Å sykle 8849 høydemeter i samme bakke er selvsagt krevende, men med trening og forberedelser er drømmen oppnåelig for de fleste. Her er våre beste tips for selve gjennomføringen.
KLATREGEIT: Kim van Oorschot på vei mot 10000 høydemeter, en sommerdag i Grefsenkollen. Tiden hennes holdt til verdensrekord. Foto: Bjørn Saksberg.
Lesetid: 7 minutter
Mens det tidligere virket som en uoppnåelig drøm å klatre 8849 høydemeter i en og samme bakke på en dag, er dette nærmest blitt noe alle amatører snakker om.
Men hva skal egentlig til for å gjennomføre en everesting, og hva gjør en for å evereste så raskt som mulig?
Å evereste er en prestasjon som krever enorm innsats over minst syv timer, verdensrekorden er i skrivende stund på 6.59:38. Vi anbefaler at du setter av minst 12 timer til økta. Minst, noen bruker opp til et døgn uten at prestasjonen er dårligere av den grunn.
Men hvordan var det med everestingen, hva trenger jeg?
1: Finn den perfekte bakken
Skal du gjennomføre en everesting på rekordtid er det først du bør gjøre å finne deg en bakke med perfekt stigningsprosent. Men hva er perfekt? Dette avhenger selvsagt fra person til person. Men er bakken for slak, vil du bruke mye krefter på luftmotstand.
Tilsvarende er det om bakken er for bratt – da kommer du jo ikke oppover uten å få for mye syre.
Men med passe lav fart oppover bruker du nemlig lite krefter på å krige mot luftmotstanden, som øker kvadratisk med hastigheten. Samtidig gjør det også at du kan bruke kortere tid ned til startpunktet igjen, utforkjøringene er nemlig en viktig del av tidsregnskapet når en everesting-tid skal registreres, og du må kjøre ned den samme bakken som du klatrer opp.
Tenk bare hvor mye fortere det går å kjøre 1 kilometer med -15 prosent enn 2 kilometer med 7,5 prosent! Nettopp i utforkjøringene hentet Sean Gardner mye verdifull tid da han satte det som per nå er den gjeldende verdensrekorden.
Men hvordan var den perfekte bakken igjen? Det må du faktisk finne ut av selv. Norske Kristian Rønning valgte eksempelvis Lynnebakka på Gran. Om målet er å fullføre anbefaler vi din lokale favorittbakke, trygge omgivelser og turglede er viktig for gjennomføring.
Uansett hvilken bakke du velger deg ut er ikke dette en dag du vil starte med slitte bremseklosser, for med 8848 høydemeter klatring blir det naturligvis også omtrent 8848 med utforkjøring. Skal du optimalisere bakken din ytterligere gjelder det også å finne et så rett strekke som mulig – slik at du kan gi bånn gass, og komme deg enda fortere ned igjen. En bredspektret utveksling, som både gir deg et lett gir oppover, og et tungt nok til å banke løs på utfor er følgelig å anbefale.
Vi har sett utallige rekordforsøk i forskjellige former som har gått fløyten fordi noen tenkte at «kjedet holder sikkert litt til» eller lignende problemstillinger. Glem det. Ha det i orden først som sist.
3: Trafikk
Lite trafikk er naturligvis også en meget viktig faktor for å gjennomføre en vellykket everesting, enten du skal sykle fort eller ha glede av turen.
Om du er en av de som har syklet Passo Gavia, Zoncolan eller Stelvio i fellesferien vet du hva vi snakker om. 1500 høydemeter til lyden av eksospotter over 80 desibel er til å bli gal av, biler som hater trynet ditt likeså.
Vi kan garantere at du vil slippe å forholde deg til masse forstyrrende trafikk når du har holdt på i 7-8 timer.
Dermed rakk Hells 500 så vidt å oppdatere hjemmesiden sin før de fant ut at Morton likevel ikke hadde satt ny rekord. Superhipsteren fra Team EF Education-First var imidlertid ikke snauere enn at han gjorde et nytt forsøk en uke senere, da med kontrollmålt bakke, og den eksentriske australieren sikret seg dermed rekorden på både godkjent og meget imponerende vis.
5: Mat og drikke
Enten du går for verdensrekord eller skal holde på i 20 timer for kosens skyld, du kommer til å trenge mat og drikke. Du må altså enten ha et depot av noe slag i nærheten av løypa – eller ha tilgang på en kiosk, bensinstasjon eller lignende.
Vår absolutt klare anbefaling på slike lange turer er å ha et depot i bunnen av bakken, der du har et solid lager av mat og drikke du er kjent med.
6: Klær – særlig vindvest
Det er det samme med klær som det er med mat. I løpet av de mange timene vil det kjennes aldeles magisk å ta på rent og tørt tøy en eller flere ganger i løpet av dagen. Du bør selvsagt også ha klær til passet været – og du MÅ tenkte på at du må ha klær til de ulike tidene av døgnet.
Selv om det er sommer og sol midt på dagen, er det gjerne kjølig tidlig på morgenen og kvelden.
Husk også at du skal stupe 8849 høydemeter nedover, der det er fort gjort å bli skikkelig kald. En vindvest på toppen før du stuper nedover er smart.
7: Kjør i ditt tempo
Husk at det er du som skal evereste – ingen andre. Det betyr at du må kjøre i ditt tempo, uansett hva som skjer. Det er selvsagt fristende å finne seg et hjul når du blir passert, enten det går opp eller ned.
Men på en så lang dag er de to minuttene du syklet litt for fort, det som koster deg 30 minutter senere på dagen.
Dette er dagen for å tørre å si nei til alt som er gøy.
8: Få med noen venner
Du er selvsagt velkommen til å evereste i ensomhet, men du verden som det hjelper å ha noen ved sin side. Sannsynligheten er stor for at noen av de du ellers sykler med skal innom bakken din dagen du skal kjøre, så hvorfor ikke be om litt følge?
Det er ikke alle som orker å evereste selv, men om en kan være med å hjelpe noen andre til en everesting, er en jo med på prosjektet selv? Husk at du skal være ute i omtrent et halvt døgn, så du kan fint få med deg folk til ulike deler av everstingen.
9: Det sitter i hodet
Sykler du sakte nok, er everesting en økt som sitter i hodet. Du må selvsagt ha et treningsgrunnlag og vite hva klatring handler om – men det er som Trondheim-Oslo. Sykler du sakte nok, kommer du til mål.
Som nevnt tidligere, les gjerne vår sak om mentale forberedelser til store prestasjoner, det vil hjelpe deg godt på veien.
10: Husk eventualiteter
I depotet ditt skal du ikke bare ha mat og klær, du skal også ha alt det andre. Under everestingen skal du selvsagt ha med det vanlige av slange og pumpe på sykkelen, men depoted ditt er et sted du kan oppbevare alt det andre du ikke har anledning til å ta med på sykkelen på langtur, men som du kan få bruk for i dag.
Du trenger selvsagt ikke en ekstra krank eller en ekstra ramme, men et dekk, reservesko, verktøy og lys er noe det er greit å ha i depotet.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.