Like utenfor Oslo, på Strømmen, finner vi en ener innenfor reparasjon av karbon. Otto Jæger, som driver selskapet Jaeger-Liteseat, har reparert karbon i mange år. Og med stadig dyrere sykler, blir den økonomiske gevinsten stor ved å stikke innom her. Selv rammer som er knukket tvers av på fem steder kan den fint repareres ved hjelp av nye lag med karbonduk, lim og avsluttende lakk. Det er faktisk ikke et problem at det blir sterkt nok, men snarere at det blir for sterkt og kan endre karakteren på rammen. Nevnte Otto fikser selvsagt også hjul!
Hvis sykkelen din ikke er laget av karbon, men stål, er det til Hølen du må reise. Selv om Johnsen Frameworks til og innehaver Truls Erik Johnsen har lagt ned heltidsvirksomheten, både bygger og reparerer han stålsykler fremdeles. Ikke bare kan han reparere, men også oppgradere om du skulle ønske å gå over fra cantilever til skivebremser.
Vi trenger ikke nødvendigvis gå ned i en velt for å ødelegge sykkelen eller deler vi er avhengige av for å sikre fremdrift. En av de største forbruksvarene må være slanger, og disse kaster vi uten å vurdere alternativene. Tubulardekk kan vi lett tette med flytende guffe, og en tradisjonell slange kan fortsatt lappes. Argumentet i mot er at det tar lenger tid, og slangene er billige i innkjøp. Men et sett med lappesaker tar mye mindre plass sammenliknet med en slange og er over tid mye billigere. Så når blir neste gang du lapper slangen, eller tetter tubulardekket ditt?
Hva så med de myke tingene som sko, shortser og hjelmen? Som en lederstjerne har Rapha i mange år hatt gratis reparasjon for mange av sine produkter hvor du får de tilbake i en fin bag med førstehjelpslogo på. De gjør det kult å reparere! For øvrig bruker vi dobbelt så mye penger på klær i dag som for 20 år siden, og det er neppe fordi vi hadde halvparten av klærne vi trengte rundt årtusenskiftet.
Rapha er noe mer restriktive på skoene sine så disse kan du sende til Gallus Baffies, som i samme slengen kan gi et customuttrykk på favorittskoene dine. Det finnes selvsagt også mer kortreiste løsninger som å levere klær til nærmeste skredder, besteforeldre eller møte opp på en fiksefest. I Oslo har Bergans en syerske som syr merkets egne klær, og dette er et eksempel flere butikker og merker burde følge etter.
Neste gang du er i bakken eller glemte å ta ned sykkelen fra taket før du kjørte inn i garasjen utfordres du til å reparere fremfor å kjøpe nytt. Det må være enkelt og tilgjengelig om vi skal gidde å reparere, slik at det ikke bare er et alternativ for særingene, men også føles godt og kult etterpå. Når du handler sykkel og deler bør du også velge det som lar seg reparere, og hvor reservedeler er lett tilgjengelig.
Og forresten, hjelmen reparerer vi foreløpig dessverre ikke. Men resten, der har du en utfordring fra oss.
Thomas Rem
Thomas Rem (32) er kjent for to ting, kaffe og miljøvern. Han jobbet tidligere i finansnæringen, men gjorde en radikal endring i et ønske om en grønnere livsstil. Han jobber til daglig i Romerike avfallsforedling, og er initiativtager til prosjektet Green Cycling. Han er trolig den eneste norgescupsyk-listen som ikke flyr, og kjørte i fjor like godt elbil til samling i Girona! Thomas vil forfatte Grønn trøye gjennom hele 2019.