Fredagspraten: Klare tilbakemeldinger fra Cavendish

Selv verdens beste spurter tar seg tid til å gjøre ingenting i desember. Vi tok fredagspraten med en høyst avslappet men alltid engasjert Mark Cavendish.

Sist oppdatert: 6. desember 2013 kl 08.41
PIMP MY RIDE: Trengs ikke, Mclaren har allerede pimpet bilen herfra og til månen. Cavendish har stålkontroll bak rattet.
PIMP MY RIDE: Trengs ikke, Mclaren har allerede pimpet bilen herfra og til månen. Cavendish har stålkontroll bak rattet.
Lesetid: 6 minutter

Alle bilder: Henrik Alpers

Hvem: Mark Simon Cavendish
Hva: Verdens beste spurter
Hvor: Woking, utenfor London
Lag: Omega Pharma-Quickstep (LINK)

En liten brite ankommer McLarens bygning i Woking i en Mclaren MP4-12C, og bilen har i tillegg til skiltene som bare sier «MI MAN» et par andre spesielle egenskaper. Britens signatur er akkurat som på syklene hans implementert nederst ved dørenden, i tillegg til at den svarte lakken faktisk er grønn. 

– Nei altså bilen er svart den, du ser jo det. Men når sollyset skinner på den ser vi et svakt grønnskjær, inspirert av den grønne trøyen fra Tour de France. Det gir bilen det lille ekstra, sier en av Mclarens ingeniører vi ikke rekker å få navnet på.

Ut av bilen stiger selvsagt Mark Cavendish. Han skal kaste glans når Specialized forteller oss hvordan de jobber sammen med Mclaren.

ENGASJERT
– Jamen den går jo ikke hundre prosent rett hele tiden, jeg kjenner jo det? Jeg mener ett-hundre-prosent rett? Cavendish klager ikke på sykkelen sin, men han forteller en av Specializeds ingeniører hvordan han synes sin McLaren Specialized Venge oppfører seg. 

– Altså, i en vindtunnel, som du selv har sett, så er det mulig å få vinden til å gå i like stor grad på begge sider av en sykkel, men det er en viss forskjell på virkeligheten og en vindtunnel. Men det du opplever skyldes faktorer som underlaget, været og deg selv, heller enn sykkelen, forteller Mark Cote, en av Specializeds spesialister på aerodynamikk.
Han er en av hjernene bak alt som foregår i Specializeds egen vindtunnel i Morgan Hill. Cavendish er innom vindtunnelen flere ganger i året, og han gjør stadig små forbedringer på sittestillingen.

Nå er de begge to hos McLaren i Woking utenfor London, der Cavendish’ sykkelsponsor Specialized forteller mer om samarbeidet de har med bilprodusenten.

NESTEN SOM JAMES BOND
Det enorme McLaren-bygget rett utenfor London florerer av menn og kvinner i hvite frakker, alle med en slags ekstra gnist i øyet. De ansatte er håndplukket og gradvis silt ut, og består av særdeles dyktige ingeniører, industridesignere og alt annet som skal til for å bygge verdens raskeste biler. Bak store glassvegger jobber de som små maur.

Midt i mengden av unge og motiverte tusler Cavendish, og lurer på alt fra motorstørrelser til dekktrykk. Han er forbausende lik staben på huset. Pen i tøyet, velstelt hår, fast håndtrykk, et stødig blikk og en trygg dialog. Det som i hovedsak bekrefter at han er Mark Cavendish, er to enorme lår og en enda kraftigere rompe. Buksepressen starter betydelig lenger ned enn hos de ansatte, og han har den litt klassiske hjulbente gangen til toppsyklister.
 

VERDENSMESTER: VM-trøya er et annet sted, men regnbuestripene er fortsatt på armene på Cavendish' trøye. Foto: Cor Vos

– Det er veldig spennende å være her. Noen ganger lurer jeg nesten på om vi har nådd toppen av hva menneskelige faktorer kan få til på en sykkel. I sykling er det veldig mange andre faktorer enn bare det fysiske som avgjør, og sykkelen kan være en av dem. Det er spennende å være her med McLaren, de tenker helt nytt. De har tilpasset bilene til sjåførene, og jeg ser ingen grunn til at de ikke skal kunne gjøre det samme med syklister. Noen syklister jobber best under visse faktorer slik som kadens, en gitt sittestilling eller andre styrker og svakheter, og jeg ser ikke på det som umulig å tilpasse sykkelen etter dette. McLaren har tenkt så langt inn i fremtiden som at det burde være mulig får sykkelen til selv å tilpasse seg rytterens dagsform, sier han.

Cavendish er kjent for å være et lite petimeter, og David Millar beskriver han i boken sin som en ung mann med støv på hjernen. Sykkelen må være perfekt, og på hotellrommet er det tellekant på alt. Senest i fjor sommer var det huskestue under Tour de France da bremsene på sykkelen hans ikke virket som de skulle, og det går slettes ikke upåaktet hen når det er noe som ikke fungerer.

Inne hos Mclaren har Cavendish en aura som gjør det lett å forstå hvor fokusert han faktisk er. Det er lett å forestille seg kraften og levenet i den lille pluggen om han plutselig skulle eksplodere, både i sinne over noe som ikke virker, eller rett før en målstrek.

Det finnes bare en Cavendish.

Det bekrefter både Specialized og Mclaren.

– Ett sentralt element som driver utviklingen hos Specialized og McLaren er tilbakemeldinger fra utøveren. Det er ikke nødvendigvis de beste utøverne som er flinkest til å kommunisere med ingeniøren, men i tilfeller som med Mark Cavendish er tilbakemeldingene gull verdt når de kommer fra den beste, forteller Mark Cote.
Cavendish på sin side er mer enn fornøyd med utstyret han bruker per i dag.

– Jeg elsker å være her hos McLaren, jeg liker hvordan de tenker sammen med Specialized. Begge selskapene opererer veldig likt på egenhånd, og jeg synes det er ekstra spennende at de jobber sammen, og jeg føler definitivt fordelene av å kjøre for Specialized. Det er stor forskjell på de andre merkene jeg har kjørt med tidligere. Akkurat nå kjører jeg på Venge, og det er den absolutt beste sykkelen for meg, sier han.

FORNØYD: Mark Cavendish er én av få hos Omega Pharma Quickstep som bruker Venge. 

VIL VINNE MER
Cavendish ser for øyeblikket litt mindre trent ut enn han gjør når vi ser han på tv under Tour de France. Utenfor senteret på vei hjem har han hentet frem bilen, og lar de som måtte ønske sette seg bak rattet og leke Cavendish for et par sekunder. Han legger på ingen måte skjul på at det akkurat nå ikke er sykkelsesong, og han har andre ting å tenke på. 

– Tja, jeg trener jo litt for å holde kroppen i gang, og er sammen med familien. Men ellers er det ikke så mye annet som skjer, sier han.  
Han viser oss stolt signaturen nede ved setet på bilen, og blir engasjert når vi ber han fortelle mer om målene for neste sesong.
– Tour de France starter neste år i England. Jeg har aldri båret gul trøye i Tour de France, så å bære den gule trøyen etter den første dagen er det store målet mitt. Jeg blir jo på noen måter historisk da, men jeg kommer ikke til å slutte for det. Det hender jo jeg blir litt lei, men det gjør ikke noe. Jeg elsker det jeg driver med, avslutter han. 

Publisert 6. desember 2013 kl 08.41
Sist oppdatert 6. desember 2013 kl 08.41
annonse

Relaterte artikler

annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen