/ Strava

STRAVA-TI: BRATTBAKKEN

Brattbakken er Oslos tøffeste kneik.

Sist oppdatert: 2. mai 2017 kl 01.40
BRATT SOM FY: Navnet forteller egentlig alt du trenger å vite om Brattbakken. Foto: Wikipedia.
BRATT SOM FY: Navnet forteller egentlig alt du trenger å vite om Brattbakken. Foto: Wikipedia.
Lesetid: 3 minutter

I artikkelserien STRAVA-TI vil vi de neste ukene ta for oss det vi mener er de ti mest prestisjefulle Strava-segmentene i Stor-Oslo.

BRATTBAKKEN

Segmentnavn: Brattbakken – Original

Lengde: 0,7 km

Antall høydemeter: 100

Gjennomsnittlig stigningsprosent: 14

Antall forsøk: 823 av 307 ryttere

KOM: Øystein Seth Fiskå, 2:36, Aug 2, 2014

QOM: Nina Kristensen, 5:07, Aug 7, 2014

Her vil vi se på tall og statistikk knyttet til det aktuelle segmentet og ta en prat med rekordinnehaverne for å finne ut hva som skal til for å sette en KOM eller QOM. 

Til slutt vil vi sammen med landevei.nos lesere gjøre en rangering av de ti utvalgte segmentene. I dag er det Brattbakken som står i fokus, mens vi tidlige har skrevet om SteinshøgdaGjelleråsenKongsveien og Sollihøgda

Vår beskrivelse av segmentet: Navnet på dette segmentet, som også er navnet på veien du sykler på midtveis i bakken, forteller egentlig alt du behøver å vite. Dette er rett og slett en skikkelig, skikkelig bratt bakke.  

Stigningen forserer de samme hundre høydemeterne som Kongsveien, men på en tredjedel av distansen. 700 meter med 14 prosent i gjennomsnittligstigning står ikke tilbake for noe av det vi ser i klassikerne på vårparten. Kanskje kan vi en dag få se avslutningen i et av vår egne UCI-ritt. 

Brattbakken er riktignok bare syklet 823 ganger av 307 ryttere, men vi mener likevel den fortjener en plass på listen over Stor-Oslos ti gjeveste segmenter, da dette er blant de kuleste kneikene vi har i hovedstaden.

Den knallsterke KOMen på 2.36 er satt av Øystein Seth Fiskå, som kjørte med vanvittige 701 i snittwatt. Riktig nok er rekordholderen en stor mann, men 16,7 km/t er uansett en formidabel hastighet.

- Egentlig er jeg litt overrasket over at ingen andre har tatt den ennå. Det er en bakke hvor det burde være noen som er bedre enn meg. Når denne artikkelen kommer ut tar det nok ikke veldig lang tid før noen setter en bedre tid. 

- Som en stor rytter fungerer likevel sånne bratte kneiker bedre enn de lengre bakkene som Tryvann. (Øystein har forøvrig kjørt Tryvann på 14.28 red. an.m)

I starten av bakken er det to veivalg som begge aksepteres av Strava. Da Øystein satte sin KOM kjørte han den lengste, hvilket innebærer at man innledningsvis tar til høyre kjører via Bjerringbakken istedet for å starte i Bekklagsveien.

- Det er sånn jeg har lært den bakken, men jeg har sett at en del andre har valgt den andre veien. Med Strava sin compare-funksjon ser det ut som man tar noen sekunder på tiden min ved å kjøre der. 

Om du velger samme vei som Øystein har han et par gode tips for deg som vil sette en rask tid. 

- Du er helt nødt til å treffe på svingene i starten for å få med deg god fart oppover. Jeg kjørte endel der en periode og når jeg først traff bra i de svingene forpliktet det til å gi på skikkelig videre oppover. 

- Uten å avsløre for mye er det viktig å pace seg selv litt. Samtidig gir det seg litt av terrenget hvordan man burde kjøre. 

- Siden det er så bratt har vindforholdene lite å si, men en trekk fra sørvest er ingen ulempe. Likevel er det nok lurere å bruke skikkelig god vind i Kongsveien, der har det blitt sånn at du er sjansløs uten riktige forhold. 

Selv om den aktive karrièren er et par år bak ham holder Øystein fortsatt formen delvis vedlike. Om noen skulle frarøve ham KOMen er han imidlertid tvilende til om han kan ta den tilbake.

- Hvis noen kommer og tar den tiden får vi se hvem det er og hva tiden er før jeg tar en avgjørelse, men det er klart, om noen kjører på 2.15 gir jeg opp. 

Publisert 2. mai 2017 kl 01.40
Sist oppdatert 2. mai 2017 kl 01.40

Relaterte artikler

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen