I DEN SKOGEN: Var det opp til de lokale bøndene var faenskapet asfaltert over for lenge siden. Den frivillige organisasjonen Les Amis de Paris-Roubaix er en av pådriverne for at så ikke skjer. Disse veiene stammer fra Napoleonstiden, og flere av dem ble marsjert langs på vei mot Waterloo.
BESIKTIGELSE: I dagene før rittet trenes det på de viktigste brosteinssektorene. LottoNL-Jumbo dykker under åkernivå for å finne utfordringene i 2015.
BROSTEINSGRØNT: Vittoria Pavé Evo CG i feitest tilgjengelige variant har vært synonymt med rittet siden stålsyklenes tid. Dekket er nå ute av Vittorias katalog. Vi gamlekara lurer på hvordan det skal gå i en verden uten Nemesisfelger og grønne dekk.
SYKKELKROSS: Noen ryttere, som tidligere vinner Frederic Guesdon, sverger til slik redskap. Kombinasjonen lang akselavstand, dekkplass og kvikk manøverrespons er gode ting på veiene mot Nord.
GUBBERACER: I Flandern Rundt foretrekker de fleste rytterne sine vanlige sykler. Til Roubaix kommer granfondomaskinene fram, syklene for de voksne: Litt lenger akselavstand og høyere front enn vanlig, og plass til feite dekk. Moderne karbonfelger er like solide som de hedersgangne Ambrosio Nemesis. Dette er Juan Antonio Flechas Bianchi Infinito CV fra 2013.
FLANDERN: Det er ikke her, men det kan virke slik på rittdagen. Øl, frites, flagg, og folk er de samme som søndagen før.
GJØRMA: Det har ikke regnet siden 2002. Det kommer ned mye i Frankrikes Nord-region, men mars og april er årets tørreste. Men i 1984 var det både sleipt og in med pannebånd, som demonstrert av Alain Bondue.
FERDIG: Alle Worldtourlag må stille på Paris-Roubaix. Det måtte også baskernes orange stolthet Euskalte gjøre. En australsk vittigper kalte dem ved en anledning De blødende gulrøttene. Fullstendig på bortebane kom de gjerne med sine vanlige 23 mm-dekk også. Another one bites the dust.
ARENBERG: Den skogen. 10 mil igjen omtrent. Du vinner ikke her. Du tryner her. Du brekker lårbeinet her, som Philippe Gaumont. Du får eventuelt koldbrann i kneet etter å ha tryna her, og to år senere peker du på det samme kneet som seiersgest når du vinner rittet for annen gang, om du heter Johan Museeuw.
Du kan i beste fall unngå å tape rittet her. I 1983 vant Hennie Kuiper gjørmeslaget.
MERDE! Verre sted å få teknisk enn Arenbergskogen finnes knapt. Alex Kristoff (64) kunne skrive under på det i 2014. Jean Stablinski, en merittert rytter som hadde jobbet i gruvene her, gjorde arrangørene oppmerksom på denne veien, og det var kimen til at rittet, som hadde utviklet seg til en kjip prosesjon for spurtere, gjenoppfant seg selv som verdens villeste landeveisritt i 1968.
YOLO: En stort del av feltet gir beng i både signaler og bommer på planovergangen ved inngangen til Pont Gibus-sektoren i 2015, og slår TGVen med knapt et sekund. Fransk politi har åpnet etterforskning av hendelsen. UCI har klargjort reglene. ASO har trimmet starttiden. Togrutene er som før.
NÅR DA? Pont Gibus, seksjonen som vanligvis kommer etter Arebergskogen, er oppkalt etter Gilbert Duclos-Lasalle, historiens eldste vinner. Gjett hvilke år han vant!
SE SLANGEN: Orchies-sektoren er en av de vanskeligste og mest fotovennlige sektorene.
TRYN: Roubaix er en krasjfest, og vinneren har ikke sjelden vært i bakken en gang eller to. Her har Pippo Pozzato satt seg mens Stijn Devolder danser krigsdans. 2012.
I GRØFTA: Corvos hevder at dette er Sir Wiggo før han ble adlet. Skarpe øyne har sett at det derimot er Kurt Asle Arvesen. Uansett: å sitte på rompa på åkerkanten er ikke noe å drive med i lengden. 2012 nok en gang. Rittet er like fotogent hvert år.
BANE: Det er mange måter å tape Paris-Roubaix på, og en av de siste er å være dårligere på velodromspurter enn Fabian Cancellara, slik Sep Vanmarcke fant ut i 2013.
SLUTT: Når rytterne kommer i mål og stavrer seg inn på gresset på innsiden av betongvelodromen er brosteinsklassikerne over for i år. Lars Boom og datter nyter øyeblikket. Kan replikken til kona vært - Hoild brillan?
STEINTUNGT: Hvem vinner i årets trofé? Er det så viktig egentlig? Kom søndag. La gladiatorene entre arenaen. Underhold oss.
* * *
"- Jeg er verdensmester i sykkelkross, men om noen hadde foreslått å holde et krossritt i denne løypa hadde jeg nektet. Jeg er 27 og for ung til å dø," sa Roger De Vlaeminck etter at han vant rittet i 1974.