KIRKERUDBAKKEN
Segmentnavn: Kirkerudbakken, PS: Bakken kalles også for Tanumbakken.
Lengde: 1,5 km
Antall høydemeter: 140
Gjennomsnittlig stigning: 9
Antall forsøk: 4 409 av 1 055 ryttere
KOM: Øivind Lukkedal, 4:34, Aug 27, 2016
QOM: Silje Wangensteen, 6:58, Jun 28, 2014
Dagens segment er Kirkerudbakken like utenfor Oslo. KOM-holder er Team Coop-rytter Øyvind Lukkedal.
Vår beskrivelse av segmentet: Starten på denne bakken kan være litt kinkig å finne, men tar du til høyre inn på Tanumveien etter rundkjøringen på Vøyenenga er du på rett vei. Når du først er i gang er det bare å stålsette seg.
De neste halvannen kilometerne er nemlig særdeles tøffe, og har et klassikerpreg vi ellers må utenlands for å finne. Her går det fra tettbebygd boligstrøk nederst, gjennom en tett skog og til kulturlandskap med en vakker hvitmalt kirke på toppen av bakken.
LES OGSÅ: Så mange sekunder taper du på å være tung i bakkene
Stigningsprosenten på ni lyver i høyeste grad, for her går det i rykk og napp med falske flater og partier med 18 prosent. Her er det et must å bruke flatene til å akselerere og ta med seg god fart inn i de brattere partiene.
Med sine 4 409 forsøk vil vi påstå at bakken har blitt kjørt alt for få ganger, så her er det bare å hive seg rundt og gjøre seg klar for en real syrefest.
KONTINENTALRYTTER HAR KOM'EN
Team Coop-rytter Øivind Lukkedal satte den knallsterke rekorden på 4.34 i fjor sommer. Han forteller følgende om den svært imponerende tiden:
- Egentlig skulle jeg bare teste fem minutters watten min, men det var ikke tilfeldig valg av sted, så det ble på en måte et KOM-forsøk samtidig.
Lukkedal var imidlertid så sterk at han ble ferdig på betydelig mindre enn fem minutter. Da var det greit at han fikk med seg en KOM i stedet.
PEN I TØYET: Øyvind Lukkedal og Fredrik Strand Galta på Mallorca, i lånt tøy av mangel på bagasje.
- Egentlig tok jeg KOMen på en økt med fireminutters-drag et par dager før, men da bommet jeg litt på segmentet. Det gjorde jeg ikke neste gang, og da ble det KOM.
Han trekker frem flere sentrale punkter for en god tid i bakken, som han beskriver som veldig ærlig.
- For det første er du nødt til å ikke åpne for hardt. Det er veldig fristende å klemme til i det første partiet, som er på ca. et minutt med 10 prosent. På det tidspunktet føler du deg som regel kjempebra, men det hjelper lite når du får den tøffeste delen i trynet etter tre minutter. Kommer du inn i det bratteste partiet med skikkelig syre i beina er det bare å pakke sammen sakene og trille ned igjen, sier han.
Mot toppen flater bakken ut og farten (bør) blir høyere. Her ligger nøkkelen til en god tid forteller Øivind.
- Om du kjører 550 eller 350 watt i det bratteste partiet blir liksom ikke forskjellen i fart så veldig stor uansett. Klarer du imidlertid å øke farten det siste minuttet tjener du plutselig veldig mange sekunder.
Med ni prosent gjennomsnittlig stigning blir ikke farten i Kirkerudbakken veldig høy, og følgelig har luftmostand og aerodynamikk mindre å si enn i mange andre bakker. Uansett, riktige forhold er selvsagt ingen ulempe.
- Jeg har kjørt mange fireminutters-drag i denne bakken, og det er generelt lite variasjoner på forholdene. Likevel, om man skal sette rekord gjør det selvsagt ingenting å ha litt nordavind i ryggen.
Tanken på å miste den gjeve KOMen gjør uansett ikke at Øivind mister nattesøvnen, ei heller vil han gi seg uten sverdslag om så skulle skje.
- Det kan fort skje, men jeg er ikke direkte redd for det, selv om det er mange som kan kjøre fort på fem minutter i Oslo-området. Åsmund Løvik og Carl Fredrik Hagen kan nok ta den hvis de klemmer til, men hvis noen kommer og tar den er det klart jeg må ut og prøve å ta den tilbake.
…
I artikkelserien STRAVA-TI vil vi denne våren ta for oss de ti mest prestisjefulle Strava-segmentene i Stor-Oslo.
LES OGSÅ: Dette er Norges skumleste klatring
Her vil vi se på tall og statistikk knyttet til det aktuelle segmentet og ta en prat med rekordinnehaverne for å finne ut hva som skal til for å sette en KOM eller QOM.
Til slutt vil vi sammen med landevei.nos lesere gjøre en rangering av de ti utvalgte segmentene. I dag er det Kirkerudbakken som står i fokus, mens vi tidlige har skrevet om Maridalsbakken, Grefsenkollen, Brattbakken, Steinshøgda, Gjelleråsen, Kongsveien og Sollihøgda