Det er en tid for alt, og nå er altså tiden tydeligvis kommet for at Assos gir slipp på et av sine viktigste prinsipper: sykkelbukser skal kun være svarte. Dypt nede i Internett-foraene vil nok Assos-lojalistene rasle med sablene og si at Assos er blitt helt woke!
Fordi: Mandag formiddag lanserte de offisielt sine to nyeste kolleksjoner: Equipe R og Dyora R – og det sveitsiske merket er altså mer fargerik enn noen gang.
De har riktignok tidligere dristet seg ut på en hvit og svart variant, samt en mørkeblå, uten at det ble noe som ble hengende ved, før de nå tøyer strikken enda litt lenger med en rekke forskjellige farger.
Og når du skal gjøre et så råflott grep, må du naturligvis ha retorikken og PR-spinnen on point:
«De nyeste herre- og damekolleksjonene bygger bro mellom teknisk fortreffelighet og livsstilsestetikk til en fornuftig pris», skriver de i pressemeldingen sin.
Assos har lenge skodd seg på å være et premium produkt. Høy kvalitet, men prisen har vært stiv. Hvor stiv? Jo, den dyreste og råeste vinterjakken deres koster godt over 7000 kroner.
Men dyrtiden har satt sitt preg på Assos' strategi også. De siste årene har de imidlertid også gjort en dreining mot rimeligere tøy, for å tilgjengeliggjøre seg for flere, nye syklister.
For et par år siden lanserte de Equipe R S9-buksa, som vi i Landevei lot oss imponere av. Mye av de tradisjonelle Assos kvalitetene var videreført i en behagelig og slitesterk shorts, som da kostet under 2 000 kroner.
De to ny-lanseringene til Assos nå, og Dyora er altså damemodellen, er en videreføring av dette, og shortsen har i hovedsak de samme spesifikasjonene. Elastisk stoff, oppgradert goldenGate (2.0) pute med 3D-printa vaffelmønster og brede stropper i X-form som krysser hverandre på ryggen.
Mens den Equpe R S9-buksa vi testet hadde et større lårstikk i avslutningen, har Assos nå gått over til en mer stilren og råkuttet avslutning på låret.
Assos sier at kolleksjonene (som også inkluderer noen fargesprakende trøyer) er inspirert av «kravene for lange dager på setet», og er designet for å gjøre turene dine «smoothere, raskere og mer komfortable».
Så humrer vi litt når det høyt prisede premiummerket (!) slenger frasen «buy less, buy better» på bordet.
Assos oppgir 190 euro (cirka 2 250 norske kroner) som veiledende pris på de nye shortsene, mens trøyene oppgis til 150 euro (cirka 1 750 norske kroner).
Landevei venter i skrivende stund på en ekspresspakke fra DHL med det nye tøyet til testing, så følg med.
OG: Fortvil ei, den nye buksa finnes også i svart!
![](https://www.datocms-assets.com/55942/1722518085-mg_0833-2-edited.png?q=70&auto=format&w=300&fit=crop&crop=faces,focalpoint&iptc=allow&h=300&fp-x=0.5&fp-y=0.5)