I vårens siste STRAVA-TI er det endelig klatringen til Tryvann som står for tur.
TRYVANN
Segmentnavn: Klatringen til Tryvann fra Gressbanen (offisiell)
Lengde: 5,5km
Antall høydemeter: 372
Gjennomsnittlig stigning: 7
Antall forsøk: 37 159 av 4850 ryttere
KOM: Carl Fredrik Hagen, 13:06, Sep 27, 2016
QOM: Line Marie Gulliksen, 17:42, Sep 4, 2013
Vår beskrivelse av segmentet: Hvor god er du egentlig til å klatre? I stigningen opp til Tryvann får du svaret på akkurat det spørsmålet midt i fleisen. Med sine 372 høydemeter er bakken den klart tøffeste i hovedstaden, og det nærmeste vi kommer et fjell av internasjonal karakter.
Dette er bakken alle har lyst til å sykle fort i, og en god tid til Tryvann gir deg automatisk aktelse blant dine medsyklister. Den tidligere storsyklisten Geir Digerud, portrettert i forrige landevei, skal etter sigende ha kjørt på 12.50 i 1980, men på Strava er det Carl Fredrik Hagen som står med bestetid.
LES OGSÅ: Sterkest av klubbrytterne
Rett over 13 minutter brukte Joker-Icopal-rytteren da han satte sin råsterke KOM, men om du ser 15-tallet er du slettes ingen ueffen klatrer. Blant jentene har Line Marie Gulliksen hatt sin QOM på 17.42 siden 2013, her bør noen klatresterke jenter kjenne sin besøkelsestid og gi det et forsøk.
KOM-holder Hagen har et nært forhold til de 5,5 kilometerne med asfalt.
- Det er den fineste bakken vi har i Oslo og absolutt min favorittbakke. Dessuten er det eneste mulighet man har til å kjøre lange drag. Skal man ha drag over ti minutter så må man til Tryvann. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har kjørt der, men det er flere hundre.
SLITEN: Carl Fredrik Hagen slet seg inn til en niendeplass i stekende hete under NM på Lillehammer i 2015. Foto: Henrik Alpers
PLANLA IKKE REKORDEN
Dagen han satte rekordtiden hadde ikke Hagen engang planlagt et KOM-forsøk. Sagene IF sykkel arrangerte nemlig sitt klubbmesterskap til Tryvann på slutten av sesongen.
- Fra starten var det egentlig ikke noe maksforsøk, men jeg kjørte fort opp til Holmenkollen og så at tiden var bra. Vindforholdene var gode og jeg hadde veldig bra bein, så da kjørte jeg på det jeg hadde mot slutten.
LES OGSÅ: Vinn en sykkel til 40.000
Selv om tiden 13.06 skremmer de aller fleste tror Carl Fredrik det er mulig å kjøre betydelig fortere til Tryvann. Han tror til og med Geir Digeruds sagnomsuste 12.50 kan stå for fall. Kanskje klarer han også å lokke Edvald Boasson Hagen ut på et rekordforsøk.
- Det er fullt mulig å kjøre mye fortere oppover der. Jeg tror det er mulig å se 12.40, men da skal selvfølgelig alt stemme. Det betyr at du ikke skal ha for mange gram ekstra på verken kropp eller sykkel, i tillegg til en kjempedag både med form og medvind.
- Jeg har snakket med Edvald om det på trening, og han har sagt han har lyst til å gjøre et forsøk. Det er bare kult om flere kommer og prøver seg. Hvor fort proffene kan kjøre er vanskelig å si, de er så utrolig sterke.
SLIK SETTER DU NY PERS
For de som ikke har KOM som mål, men heller vil prøve å slå sine egne rekorder har Hagen først og fremst et viktig tips. Han trekker også frem konkurranse med seg selv som det aller viktigste.
- Utnytte de partiene som ikke er alt for bratte, og prøv å kjøre litt på følelse underveis. Ikke være redd for å tråkke til litt hardt ut på de flate partiene, det er flere steder man fint kan kjøre i 30 km/t og da får man med seg god fart inn i de brattere partiene også.
- Da Åsmund Løvik tok KOMen min i fjor sommer var det mange som lurte på om jeg var sur og skulle ut og ta den tilbake med en gang, men jeg konkurrerer i første omgang mot meg selv. Jeg er mest fornøyd med å sette nye personlige rekorder og sånn tror jeg det er med de fleste.
...
I artikkelserien STRAVA-TI vil vi denne våren ta for oss de ti mest prestisjefulle Strava-segmentene i Stor-Oslo.
Her vil vi se på tall og statistikk knyttet til det aktuelle segmentet og ta en prat med rekordinnehaverne for å finne ut hva som skal til for å sette en KOM eller QOM.
Til slutt vil vi sammen med landevei.nos lesere gjøre en rangering av de ti utvalgte segmentene. I dag er det Tryvann som står i fokus, mens vi tidlige har skrevet om Olaf Bulls vei, Kirkerudbakken, Maridalsbakken, Grefsenkollen, Brattbakken, Steinshøgda, Gjelleråsen, Kongsveien og Sollihøgda