/ Strava

STRAVA-TI: KONGSVEIEN

Eirik Bruland forteller hvordan man blir kongen av Kongsveien.

Sist oppdatert: 21. april 2017 kl 17.15
FØRSTE DEL: Ved passering Sjømannsskolen har du kjørt litt under halvparten av Kongsveien. Foto: bhxblogg.no
FØRSTE DEL: Ved passering Sjømannsskolen har du kjørt litt under halvparten av Kongsveien. Foto: bhxblogg.no
Lesetid: 3 minutter

KONGSVEIEN

Segmentnavn: Kongsveien

Lengde: 1,9km

Antall høydemeter: 91

Gjennomsnittlig stigning: 5

Antall forsøk: 65 603 av 5 548 ryttere

KOM: Eirik Bruland, 3:30, Jun 10, 2016

QOM: Siri Hildonen, 4:26, Sep 22, 2014

I artikkelserien STRAVA-TI vil vi de neste ukene ta for oss det vi mener er de ti mest prestisjefulle Strava-segmentene i Stor-Oslo.

Her vil vi se på tall og statistikk knyttet til det aktuelle segmentet og ta en prat med rekordinnehaverne for å finne ut hva som skal til for å sette en KOM. Til slutt vil vi sammen med landevei.nos lesere gjøre en rangering av de ti utvalgte segmentene. I dag er det Kongsveien som står i fokus, tidligere denne uken skrev vi om Sollihøgda

Vår beskrivelse av segmentet: Allerede før Strava oppstod var Kongsveien en strekning hvor Oslo-syklister knivet om bestetiden. Dette var en Gentlemanskonkurranse hvor man selv registrerte sine egne tider på kongsveien.com, som dessverre ikke lenger er aktiv.

Siden den gang har Strava kommet for fullt, og langt på vei eliminert muligheten for å skryte på seg et par sekunder for god tid. Strava eller ikke, bakken er uansett like seig som den alltid har vært. For selv om den ikke er særlig bratt skal du faktisk kjøre i 34,1 km/t om du skal matche KOM-en til Eirik Bruland.

QOM, som holdes av Siri Hildonen, snitter imponerende 26,9 km/t. Prøv selv, sjansen er stor for at du har syre til ørene allerede ved Sjømannsskolen, som er stedet hvor jobben virkelig begynner.

Eirik Bruland er innehaver av den gjeve KOMen, og Sparebanken Sør-rytteren legger ikke skjul på at gode værforhold er riktig.

-          I Kongsveien har definitivt vinden mye å si, jeg tror alle de beste tidene er satt med kraftig medvind. Da jeg satte rekorden kjørte jeg alene på starten og fikk et hjul og kjøre på siste halvdel. Jeg gikk all-in for å ta KOM-en, det er ikke noe å legge skjul på.   

I motsetning til mange av segmentene i Oslo skal det helst blåse fra nord om man skal kjøre virkelig fort i Kongsveien.

-          Under optimale forhold har man en sterk nordavind i ryggen, det ser man også på hvilke dage folk kjører fort der. Jeg hadde god, men ikke ekstrem, vind så det er sikkert mulig å kutte et par sekunder med perfekte værforhold.

Etter å tidligere ha satset på terrengsykling kjører Bruland i år sin første sesong som kontinentalrytter på landeveien, i fargene til Team Sparebanken Sør. Tross en kometkarriere som landeveissyklist mener han at rekordtiden slettes ikke er uslåelig.  

-          Jeg tror det er mulig å kjøre Kongsveien en del fortere enn jeg gjorde. Det finnes absolutt sterkere ryttere enn meg der ute, pluss at det har vært mye råere forhold ved andre anledning. Jeg bor et stykke unna, men jeg stikker nok bort en tur hvis jeg ser at det blir kanonforhold. Det er veldig gøy å ha den KOMen og ekstra kult at den har holdt såpass lenge. Det er ikke jeg som trenger å slå den tiden nå.  

2017 er første sesongen hvor 22-åringen går all inn på landeveien, men allerede som terrengsyklist viste han prov på svært gode klatreegenskaper. Om Bruland får det slik han vil kan flere av de prestisjefulle KOMene rundt hovedstaden bli hans i løpet av sesongen.

-          Tryvann er jeg nok ikke god nok for ennå, men Grefsenkollen har jeg absolutt planer om å prøve meg på. Jeg har aldri gjort et skikkelig KOM-forsøk der, så det må prøves. Tryvann er nok enda mer prestisje å ha, men foreløpig passer det meg bedre med litt punchy, kortere bakker.

Slik er det å kjøre Kongsveien på 4.29. 

LES OGSÅ: Kledd for vinteren

Publisert 21. april 2017 kl 17.15
Sist oppdatert 21. april 2017 kl 17.15

Relaterte artikler

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen