Assos slenger seg på trenden: Vi har testet deres første gravel-sykkelbukse
Gravelsykler gir nye muligheter til kreativ ruteplanlegging. Det gir også bransjen mulighet til å selge oss helt nye produkter. Assos’ gravelbukse Mille GTC er et godt eksempel.
Vi er i en periode nå når det å sette gravel foran et produktnavn garanterer en viss interesse og buzz. Sveitsiske Assos har ikke alltid vært dem som hiver seg på nye trender aller raskest, men de siste par årene har de lansert et rikt utvalg nye sykkelbukser.
Mille GTC Kiespanzer C2 er en helt ny sykkelbukse tilpasset grussyklingens muligheter og utfordringer.
Hovedforskjellen på Mille GTC Kiespanzer og Assos’ andre Mille-bukser er at GTC-buksa er utstyrt med hele fire lommer. Lommer er raskt blitt en trend for sykkelbukser tilpasset bikepacking og sykling utenfor allfarvei.
Specialized, 7mesh og Rapha har hatt sykkelbukser med lommer på lår og rygg i kolleksjonene sine i noen år allerede. Assos skaper i så måte ikke noe nytt her.
Lommer på gravelbukser er like mye definert av hva man kan unne seg på en grusbukse, som hva man faktisk trenger. Når vi sykler på grus eller med bikepacking-vesker, er aerodynamikk prioritert lavere enn ved vanlig, ambisiøs landeveissykling. Vi kan derfor ha lommer på lårene uten at de bremser nevneverdig.
Det kan virke like praktisk med lårlommer på lange landeveisturer, men da kan slike lommer bremse mer enn de gjør i lavere fart på grus.
Rygglommer
I tillegg til en nettinglomme på hvert lår har Mille GTC to nettinglommer på ryggen. Disse har ekstra fingerhemper som gjør dem lett å komme til under trøya i fart.
Lommer på buksers ryggstykke er med på muliggjøre den egne gravel-estetikken som gjelder for tiden. Når vi sykler gravelsykkel sier gjeldende trend at vi helst også skal sykle i en noe mer løst sittende trøye enn en åletrang aerotrøye. Løstsittende trøye egner seg dårlig for rygglommer, da innholdet vil hoppe og sprette på ryggen.
I rygglommene på buksa får du fint plass til en minipumpe og andre avlange ting du ikke ønsker å ha i seteveska, styreveska eller i lårlommene.
Vi har brukt rygglommene til oppbevaring av ting vi egentlig ikke ønsker å bruke i løpet av turen, minipumpe, dekkpluggesett og miniverktøy. En godt sammenrullet reserveslange får også plass her.
I lommene på låret har vi plassert mobiltelefonen og en energisjokolade eller gel.
Når vi ikke har noe i lommene merker vi ikke at de er der. Hverken lommene på ryggen eller lommene på låret gjør noe ut av seg når de ikke er i bruk. Du kan fint bruke denne sykkelbuksa med vanlig trang sykkeltrøye med rygglommer, eller du kan ta på deg en videre yttershorts utenpå når du ønsker ekstra beskyttelse mot vind, grus og samfunnets skarpe blikk.
Sammenlignet med Rapha og 7Mesh sine tilsvarende prisede cargo-shortser sitter rygglommene noe høyere på ryggen på Assos-shortsen. Dette gjør at en yttershorts ikke havner like mye utenpå lommene, slik det gjør på 7Mesh sin Cargo-shorts med tilsvarende lomme-oppsett. Specialized sin SWAT-bukse har likevel en bedre løsning enn Assos her. Specialized-buksas lommer kan legges utenpå linningen til en eventuell yttershorts.
Rygglommene på Assos-buksa er også vinklet noe utover i tillegg til at de har tommelhemper som gjør det lett å åpne lomma. Da unngår du å slippe mobilen rett ned på innsiden av selve sykkelbuksa ved en glipp.
At lårlommene har elastisk lokk som sikrer innholdet fra å falle ut er også en ekstra x-faktor med Assos-buksa som Rapha og 7Mesh sine varianter ikke har.
Superpute i rumpa
Mille GTC har Assos nest gjeveste rumpepute. Den såkalte C2-puta har mange av de funksjonene vi vet å sette pris på, og vet å fnise av på Assos sine bukser. Kratercooler ventilasjonshull i putas fremre del. Golden gate luftekanal mellom pute og buksestoff og pute laget av 3D Waffle-, Filterfoam- og Microshock-polstring.
Bak de snodige navnene skjuler Assos’ velkjente komfort seg. C2-puta er som i Assos-bukser flest blant de aller mest komfortable på markedet. Passe bred, ikke klam, ingen sømmer som gnager og med rom i front slik at du ikke klemmer kjønnsdelene flate.
Rommet i front av GTC-buksa føles mindre og ikke så fremtonende som det på toppbuksa Mille GTO.
C2-puta i Mille GTC føles nesten i overkant tjukk ut på de første turene, men så fort vaffel- og filterskummet får satt seg litt kommer vi ned i vanlig setehøyde igjen.
Lårstrikken på Mille GTC-buksa er ganske bred og har godt med silikonstriper på innsiden slik at buksa holder seg på plass - i hvert fall mot bar hud. Kombinert med bein- eller knevarmere har vi dog opplevd at buksa klatrer litt oppover lårene under sykling.
Assos har en særstilling når det kommer til sykkelbukser. Mange har opplevd at Assos’ bukser gir bedre komfort og mindre ubehag enn andre bukser. Mille GTC viderefører denne tradisjonen til en moderne langtur- og gravelbukse med ekstra lommer.
Mille GTC er en skikkelig god bukse med smarte løsninger og funksjonelle lommer. Gode, brede seler og en suveren pute i rumpa gjør dette til en bukse du virkelig kan nyte langturene med - enten de går på asfalt eller grus. Prisen er som alltid med Assos ganske høy, men ikke høyere enn tilsvarende premium-bukser fra f.eks Rapha.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.