Når du virkelig skal sykle fort er det hel tempodrakt som gjelder. Viper Bengal Skinsuit fra Santini er laget for bruk i fellesstartritt. Sykler man raskere med denne?
For kun få år siden syklet hele proffeltet i todelte drakter i fellesstartritt. Trøyene var gjerne vide på ermene og posete rundt livet.
Mark Cavendish’ seier i VM i København i 2011 viste at hel tempodrakt ikke bare ga ekstra fart på temposykkelen. Også i fellesstart kunne en ettersittende heldress utgjøre den avgjørende forskjellen.
Fortsatt sykles det med todelt drakt i fellesstartritt og på krevende klatreetapper, men det har blitt mer og mer vanlig å hente ut den ekstra aerofordelen en hel aerodrakt gir også i fellesstartritt. Moderne trøyer er også vesentlig mer aerodynamiske og ettersittende enn tidligere.
De hele draktene tiltenkt fellesstartritt skiller seg litt fra de enda mer rendyrkede tempodraktene laget for nettopp temposykling. Santinis Viper Bengal skinsuit road eksemplifiserer forskjellene tydelig.
Hovedforskjellen består i at en såkalt speedsuit, eller aerodrakt som fellesstart-draktene ofte kalles, har lommer på ryggen.
Oftest har den også korte ermer. Tempodrakter til tempo har gjerne lange ermer for å spare inn ytterligere tid på å dekke armene med stoff som er mer aerodynamisk enn hud.
Vi har ingen måte å måle hvor aerodynamisk Santinis heldress er i forhold til andre oppsett. Forskjellene vil være ganske små, men kan være avgjørende.
I et uhøytidelig temporitt på 2 mil med vending halvveis viste det seg i likevel at drakten er raskt. Undertegnede syklist brukte drakten i temporittet, som forøvrig ble syklet på blandeveissykkel med landeveishjul og 28 mm dekk.
Følelsen underveis og etterpå var at det gikk fortere enn forventet og fortere enn watten tilsa forøvrig. Som eneste deltager i gjengen uten tempobøyle matchet jeg syklister som vanligvis er minst like sterke som meg, til tross for at disse hadde tempobøyle og tilsvarende aerodynamisk sykkel som meg.
Med en snittfart på over 40 km/t i snitt over de småkuperte to milene er det lett å tenke at aerodrakten tettet noe av luka som tempebøylene ga mine konkurrenter. Luftmotstanden øker mye når farten blir høy og utslaget en god aerodrakt kan gi blir større i hastigheter over 40 km/t.
Også komfortabel
De aerodynamiske egenskapene er bare en av vurderingene som er viktige når det kommer til om en slik speedsuit er noe for deg, kanskje også på lange treningsturer?
Komfort, både mot setet og på kroppen forøvrig er kanskje vel så viktig for bruk på lange turer eller i lange ritt. Akkurat som med en temposykkel så må en aerodrakt være komfortabel nok til at du kan hente ut din egen maksimale kapasitet uten å bli hemmet av en drakt som strammer på feil sted eller gnisser på utsatte punkter.
Også her leverer Santini-drakten bra. C3-puta i rumpa er ganske tykk og myk mot sitteknutene, men upolstret i front. Foran skrittet er buksedelen av dressen dekket med gripe-gummi, som gjør at vi sklir mindre på setet enn med vanlig bukse, noe som gjør at slipper det å dytte oss bakover på setet med ujevne mellomrom når vi jager fart med hendene i bukken.
Beinlengden er hakket lengre enn på vanlige bukser. Ermelengden likeså - de går helt ned til albuekroken, noe som er mer aerodynamisk enn kortere ermer.
Den kraftige glidelåsen er polstret på innsiden øverst med en raus flapp. Resten av glidelåsen er ganske grov mot huden og en undertrøye med lav skjæring i halsen kan være å anbefale for å unngå gnissing.
Rygglommene er hakket mindre enn på vanlige trøyer, men store nok til å romme det du trenger. Lommesømmene er også forsterket på innsiden av trøya slik at de ikke revner når du stapper en litt stor regnjakke ned i en av lommene.
Materialet på ermene har striper som begrenser fartsvinden og luftmotstandens bremsende effekt, uten å gå på bekostning av komfort.
Konklusjon
Vi er ikke i tvil om at Santini Viper Bengal Skinsuit Road vil spare deg for sekunder og/eller watt når du sykler så fort du kan. Passformen og funksjonaliteten er så god at du kan bruke den ettersittende drakten på lange treningsturer uten ubehag.
Gripegummien i skrittet er en smart og funksjonell detalj som utgjør en reell forskjell når det kommer til å få kraft ned i pedalene.
Prisen er lavere enn mange kvalitetsbukser alene, noe som gjør at du kan unne deg en kompromissløs fartsdress selv om du ikke har ambisjoner om å hente medaljer i masterritt eller eliteritt.
For slike konkurranser er du uansett avhengig av at klubben din kan skaffe deg en speedsuit i klubbfarger. Klubbene som eventuelt har Santini som draktleverandør kan prise seg lykkelig hvis de kan velge en Viper Bengal Skinsuit til de virkelig viktige rittdagene der du ønsker å hente ut den siste lille forskjellen
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.