Sykkelklær til norsk vintersykling må tåle kuldegrader, våt slaps, sur vind og høy kroppsvarme i bratte motbakker. Her er vår ultimate guide til hvordan du bør kle deg for sykkelturene i vinter.
VINTERKLÆR: Kle deg i flere tynne lag og ta gjerne med skift.
Lesetid: 13 minutter
Å kle seg riktig når du sykler om vinteren kan være en krevende balanseøvelse. Men hvorfor?
Om du kler deg så varmt at du ikke fryser på flatene, blir du raskt for varm og dyvåt av svette i klatringene. Da blir du jo fort kald i utforkjøringene og de lettere partiene. Kler du deg som en løk, altså ikke en tulling, men som den lagdelte grønnsaken, kan du lette på antrekket ved behov og øke beskyttelsen når det trengs.
Ideelt sett bør du holde deg tørr fra innerst til ytterst gjennom hele turen, og dette er slik vi pleier å løse utfordringene.
La oss begynne innerst mot kroppen og gå utover lag for lag.
Innerst:
Tynn ulltrøye eller kunstfibertrøye
Ull isolerer godt også når du blir våt av svette. I tillegg lukter de ofte mindre svette etter bruk enn kunstfibertrøyer. Trøya kan enten være kortermet eller langermet. Beregner du å bruke vest ytterst kan en langermet undertrøye være smart.
Såkalte supertrøyer i polyester eller polypropylen suger ikke til seg svetten, men transporterer den videre til neste kleslag. Dette gjør at du vil holde deg tørrere på huden enn med en ulltrøye, men en kunstfibertrøye vil ofte isolere noe dårligere, samt raskere få en litt ugrei eim av gammel mann. Kunstfibertrøyer er gjerne noe rimeligere enn gode ulltrøyer. I tillegg kan de vaskes på høyere temperatur, noe de også gjerne trenger. De er også som regel noe lettere i vekt enn en ulltrøye.
De klassiske nettingtrøyene vil også fungere bra her.
Undertrøyer med vindtett front kan også være smart, men da helst på dager der du har lyst til å klare deg uten ytterjakke. Vindtette undertrøyer er mest aktuelt på kjøligere dager sent på våren eller sommeren der du ønsker å klare deg med undertrøye og langermet sykkeltrøye, uten et vindtett ytterlag.
Rapha Merino Baselayer LS (bilde over) 900 kroner
Aclima Lightwool t-skjorte 699 kroner
IceBreaker Merino 200 Oasis 950 kroner
Brynje Super Thermo 649 kroner
Sykkelshorts
Undertrøya, enten den er i ull eller kunstfiber skal inn mot huden og følgelig under seletøyet på sykkelshortsen, ja for sykkelbuksa bør ha seler.
Til vintersykling vil en isolerende og vindavstøtende sykkelshorts holde deg varmere på lårene, i skrittet og på magen, enn en vanlig sommerbukse vil. Dette gjelder også når du sykler med lang bukse utenpå sykkelbuksa.
En foret sykkelbukse bør alle norske syklister ha. Den kan brukes i mange flere måneder enn den tynne racingbuksa. Selv på våren og høsten kan en foret sykkelbukse være topp. Kombinerer den gjerne med kne- eller beinvarmere.
Også på føttene er det lurt med ull. Ullsokker som ikke gjør skoene for trange vil isolere bedre enn tilsvarende tykke sokker i bomull og kunstfiber. De fleste vanlige sykkelsokker er laget for å være så lite isolerende og så luftige som mulig. Et par gode ullsokker kan derfor utgjøre stor forskjell. Har du veldig trange sko kan du bruke helt tynne ullsokker, men det kan også være lurt å bruke sko med litt romsligere plass, både til sokker og bevegelse. Vi kommer tilbake til sko i neste lag.
DeFeet Wooleater DNA 6' (bildet over) 129 kroner
Cafe Du Cycliste Merino sokker m/primaloft 299 kroner
Giro HRC Merino sokker 199 kroner
Lag to:
Langbukse:
Skal du ha på deg en lang sykkelbukse, enten utenpå den vanlige sykkelbuksa, eller alene, må den på nå. Noen liker vinterbukser med pute i rumpa for å unngå flere lag, men i de fleste tilfeller vil vi anbefale langbukse uten pute i rumpa, men med seler. Dette lar deg bruke den mer ettersittende favorittbuksa di innerst, samtidig som du slipper å vaske den lange buksa etter hver tur. Smart hvis du sykler oftere enn du vasker klær. Sykkelbukser med pute som du bruker inn mot huden, må vaskes etter hver bruk for å unngå bakterievekst i puta.
Har du kort sykkelbukse under langbuksa kan du også bruke løse knevarmere under langbuksa på de ekstra kalde dagene.
Langbuksa med seler skal uansett kun utenpå undertrøya. Du bør unngå å ha en trøye utenpå den innerste buksa og så innenfor selene på ytterbuksa. Da kommer du i trøbbel ved toalettbesøk og det kan lettere oppstå ubehagelige klumper i tøyet og kuldeglippe på ryggen.
Isadore thermoroubaix tight u/pute (bildet over) ca 2000 kroner
Santini Gravel tights m/lommer 1699 kroner
Assos MILLE GT Winter Bib Tight u/pute 1799 kroner
Ekstra yttershorts:
Er det ekstra vått og surt ute er det et supertriks å ta på seg en vannavstøtende eller vanntett shorts utenpå langbuksa. Terrengsykkelshortser har sykkelvennlig snitt og finnes i mange varianter, også vanntette. Det finnes også egne sykkelknickerser i vanntett materiale fra produsenter som Gorewear. Det er greit å minne seg på at når man sykler ute om vinteren er man en bad ass uansett hvor langt man sykler. Det er uansett bedre å telle timer enn kilometer når piggdekkene skraper mot asfalten og grusen og snittfarten knapt vaker rundt 20 km/t. Litt ekstra luftmotstand er derfor helt greit hvis det gjør at du holder deg tørr på rumpe og lår.
Når du har fått på deg de selebuksene du skal ha, kan du legge til et lag til på overkroppen. Her bør du ha en langermet sykkeltrøye med gode isolerende egenskaper, altså ikke den tynneste aerotrøya du bruker på halvvarme dager på sommeren. Det finnes gode trøyer i både ull og kunstfiber til dette bruket. Noen nye trøyer har Polartec sitt nye fleecemateriale som isolerer ekstra godt. Denne trøya bør gjerne ha baklommer hvis du tenker å ha med deg noe på tur og ikke har styreveske eller andre måter å frakte ting på.
Mat bør du f.eks putte i lommer på ryggen av denne trøya i stedet for i eventuelle lommer på ytterjakken. Da blir ikke maten for kald og hard underveis. Mobiltelefon i svettetett pose, eller deksel bør også oppbevares her. Da varer batteriet lengre enn hvis du har den i ytterjakken.
Mellom-trøya, som vi kan kalle den, bør ha glidelås i halsen så du kan slippe vinteren inn på kroppen i klatringer der du blir god og varm.
Velocio Alpha Long Sleeve (bildet over) ca 2200 kroner
Cafe du Cycliste Ingrid Sykkeltrøye 2299 kroner
7Mesh Callaghan Merino jersey 2099 kroner
Rundt halsen
En god hals, eller buff i ull kan brukes til å holde deg varm på halsen og haka. Den vil også tette igjen åpningen øverst i ytterjakken slik at du slipper mindre varme ut og mindre kulde inn. Du bør ta på deg halsen før du tar på deg ytterjakken
Sko
Bor du på sør- eller sørvestlandet, eller vet at du ikke skal sykle i flere minusgrader, kan du klare deg med dine vanlige sykkelsko og tjukke skotrekk utenpå. Skal du sykle i minusgrader bør du investere i egne vintersko og pedaler som passer disse. De fleste varme vintersko er tilpasset bruk med terrengpedaler og tilhørende skokloss. Det finnes et lite utvalg vintersko med tre-hulls-system for landeveispedaler, men ingen av disse er skikkelig varme.
Et par ok terrengpedaler fra Shimano koster 300-600 kroner, men det er lurt å beregne inn denne ekstrakostnaden i vinterregnskapet. Det kan uansett være greit å ha vintersykkelsko man faktisk kan gå med da det kan bli noe flere stopp på kalde vinterturer enn det man kanskje har på sommeren.
Skotrekk
Ønsker du å klare deg uten vintersko, eller du unngår å sykle i kaldere vær enn 2-3 minusgrader, kan du klare deg med vanlige sko og gode skotrekk. Skotrekk beskytter godt mot søle- og slapssprut. Tjukke, forede skotrekk vil også gjøre at du holder deg ganske varm på beina på kalde turer. Avhengig av hvor lett du fryser og hvor tynne sokker du må bruke, kan du holde deg varm med gode skotrekk i temperaturer ned mot 5 minus. Men du vil ofte fryse på tærne før dette. Skotrekk hjelper lite på varmetapet som skjer gjennom skoens yttersåle. Selv om du teiper igjen eventuelle luftehull under skoene og bruker isolerende innleggssåler i skoene, vil du bli fortere kald med sommersko og skotrekk enn med gode vintersko.
Et profftriks for å øke bruksområdet for sommerskoene er å strikke, eller kjøpe et par raggsokker i en skikkelig stor størrelse og tre disse utenpå skoene innenfor skotrekkene. Disse vil gjøre at du tåler noen ekstra kuldegrader, eller ekstra timer.
Skotrekk finnes i grove trekk i to varianter: Neopren-trekk og stofftrekk med fór lik Gore-trekkene på bildet her. Noen neoprentrekk er også foret, som de varme og lange skotrekkene fra Spatzwear.
Ytterjakke
Det finnes tre typer ytterjakker til sykling. Alle har sin funksjon nå på vinteren.
Tynne regnjakker, som 7mesh Oro er fine på de dagene da plussgrader har smeltet snøen langs veien og søla spruter tett fra forhjulet ditt eller bakhjulet til han foran deg. Regner det i tillegg vil ikke heldekkende skjermer redde deg heller. Under disse forholdene tar vi den tynne regnjakka utenpå de to indre lagene.
Tjukkere, mer robust skalljakke bruker vi når det både spruter, sludder og er kaldt, gjerne i temperaturer rundt null. I denne kategorien passer softshell-jakker og grovere GoreTex-jakker inn. Disse vil sitte litt mindre tett på kroppen enn den tynne regnjakka kan gjøre og vil isolere noe bedre.
Foret jakke brukes for det meste under tørre og kalde forhold. De fleste forede sykkeljakkene er likevel konstruert for å stå imot en del nedbør. De forede jakkene kan også brukes rett på det innerste tøylaget, uten mellomlaget på noe varmere dager
Også om vinteren er det fint med en vindvest eller sågar en foret vest. Du kan enten trekke denne utenpå en tynn regnjakke, eller du kan bruke den på de tørre, fine dagene da sola varmer litt ekstra og du kan klare deg med en tjukk mellomtrøye og en god vest.
Å trekke en stram vest utenpå en blafrende regnjakke kan også være et godt triks for å gjøre regnjakkesyklingen litt mindre bråkete og slitsom. En vest kan gjerne være med i lomma for bruk i de lengste utforkjøringene eller hvis temperaturen faller noen grader underveis. En foret vest kan også brukes under ytterjakka, hvis det er plass, eller hvis den blir for trang å ha ytterst.
Hansker
Å treffe med hanskene er kanskje det aller vanskeligste. For tjukke hansker oppleves som ubehagelig og du kan fort bli svett inne i hanskene. Da blir de plutselig vanskelig å få av og på igjen, noe som kan medføre en krisesituasjon hvis du står ute i kulda med vrengt hanske og fleecefor mens neglespretten banker i fingertuppene.
Tørre hansker er derfor alltid lurt å ha med på tur. Du kan ha dem i baklomma i en plastpose, eller du kan ha dem i styrevesken. Avhengig av når på dagen du starter turen kan det være smart å ha med et par hansker som passer bedre de temperaturene du vil møte i andre halvdel av turen. Starter du tidlig på en solskinnsdag i mars vil du gjerne starte turen med reale vinterhansker. Etter hvert som solen får tak kan det være fint å bytte til noen tynnere hansker.
Starter du turen på ettermiddagen etter jobb, kanskje med motbakke de første kilometerne, kan det være ok å starte med litt tynnere hansker og så ha de tjukke vinterhanskene i bakhånd til kveldskulda setter inn.
Hummer-hansker der to og to fingre varmer hverandre i samme rom, er det som gjelder i temperaturer kaldere enn minus 3. I real kulde under frysepunktet kan du også vurdere å montere styremuffer på styret. Det finnes varianter tilpasset både bukkestyre og flatt styre. Disse gir deg god beskyttelse mot kulde og vind og lar deg holde i styret med ganske tynne og gode hansker uten at du forfryser fingrene.
Giro Proof 100 Hummerhansker (på bildet over) 739 kroner
Velocio Alpha hansker (grønne på bildet over) ca 1350 kroner
Pearl Izumi Amfib Lobster 1099 kroner
45Nrth Sturmfist 4 vinterhansker 1599 kroner
På hodet
Hjelm er en selvfølge. Hva du har under hjelmen avhenger av hjelmen og hvor kaldt det er.
En tynn hjelmlue i ull eller kunstfiber, gjerne med vindtett front, kan holde til de aller fleste temperaturer fra -10 til +5. I temperaturer på den røde siden av frysepunktet kan en buff, enten klippet i to, eller brettet dobbelt, fungere bra som hjelmlue.
Et triks er å bruke en aerohjelm om vinteren. Disse har mindre lufting i front og er noe varmere. Noen vanlige hjelmer har egne plastdeksler til å sette over hjelmen. Disse fungerer også bra. Har du en veldig åpen hjelm vil det også hjelpe litt å teipe igjen lufteluken i front på hjelmen. Hjelmtrekk, slik pendlere bruker kan selvfølgelig også være nyttig i tett sludd og regn. Sykkellue med en liten brem på er supert i regn og sludd.
Nots Buff (bilde over) 250 kroner for medlemskap i Norsk Organisasjon for Terrengsykling
Velocio Zero Cycling cap (bildet over) ca 1000 kroner
Sportful Edge Cap hjelmlue 199 kroner
Rapha Merino hat 490 kroner
Briller
Å se på briller som et plagg er kanskje å ta i, men gode briller beskytter øynene, og den tynne huden under øynene mot kulda. Du bør ha helt klare glass eller lyse fotokromatiske glass til vintersykling i dårlig lys. En ide er også å gå til innkjøp av de største glassene brillerammen din kan brukes med. Da får du ekstra beskyttelse. Unngå for all del briller med metallstenger over ørene eller metallramme rundt glassene. Disse vil bare lede kulde ekstra godt og kan gi deg frostskader der de er i kontakt med huden.
Er det kaldt på tur kan det varme godt med varm drikke på flasken. Proffsyklister er kjent for å få langet te på spesielt kalde ritt, som da det snødde tett under Milano-Sanremo i 2013. Isolerte plastflasker som Camelbak sin Podium Chill kan holde drikke ganske varm en stund. En enda bedre løsning er å bruke en liten termo-kopp eller termosflaske som tåler risting og juling, og som passer i flaskeholderen på sykkelen. Flere litt større termokopper kan fungere her. Vi har hatt godt hell med Takeya Actives-flaske og Klean Kanteen Wide termokopp. Du kan lese en test av 17 termo-kopper hos vårt søstermagasin, Utemagasinet.no
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.