Det høres kanskje rart ut at det er en nyhet at dameklær er designet av damer, altså nettopp de som skal bruke klærne. Det er nesten så vi kan si «endelig».
Vi aner ikke hvordan design-og utviklingsavdelingene hos ulike klesprodusenter har vært de siste fem årene, men de vi har besøkt fram til koronapandemien kom til verden har hvertfall vært mannsdominerte - med unntak av de som faktisk syr plaggene.
Trenere, støtteapparat, utøvere, fans, sykkelprodusenter, rittarrangører - menn er i et solid overtall. Jeg tør tippe på nærmere 90 prosent.
Og når disse ni av ti skal lage både sykler og klær, kan det virke som at noen tenker at dameklær utover trøye og bukse med annen passform er meningsløst. Damer sykler jo angivelig nesten ikke, så hvorfor lage en egen kleslinje da?
Så kan en også stille spørsmålet om hva som endelig fikk sykkelmoteprodusentene, i første omgang Rapha, til å satse på egne produktlinjer til damer. Sannsynligvis så de ganske raskt at det var et enormt hull i markedet, og at her var det mye penger å tjene.
Eller så kan en la tvilen komme tiltalte til gode, og tenke at Rapha-grunder Simon Mottram faktisk hadde gode intensjoner utover kommersielle interesser da de for litt under 20 år siden satset hardt på egne kleslinjer til kvinner. Rapha har jo helt siden starten hatt uttalte ambisjoner om å få sykkelsporten til å vokse på kvinnesiden.
Og om vi titter på syklister i og rundt Oslo der vi holder til - det er flust av kvinner som har tatt eierskap til sykkelmote fra flere produsenter. Det funker.
Uansett, Raphas nye produktlinje er på deres egne hjemmesider omtalt i svulstige, amerikanske ordelag - en kleslinje utviklet av kvinner, med fokus på hvilke ønsker de selv faktisk har til sykkelklær.
Selvfølgelig er det annerledes enn det tradisjonelle trøye- og bukseuttrykket. Det kan jo tenkes at en kanskje føler seg litt mer eller mindre tiltrekkende i løpet av en måneds syklus, og at en kler seg deretter.
Den nye kleslinjen er i hovedsak noe litt utenom det klassiske landeveisuttrykket, der rittsykling har inspirert designet av stramme og skarpe plagg.
Ikke alle vil ha denne stramme klesdrakten, selv om de sykler både fort og langt. En slapp klubbtrøye er kanskje ikke helt førstevalget heller.
Et av de nye plaggene de nå lanserer er blant annet et skjørt med samme pute som i sykkelbuksene, med innvendig tights. Produktet kalles «skort» og minner litt om et tennisskjørt. Vi tør mene at det ser ganske bra ut.
«Cropped zip tank top» er tettsittende som en vanlig sykkeltrøye, men uten en glidelås på fronten blir det mer en t-skjorte. Lagringsplass i rygglommer er det fortsatt nok av.
Rapha lanserer også en oppdatering av sin faste kleslinje, med nye farger.
Det absolutt mest iøynefallende plaggene Rapha nå lanserer, er hijab, en lang, langermet trøye og løstsittende langbukser med padding. Hijaben er forøvrig ikke gærent priset til Rapha å være, selv om du må ut med 45 dollar.
Kleslinja er designet og utviklet sammen med London-baserte Cycle Sisters, en prisvinnende, veldedig organisasjon der en av oppgavene er å få flere muslimske kvinner til å sykle. Cycle Sisters er en undergruppe av Cycling UK, en organisasjon med likhetstrekk til Syklistforeningen.
De lange-langermede trøyene slutter ikke ved hoftene som en vanlig trøye, men fortsetter lengre ned. De løstsittende buksene minner nok mer om joggebukse enn sykkelplagg, men også de har samme kvalitet på putene som andre plagg fra merket.
Alle plaggene og merkets historie bak produksjonen finner du på deres hjemmesider.