NYTT PROSJEKT: Dag Otto Lauritzens nye sykkelklesmerke, DO2, er straks klart for lansering. Foto: Henrik Alpers.
Lesetid: 4 minutter
Dag Otto Lauritzen har vært tett involvert i alt fra idé til design, når sykkelklesmerket DO2 straks er klar for lansering.
Vi har sett flere mindre forsøk på å skape et eget norsk sykkelklesmerke tidligere, men per i dag finnes det ingen norske merker som ikke også leverer profileringstøy til klubber og bedrifter. Om alt går etter planen blir merket Norges første sykkelklesmerke i denne kategorien.
– Vi må begynne i det små, så vi har laget to kolleksjoner og fire farger foreløpig, sier Lauritzen.
Han er en kort tur innom Oslo for ett av sine mange prosjekter, og er innom designerne for å få en siste titt på den endelige kolleksjonen.
Han viser stolt frem nye trøyer og bukser, de nye logoene, der den ene viser ordlyden i DO2, og hovedlogoen som er inspirert av bukkestyrene som han brukte i løpet av sin egen karriere.
I første omgang lanserer D02 to ulike kolleksjoner som består av trøye, bukse, vest, løse ermer og benvarmere samt sokker. Produksjonen pågår i skrivende stund, og blir straks pakket og sendt til Norge.
Planlagt lansering er første uke i mai. Det blir i såfall en etterlengtet lansering, etter at korona har forsinket prosessen betraktelig.
Om kolleksjonen
Landevei har fått en eksklusiv sniktitt på de første plaggene. Do2-kolleksjonen kommer i første omgang i to utgaver, men de legger ikke skjul på at de ønsker å utvide til flere plagg om salget er godt.
Den tettsittende og skarpe kolleksjonen som er laget til de mest aktive og slankeste syklistene, er oppkalt etter fjellet der Dag Otto vant Norges første Tour de France-etappe, Luz Ardiden. For enkelhets skyld har de droppet Luz, slik at den bare lyder navnet «Ardiden».
Dette er kolleksjonen som skal ta opp kampen med giganter som Pas Normal og Rapha, og tekkes de ivrigste og merkebevisste mosjonistene.
Kolleksjonen som er laget for normalvektige og hverdagssyklister er oppkalt etter hjembyen til Dag Otto, og bærer navnet Grimstad. Denne tar sikte på å nå det bredere lag av norske syklister. Grimstad-kolleksjonen har en løsere passform, men design og detaljer er veldig likt Ardiden-kolleksjonen.
Vi finner ganske små forskjeller på de to kolleksjonene, både i design og detaljer på trøyene.
Det virker helt klart som et mål at også den folkelige Grimstad-kolleksjonen skal se like stilig ut som topptrøyene, og at det primært er passformen som skiller.
Ardidenkolleksjonen er sydd med få paneler, og er helt ensfargede. Trøyene er tettsittende med lange aeroermer, og ryggpanelet er i luftig nettingstoff. Buksene er også laget i få paneler, med laserskårne kanter rundt lårene.
Trøyene har få og små logoer, akkurat store nok til at det kan bli noe å snakke om på turen.
Grimstad-kolleksjonen er i utseende ganske lik som Ardiden, men alle Grimstad-trøyene er tofargede. De er som nevnt løsere i snittet, men du må faktisk konsentrere deg litt for å ikke ta feil av de to kolleksjonene til å begynne med.
Produsenten har også vært opptatt av bærekraft i produksjonen av tøyet. Flere av plaggene i kolleksjonene er laget av resirkulerte plastflasker.
Tidligere norske forsøk
Vi har for ordens skyld flere norske produsenter av sykkeltøy, men dette er produsenter som også lager tøy til klubber og bedrifter .
DO2 skal i første omgang selge direkte over nett, men er også i gang med innledende samtaler om distribusjon via enkelte sportsbutikker med sykkel som spesialfelt.
Det kanskje best kjente forsøket på et eget norsk sykkelmerke er Trasé. Det lille selskapet hadde både design og funksjon i orden, men fikk aldri ordentlig fart på salget. De la ned virksomheten etter få år.
Nord-norske ZU4R er i dag det norske merket som selger flest plagg utenom profileringstøy.
Dag Otto Lauritsen har også tidligere vært profilert på sykkeltøy, men da som en minikolleksjon hos produsenten Craft, og ikke som eget merke. Craft laget to sesonger med DO2-tøy, før et oppkjøp gjorde videre samarbeid vanskelig.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.