Dagens segment i STRAVA-TI er den populære intervallbakken Olaf Bulls vei like ved Bogstad.
OLAF BULLS VEI
Segmentnavn: Olaf Bulls vei BUSSTOPP (Offisiell),
Lengde: 1,7km
Antall høydemeter: 119
Gjennomsnittlig stigning: 7
Antall forsøk: 25 065 av 2196 ryttere, pr. 17.04
KOM: Lars Petter Nordhaug, 3:51, Aug 26, 2015
QOM: Marta Skadal Kvåle, 5:30, May 12, 2016
Vår beskrivelse av segmentet: Sammen med Grefsenkollen er dette trolig den mest populære fem-minutters intervallbakken blant byens ryttere, noe som reflekteres av at den er kjørt over 25 000 ganger på Strava. Bakken går bare under navnet Olaf Bulls vei, selv om siste halvdel av stigningen faktisk heter Arnulf Øverlands vei.
Her kan du gjennom hele uken forvente å finne en jevn strøm av medsyklister på vei opp og ned til busstoppet på toppen, som går under navnet Voksen skog. Skulle du få skikkelig hammern kan du med andre ord busse tilbake til sentrum uten problemer.
LES OGSÅ: Vinn en sykkel til 40.000
Bortsett fra noen busser i timen er det lite trafikk her, og de to serpentinsvingene gir et sør-europeisk avbrudd fra de to lange rettstrekkene. Om du skal slå KOMen til Lars Petter Nordhaug har du ikke tid til å bruke et eneste sekund på å nyte utsikten du etter hvert opparbeider deg.
PROFFREKORD
Utenlandsproff Lars Petter Nordhaug satte bestetid på segmentet under en intervalløkt sammen med Edvald Boasson Hagen i fjor sommer.
- Jeg var ikke klar over at jeg hadde en KOM opp der, men det stemmer sikkert. Jeg og Edvald hadde kjørt en typisk økt med fire-minuttere og på det siste draget konkurrerer vi ofte litt. Det blir skikkelig røff kjøring og den dagen tror jeg det var jeg som var først opp.
Selv om proffene gjør unna mye av hardtreningen i konkurranser slipper heller ikke de unna intervalltrening. Lars Petter har nå flyttet ut av Oslo, men forteller at han tidligere kjørte mange drag i Olaf Bulls vei.
- Det er en bakke jeg har brukt mye til fire minutters intervaller. Stigningen er jevn og fin og bakken er veldig bra hvis du skal ha en komprimert økt med fireminuttere. Dessuten er det som regel lite trafikk og forstyrrelser der, så man får gjort det man skal. I tillegg minner den om en del av bakkene vi konkurrerer i, og det er alltid en fordel å få det så likt som mulig i ritt og på trening.
LES OGSÅ: Så mange sekunder taper du på å være tung i bakkene
MED EDVALD SOM LOKOMOTIV
Nordhaugs tid på 3.51 er det neppe mange som kan gjøre noe med, selv om han allerede hadde mange drag i beina da rekorden ble satt. Imidlertid hadde han en aldri så liten joker i ermet.
- Jeg regner med jeg har endel å gå på, i og med at vi hadde kjørt ganske mange drag allerede. Dog byttet vi litt på og dra oppover, og Edvald er ikke akkurat det dårligste lokomotivet man kan ha oppover der. Det blir ganske røff kjøring når vi holder på sånn.
BLYTUNG SESONGSTART, MEN TING GÅR RIKTIG VEI
Etter å ha byttet lag fra Team Sky til Aqua Blue før årets sesong fikk Lars Petter en svært kjedelig sesonginnledning. Gjentatte sykdomsproblemer ødela nemlig for vårens høydepunkt, Ardenner-klassikerne. Neste ritt for Nøtterøy-mannen blir nå Tour of Norway på hjemmebane neste uke.
- Det har vært en skikkelig drittstart på året, men jeg har fått trent bra den siste tiden etter at jeg tok en pause på fire-fem dager. Håpet er at jeg i alle fall skal være konkurransedyktig og kan være med å lage sykelritt, så får vi se hvordan det går.
...
I artikkelserien STRAVA-TI vil vi denne våren ta for oss de ti mest prestisjefulle Strava-segmentene i Stor-Oslo.
Her vil vi se på tall og statistikk knyttet til det aktuelle segmentet og ta en prat med rekordinnehaverne for å finne ut hva som skal til for å sette en KOM eller QOM.
Til slutt vil vi sammen med landevei.nos lesere gjøre en rangering av de ti utvalgte segmentene. I dag er det Olaf Bulls vei som står i fokus, mens vi tidlige har skrevet om Kirkerudbakken, Maridalsbakken, Grefsenkollen, Brattbakken, Steinshøgda, Gjelleråsen, Kongsveien og Sollihøgda