INNLEDNING I en normalt travel hverdag vil jeg ut og sykle og ikke bruke tid på å ta på meg mange plagg, og så langt det går vil én bukse, én undertrøye, én jakke, sokker, hansker, sko, briller og hjelm være mitt foretrukne antrekk. En tynn sommerbukse er mange ganger å be om trøbbel. Man ser ut som en nybegynner også. Knevarmere kan hjelpe ved mellomtemperaturer, men slike gjør lite for lårmusklene og ingenting for setemusklene.
En god nikkers er et plagg man kan bruke mye. Husk bare på at nikkers ikke kan bæres til kortermet trøye og armvarmere om du vil at stilpolitiet skal la deg i fred. Begge de testede har brukstemperatur fra omtrent 8 til 16 grader, og det er mye av sykkelsesongen. Jeg ser alt for mange ryttere som ikke beskytter sete- og lårmuskulaturen sin i slike temperaturer, men både Rapha og Assos har her bud på gode løsninger. Buksene i testen er begge i størrelse L, og de kjennes like store.
RAPHA Rapha sløser ikke med innpakningen. En tynn plastpose er det hele, og det er jo forståelig fra et firma som knapt har fysiske butikker. Lufttransport av enkeltkolli koster. Nikkersen er gjort nesten helt i Thermoroubaix. Jeg antar at den er sydd hos den italienske storprodusenten MOA siden Thermoroubaix er ett av deres varemerker. Stroppene er i et nettingstoff. Ryggen holdes luftig med et stort hull. Stroppene er kantet med hvitt.
Hele buksen er svært tøyelig og må arbeides på plass. Puten fra Cytech i diskret sort er svært behagelig mot huden og gjør jobben på utmerket vis. Det er ikke gjort noe forsøk på å lage plass til kronjuvelene, så når du står oppreist kan det tydelig sees om du foretrekker å legge sakene mot høyre, venstre eller retning navlen.
Rapha bruker stort sett flatsømmer, og slike er kjent for å være behagelige. En av dem irriterer imidlertid knehasene mine. Avslutningen et stykke ned på leggmusklene har et solid men ikke ubehagelig silikongrep. Stoffet i buksen nupper seg overraskende fort. En glidelås uten garasje eller strikken på en jakke setter raskt spor. De hvite feltet foran under begge knær er sydd slik at man merker presset av sømmene mot huden; en irriterende sideeffekt av stilig synlighet. Buksen er sydd slik at den får endel bretter foran hoften når man sykler. Jeg kunne ønsket meg et mer aggressivt snitt; det er ikke noe poeng i at en sykkelbukse passer best når man står oppreist. Hva lommen på korsryggen skal kunne brukes til vet jeg ikke. Kanskje den hadde hatt noe for seg om den hadde glidelås.
ASSOS Assos er helt og fullstendig på kjøpsopplevelseskjøret. Butikkene med utstillingsmontere i Assosdesign er én sak, men om du nå skulle handle en Assosbukse på nettet, som mange gjør, får du allikevel en utpakkingsopplevelse verdig et Appleprodukt og vel så det. Mellom hendene får du en solid produktspesifikk pappeske med trykk på alle sider. Du bretter til side lokket, og der finner du en flat eske med prøver på putekrem, krem mot sårt skritt, vaskemiddel og brukermanual, som også viser hvor mange andre bukser som finnes i sortimentet. Brukermanualen er ganske tykk. Deretter bretter du til side ennå litt papir, og der ligger buksen sammenrullet i en plasthylse, og en liten vaskepose er også med. Du verden.
Assos bruker sine egne RX og RXQ607-stoffer i buksen, og sin egen Mille_S5-pute laget av Cytech. Denne puten sitter i alle Assos herrebukser med pute unntatt tre. 607-stoffet, som fra innsiden ser ut som om det er fullt av huller, dekker for det meste utsiden av lårene og setemuskulaturen, mens RX-stoffet dekker innsiden av lårene, fremsiden av lysken, setet og midt på rumpa. Det er også vindtett stoff foran på magen. Et tynt stoff i stroppene og netting i ryggen sørger for at buksen er marginalt kjøligere på overkroppen enn Raphabuksen. Alle lapper er på utsiden slik at de ikke skal være plagsomme mot huden.
Assos holder seg med kun én refleks foran under venstre kne, mens den bak er like godt bestykket som Rapha: En på hvert lår.
Denne buksen skal man ta på seg med en viss forsiktighet. Sømmene liker ikke å bli slitt og dratt i, men alt i alt er den raskere å få på plass enn Raphabuksen. Den kommer med rom til utstyret, så på din vei til kafédisken er ikke stasen på utstilling. Den passer allikevel best når du sykler. Stående oppreist biter selene litt i skuldrene og den virker nesten for kort på fremsiden av hoftene. På sykkelen er den som et ekstra lag hud, og avslutningen like under kneet er knapt merkbar. Puten i Assos' Klinik-farge er i likhet med Raphas pute veldig god.
VEDLIKEHOLD Jeg har maskinvasket begge buksene på 30 grader finvask, sentrifugert dem med 400 omdreininger, og spandert på dem vaskeposer. Mange dagligvarebutikker har LaMote sine, som fungerer langt bedre enn Assos sin medfølgende. Den har en tendens til å kvitte seg med innholdet. Vaskemiddelet har vært Assos' dyre, samt andre flytende som Blenda Sensitive og Coops Änglamark. Buksene har ikke vært i tørketrommel, og har hengt på kleshengere mellom slagene. Begge buksene tåler denne behandlingen godt.
OPPSUMMERT Både Assos og Rapha har levert fabelaktig plagg for en norsk vår og kaldere sommerdager. I denne prisklassen stiller vi dog strenge krav, og i dette tilfellet er det Assos som vinner. Den er omtrent likt priset i butikk som Rapha, men vi synes den har bedre passform mens man sykler, har en overflate som ikke nupper seg for et godt ord, og virker rett og slett mer gjennomarbeidet enn Rapha. Der kan det nesten virke som at designarbeidet har bestått i å få til de hvite feltene under knærne på en standardbukse fra MOA.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.