Jonas Orset kan trolig puste lettet ut, for rekordforsøket til Vidar og Kjetil Mehl kan ikke gå på en asfaltert friidrettsbane som planlagt. En tabbe fra entreprenøren gjør banen umulig å sykle på.
TØFFERE: Vidar Mehl (til venstre) og broren Kjetil frykter det blir tøffere å slå Jonas Orsets rekord på 24-timers sykling når ruta legges til kommunal vei i stedet for friidrettsbanen.
Lesetid: 2 minutter
Den meritterte terrengsyklisten Vidar Mehl fortalte tidligere i uken om rekordforsøket på 24-timers sykling.
Planen var å sykle på en friidrettsbane under oppussing i Rosendal, der det skulle legges asfalt under tartandekket. Men entreprenøren la alt for mye asfalt, så nå må alt freses bort igjen. Og siden rekordforsøket skal gå i dag, Kristi himmelfartsdag, må de flytte hele drømmen. Nå må de bort til en lokal kommunal vei, og der venter helt andre utfordringer.
Valget for ny trasé falt på en 5.7 kilometer lang rundløype i hjembygda Omvikdalen, som er nabobygda til Rosendal. Mens friidrettsbanen er helt flat, må de nå sykle over 7 000 høydemeter for å slå rekorden for antall kilometer syklet i løpet av 24 timer.
– Asfalten på runden er for så vidt grei nok. Men når vi går fra null høydemeter per runde til 54 høydemeter per runde og over 7 000 høydemeter totalt for å klare minimum 740 kilometer, så endres alle forutsetningene. Men jeg gir alt, sier Mehl.
I tillegg endret værmeldinga seg fra sol til regn utover i helga, så brødrene valgte å framskynde starten for prosjektet fra fredag morgen til i dag klokken 12.00.
– Det er tøft nok å prøve å slå rekorden på 740 kilometer, og 24 timer er lenge å sykle om vi ikke skal være våte hele veien i tillegg. Men målet er det samme selv om vi må legge om litt: flest mulig kilometer på 24 timer, men det var en strek i regningen, sier Vidar Mehl.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.