Test av Cuore Team Gold, trøye bukse og vest. Ekte profftøy.
Vi har testet Cuores proffkolleksjon i fargene til det sveitsiske profflaget Team IAM. Cuore lager custom-klær på flere nivåer og her har vi testet både trøye, bukse og vest fra øverste hylle.
Cuore leverer drakter til det sveitsiske World-tour-laget IAM. Ofte er replika-drakter du kan kjøpe i butikken av kjip kvalitet og langt unna det proffene på laget faktisk sykler med. Gold-klærne som vi har fått tilsendt fra Cuore er derimot ekte profftøy. Det kjennes godt på kvaliteten og passformen. Cuore lager klær på tre nivåer. Bronse, sølv og gull.
Testsyklisten i denne testen er 184 lang og veier 74-75 kilo. Klærne i størrelse medium satt som et skudd. Buksa passet perfekt over lår og rumpe og selene er passe lange. Trøya er trang både på kroppen og for en gangs skyld også på syklist-overarmene, bra. Lengden er såpass at det ikke oppstår glippe mellom bukse og trøye på magen når jeg står oppreist. På sykkelen blir det noe mer overlapp, men ikke krøller og folder.
VAFFEL: Mønsteret på baksiden av ermene bidrar til god aerodynamikk og en viss kjøling.
Trøya har tross oppgitt Gold-spec på to, tre lommer på ryggen, vaffelmønster på baksiden av ermene og mesh både i sidene og på ryggen. Det elastiske stoffet til tross, lommene holder seg stramme og fine, selv med tunge gjenstander i. Sidepanelet i trøya går over i lommene, slik at det ser ut som om lommene på sidene er todelt. Det er de ikke. Vi savner en liten glidelåslomme på en av lommene, dette kan bestilles ved custombestilling av team-tøy. At proff-drakter ikke har glidelåslomme er forståelig.
TRE: En trøye skal ha tre lommer. Cuore-draktas lommer er faste i fisken og holder godt på innholdet.
Glidelåsen foran er nesten helt usynlig når den er lukket, men den er ganske så fiklete å hekte på i bunnen. Å gjøre dette i fart på en bakketopp kan fort bli krevende. At den åpner helt er selvfølgelig en fordel, men kan også bli en felle hvis du ikke klarer å lukke den igjen. Blafrende trøye er digg oppover, men bare til bryderi nedover og på flatene. Og selvfølgelig brudd på god stil ved målpassering.
FIKLING: Glidelåsen på trøya hektes inn ovenfra snarere enn fra siden. Vrient i fart, men stilig når du drar igjen.
Stoffet i trøya består av tre forskjellige vever. Luftig og hullete i hoveddelen, vaffelmønster på skuldrene og ermene, og mesh i sidepanelene og midt på ryggen.
Vi har testet Cuore-drakten i real varme opp mot 40 grader og har vært veldig fornøyd med luftingen og svettetransporten. Trøya kjøler bra i bakkene, samtidig som den ikke blir kald og klam i utforkjøringene.
NETTING: Ryggstykket i trøya er luftig og fint.
Godbukse
VISDOM: Du må tåle mer for å oppnå mer.
Buksa holder tilsvarende god kvalitet som trøya. Stoffet er stramt og elastisk og silikongrepet rundt lårene er usynlig på utsiden, men flere centimeter høyt på innsiden av buksa. Det fungerer så godt at det er litt vanskelig å dra på seg buksa, i hvert fall hvis du som meg liker å ha buksekanten litt opp på lårene, ikke helt nede ved knærne. Selene er gode og brede. Ryggstykket er i luftig mesh.
SPANDER-BUKSE: En toppbukse til klubbens ivrigste?
Den viktige puta i skrittet er tjukk og sømløs og har et golfballmønster i skummet inni slik vi kjenner fra Assos sine bukser. Selv med flere lange turer i helt ny bukse har vi ikke opplevd noe ubehag eller gnissing, dette er veldig bra, da dette også oppstår lettere i høye temperaturer. Stoffet i buksa er tynt, men føles solid. Tynnere og glattere enn på Assos f.eks og et spørsmål er hvor lenge buksa holder seg fin.
PUTEKRIG: En god pute avgjør om en sykkelbukse er bra eller ikke. Cuores pute er skikkelig bra. Mange stoffpaneler og flate sømmer gir høy komfort.
Puta føles solid og litt gummiaktig, men absorberer svette og fukt godt slik at du selv etter å ha helt en flaske i hodet og nedover ryggen føler deg tørr mellom beina.
Vindvesten er det ikke så mye å si om annet enn den er elastisk, passe trang, og i et stoff som ikke blafrer. Den har også en elegant skjult glidelås, men lar seg lett åpne og lukke i fart. Den er uten lommer, noe som for noen kan være et minus. Samtidig pakker den ned til en bitteliten ball som lett får plass i baklomma på trøya.
VESTLIG: Cuore-klærne er produsert i Kina, men designet i Sveits med italiensk pasjon.
Cuore er helt klart en produsent som ønsker å kjempe helt i toppen når det kommer til sykkeltøy. Kvaliteten er førsteklasses og passformen likeså. Som customleverandør er prisen på toppserien ganske høy, men de har heller ingen minstebegrensning på bestilling. Og Custom-klær koster ikke mer enn IAM-klærne her, selv ved liten bestilling.
Skal treningsgjengen eller klubben lage nye drakter kan vi helt klart anbefale Cuore Gold line. Er du fan av IAM og ønsker å vise din støtte til Sondre Holst Enger, Sylvain Chavanel, Heinrich Haussler og deres lagkamerater får du et kvalitetsantrekk som tåler real sykling med IAM-drakten her.
For 25 euro ekstra kan du få IAM-drakten med navnet ditt på ryggen, akkurat som proffene. Om det er kult eller kleint, det er opp til deg å avgjøre.
Cuore Team Iam klær
Cuore IAM Team Gold trøye, bukse og vest Importør: Cuore.ch Pris: Trøye: 99,95 euro (ca 900 kr), Bukse: 189,95 euro (ca 1700 kr), vest 69,95 euro (ca 630 kr) Farger: IAM Team-blå - evt full custom. Størrelser: XS-3XL Nett: cuore.ch
Bra: Super passform, også på ermene, luftig i varmen, super pute i buksa, stramt og glatt stoff, flott silikon-kant på buksa, skjult glidelås på trøya og vesten, ok pris i forhold til den supre kvaliteten.
Ikke så bra: Litt fiklete glidelås på trøya
Perfekt for: IAM-fans som vil ha kvalitet. Cuore lager også full custom til klubber og grupper. Priser for Gold-line er fra 66 euro pr bukse ved bestilling over 100, og 55 euro pr trøye ved bestilling over 100.
SLIK TESTER VI SYKKELBUKSER:
Vi er et entusiastmagasin. Vi skriver for entusiaster. Vi tester sykkelbukser for deg som sykler mye, ikke deg som «prøver å gå på spinning opp til to ganger i måneden». Vi har aldri prøvd en bukse til 299 kroner som vi kunne tenke oss å bruke hver dag, men vi har flere bukser i prisklassen 799-999 som brukes daglig.
En sykkelbukse er et personlig anliggende, og alle bukser passer ikke til alle. Likevel er det flere fellestrekk som gjør noen bukser bedre enn en annen.
Dette er altså kategoriene vi bruker til karaktersetting, med karakterer fra 1-6:
STOFFKVALITET En sykkelbukse sitter oftest rett mot huden, med mindre du bruker en undertrøye på overkroppen. En rimelig bukse har ofte en veldig plastikkaktig følelse, i tillegg til at den er klam og verken puster eller holder varmen. Den gode buksen skal gi deg følelsen av at hele kroppen holdes på plass. Tett og fint, men det skal strekke seg nok til at du kan bevege deg det du trenger. Består buksen av ett stykke stoff eller består den av mange paneler? Mange paneler gir deg ofte bevegelsesfrihet, men sømmer kan gnage. Har buksen få paneler trenger den mer fleksibelt stoff.
SELENE Uten seler på buksen kryper buksen ned og gir deg rørleggersprekk, og av den enkle grunn bruker vi kun selebukser. Selene skal ikke være for stramme, samtidig må den holde buksen på plass. Stoffet i selene kan ofte gnage over skuldre eller på brystvorter. Er stoffet i buksen for stramt vil ofte kantene rundt selen, gjerne rundt magepartiet gnage. Er selene laserskåret, eller er det billige sømmer som markerer kanten? Puster de godt? Ser det ut som de knapt vil vare over helgen? Og hva skal vi med radiolommen på det ellers luftige ryggpartiet?
PUTEN Mange av de beste putene er relativt tynne, men oppbyggingen er smart. Det ytterste laget er behagelig mot mannlige og kvinnelige bløtdeler. Neste lag er ofte et tynt og litt hardere lag, som tar av for harde slag og støt. I midten har vi gjerne en skumgummikjerne av ulik karakter, mens et nytt tykkere lag tar av for støt igjen, før buksens ytterste lag plasseres på setet. Dette laget bør på en eller annen måte være forsterket, slik at ikke den konstante gnikkingen din sliter ut buksen på null tid. Puten må ikke være for klam, tåle mange vask og heller ikke veie for meget.
DETALJER Noe ekstra å legge merke til? Er det fiffige designdetaljer på buksen, eller er det eneste vi legger merke til løse tråder? Er det noe nytt de kan vise oss på plagget, eller er dette samme drakt med nytt navn og en høyere pris? Når vi tar en ny bukse i nærmere øyesyn er det er det alltid små overraskelser i positiv og negativ retning.
RUNDT LÅRET Nederst på buksekanten finner vi enten en gummistrikk, en laserskåret kant eller en kombinasjon av begge deler. Har den gumminupper som holder buksen nede, eller kryper den oppover låret mens turen pågår? Vi har opplevd gummikanter på innsiden av bukser som gir oss utslett, vi har også møtt bukser som ser ut som hotpants etter ti minutter på setet. Vi har selvsagt også hatt bukser med en kant vi ikke en gang kjenner, som beholder fasongen etter mange vask og som i tillegg holder seg nede.
PRIS: Hva koster herligheten? Kan vi få en like god bukse til en mindre penge? Når er det verdt å bruke 3500 kroner på en bukse og når er det like greit å kjøpe en til 500? Dyrt er ikke nødvendigvis bra. Får en bukse dårlig karakter her kan den likevel være bra, men da vet du at du kjøper dyrt kun for å kjøpe dyrt.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.