Vide sykkelshortser, eller zykkelshortzer, har vært standardantrekk for terrengsyklister siden før årtusenskiftet. Nå er det flere produsenter som ser sitt snitt til å lansere vide shortzer beregnet på grussykling med bukkestyre. Gravelsykling er bransjens nye håp for mersalg tross alt.
Assos’ gravelshorts, Mille GTC Zeppelin er en del av en gravelpakke med tre plagg - sykkelbuksa Mille GTC Kiespanzer C2 Bib, trøya - Mille GTC Jersey og Zeppelin-shortzen her.
Zeppelin-shortzen er en yttershortz som du skal ha på deg utenpå en vanlig, eller grusspesifikk sykkelbukse. Den har lommer på lårene og myk elastikk i livet. På innsiden av livreima er det tre silikonstriper som går rundt hele shortzen. Disse griper godt mot sykkelbuksa innenfor.
Shortzen har ingen strammemuligheter rundt livet, men den brede, høye og myke elastikken holder den godt oppe, i hvert fall hvis du har den i riktig størrelse.
Undertegnede testpilot bruker medium i det meste av sykkelspesifikke benklær og 31-32 i olabukser. Zeppelin-shortzen passer perfekt i medium.
Store lommer
Lommene har glidelåslukking. Lommeglidelåsene er laget i forlengelsen av de lårutvidende glidelåsene for et ryddig, helhetlig utseende. Lommene er mer enn store nok til å romme en stor, moderne smartmobil.
Vi savner en slire, strikk eller lignende på innsiden av minst en av lommene for å holde mobilen mer fast. Det er flere terrengsykkelshortzer og -langbukser som har dette. I Assos-shortzen blir mobilen slengende rundt i lomma. Ofte havner den på tvers av låret. Dette ser rart ut og føles ubehagelig.
Et alternativ er så klart å oppbevare mobilen i lårlomma på Mille GTC sykkelbuksa Assos ønsker at du skal ha under denne.
Lårlengden er slik at den stopper rett ovenfor knærne, nedenfor lårstrikken på den vanlige sykkelbuksa. Shortsen har glidelåser i siden som lar deg gjøre den noe videre enn standardvidden hvis du har store lår, eller ønsker bedre lufting. Dette funker som ekstra kjøling i lange klatringer. Det gjør også shortzen lettere å ta av og på.
Shortzen er ekstra høy på ryggen og har lange refleksstriper på baksiden av hvert lår. En hempe midt bak gjør det lett å dra shortzen på plass. Zeppelin-shortzen er laget i få tøystykker. Skrittet og baksiden av lårene utgjør ett panel. Korsryggen og fremsiden av lårene et annet. Bortsett fra den i sideglidelåsene, er det kun en søm midt på rumpa. Materialet i shortzen oppleves som lett og solid, samtidig som det er vannavstøtende og beskytter godt mot sur vind.
Assos Zeppeliner Cargo Shorts sitter tettere og er noe kortere på beina enn tilsvarende terrengsykkelshortzer. Den føles også lettere og tynnere enn de fleste terrengsykkelbukser. Assos egen terrengsykkelshortz Trail Cargo T3 er kraftigere enn Zeppeliner-shortzen. Denne er også 500 kroner billigere enn Zeppelin-shortsen. Er du komfortabel med noe videre passform og litt ekstra lårlengde har denne tilsvarende elastikk og passform i livet som Zeppelin-shortzen.
Hvorfor yttershorts?
Hovedgrunnen til å bruke en yttershorts som denne vil være mote, eller trend om du vil. Men en vind- og vannavstøtende shorts som du trekker utenpå sykkelbuksa har også sin funksjon. Den varmer godt på sure dager. Den beskytter deg litt mot skrubbsår i et fall og den gir deg flere lommer å ha ting i.
Men de fleste til trekke på seg en short som denne fordi de ikke føler seg helt komfortable i tettsittende sykkelbukser alene. At vide terrengsykkelshortser kalles shy-guys i Australia sier litt om bruksområdet. De dekker deg rett og slett litt til og gjør det mindre ubehagelig å stå i kø på kaffebaren, markastua eller på uteserveringen av iskald pils midt på turen.
Funksjonen som legitimerer utseendet
Passformen på Zeppelin-shortzen føles veldig riktig for grussykling og sykling på bukkestyresykkel forøvrig. På vinteren fungerer Mille Zeppelin fint som et ekstra beskyttende og isolerende lag utenpå vintertightsen.
Den høye ryggen og middels lange lårlengden fungerer godt for en fremoverlent sittestilling. Vi opplever ikke at shortzen klatrer oppover lårene under sykling, ei heller at den sagger nevneverdig i livet.
At den ikke har stram strikk i livet, men likevel holder seg på plass, føles som et stort pluss. Denne shortzen klemmer ikke i det hele tatt rundt magen, noe mange yttershortzer med stivere linning kan gjøre. Stoffet føles såpass lett og luftig at den heller ikke er for varm på varme dager på sommeren.
På ekstra varme dager foreslår Assos å kombinere Zeppelin med deres egne seleløse innerbukse, Trail Liner-shorts uten seler eller tilsvarende Trail Liner Bib, med seler. Begge disse er laget av luftig netting og nærmest krever en yttershorts utenpå.
Assos Mille Zeppelin-shorts er en god yttershorts som vi gjerne bruker på grusturer og også på terrengsykkelturer der vi ønsker en smalere silhuett fra en mer ettersittende shorts, uten å gå får kun tights.
Lommene på shortzen sitter litt klønete plassert og er for store til at vi er helt komfortable med å ha mobilen her. Assos-shortsen er tynnere og lettere enn andre tilsvarende shortser på markedet og fremstår som et godt valg for deg som ønsker en ekstra gravelorientert yttershorts.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.