Lotto Soudal-syklisten satser fortsatt på å få kjørt en Grand Tour i løpet av høsten, og mens han venter på sesongåpningen trener han i norske fjell. I helgen ble rekorden opp Juvass knust med flere minutter.
– Planen var å dra til Jotunheimen en dag og kjøre litt lange bakker, det er sånne bakker jeg kommer til å møte i en Grand Tour til høsten. Du møter bakker som er både lange og bratte, og Juvass kjørte jee i fjor før vueltaen. Jeg hadde lyst å dra opp og kjøre igjen, men nå med litt færre kilometer i bena før jeg entret bakken, forteller «Calle».
Turen som inneholdt rekordforsøket startet i Lom, og derfra bar det etter to mil rett til værs. Turen fortsatte etter KOMen videre opp til Sognefjellet, før han returnerte til bilen.
– Målet var å kjøre et kontrollert terskeldarg til toppen. Planen var å ikke gå på en smell, og det gjorde jeg heller ikke. Jeg hadde veldig fokus på teknisk god sykling, der jeg prøvde å holde kadensen høy, jeg hadde nesten 80-kadens opp bakken, forteller han.
Sykkelen var satt opp med 36/52-krank og 32-kassett.
– Men er du mosjonist ville jeg helt klart anbefale kompaktkrank. Da får du skånet bena sjukt mye, legger han til.
En av Europas hardeste klatringer
Ettersom det ikke går noen ritt opp til Juvass, er det lett å se bort fra bakken når en skal vurdere harde klatringer i Europa. Heller ikke tallene virker brutale, med 10 prosent i snitt over en strekning på 13 kilometer.
Men klatringen er flat i en kilometer midtveis, slik at den reelle stigningen er brattere. Legg også til at den siste halvdelen ligger i en eksponert fjellside, og du har en av Europas hardeste klatringer.
– Det er den drøyeste bakken i Norge, særlig fordi den går såpass høyt også. Stelvio er en bakke mange kjenner til, gir du gass opp der er den lang og jævlig. Men den er ikke i nærheten av Juvass. Juvass er så bratt så sjukt lenge, og etter Raubergstulen er det kun noen meter før toppen der du kan stoppe og trå, men det er bare i maks i to sekunder. Men du må betale for hvilen, og den blir bare jævligere og jævligere, sier Hagen.
KOMen til hagen var absolutt ikke den eneste på turen, flere andre segmenter underveis i stigningen fikk naturlig nok en ny konge. Skal vi tro Hagen selv kan bakken fint sykles fortere, klatringen ble kjørt med treningssykkel-og hjul, verktøy, klær og mat på lomma, i tillegg til at intensiteten ikke er på maks.
Rekorden fra 2017 ble satt av Alex Krill, og lød på 52:57. Skal du stjele KOMen fra Hagen, må du belage deg på å sykle i nesten 16 km/t i snitt, og presse deg under 49:48.
Langturen, som forøvrig var på 135 kilometer og 2800 høydemeter, gikk unna med 30 i snitt.
Om du ikke skulle greie å slå KOMen til Hagen, får du likevel en fin opplevelse:
– Juvass er både lang og bratt. Du starter nede i Bøverdalen med store trær, oppover kommer de fjellbjørk, og så over tregrensa. Så bare fortsetter du oppover mot høyfjellet før du går av i ura på 1800 meter. Jeg som er glad i fjell synes det der er utrolig kult, da har du Galdhøpiggen bak deg, Bøverdalen 1300 meter nedenfor og sommerskisenteret der oppe, det gir en annen dimensjon, sier han.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.