5 grunner til at Evenepoel slår Jumbo-Vismas superduo
Remco Evenepoel er regjerende vinner, men i årets Vuelta a España møter han et superlag fra Jumbo-Visma, med både Primoz Roglic og Jonas Vingegaard på start.
FAVORITTER: Remco Evenepoel og Primoz Roglic har allerede møtt hverandre til dyst flere ganger denne sesongen. Foto: Cor Vos
Lesetid: 7 minutter
Jumbo-Visma ønsker å skrive historie og har sendt sine aller beste menn til Vuelta a España.
Laget har allerede vunnet både Giro d'Italia og Tour de France, og kan bli det første laget i historien til å vinne alle tre Grand Tours i løpet av samme sesong.
Primoz Roglic sto for seieren i Giroen, mens Jonas Vingegaard pulveriserte Tadej Pogacar og de andre konkurrentene i Tour de France.
Sammen med Robert Gesink, Wilco Kelderman, Sepp Kuss, Jan Tratnik, Attila Valter og Dylan van Baarle, utgjør de et fryktinngytende og potensielt uslåelig lag i årets utgave.
Veldig mange eksperter mener at kun én rytter kan slå superlaget og superduoen Roglic og Vingegaard: Fjorårets Vuelta-vinner Remco Evenepoel.
Deilig timing
At Evenepoel nå møter et så sterkt lag, samtidig som spekulasjonene herjer om at han bryter kontrakten med Soudal - Quick-Step og drar til Ineos Grenadiers neste år, er finurlig.
Blant andre har hans far sådd tvil om Soudal - Quick-Step har sterkt nok lag til å gi sønnen en reell sjanse til å hamle opp med Jumbo-Visma i neste års Tour de France.
Til neste år er foreløpig den sterke spanske klatreren Mikel Landa signert for det belgiske laget, mens om vi ser på Quick-Step-laget i Vueltaen, kan vi nok på forhånd slå fast at de kommer til kort.
Andrea Bagioli, Mattia Cattaneo, Jan Hirt, James Knox, Casper Pedersen, Pieter Serry og Louis Vervaeke er i hvert fall én liga under Jumbo-Vismas velsmurte maskineri.
Fremtiden til Tobias er uavklart som følge av overgangssaga.
5 grunner til at Remco vinner
Overskudd
Både Roglic og Vingegaard har allerede hver sin Grand Tour i beina, mens Evenepoel kom ti etapper ut i Giroen, før han sto av etter å ha testet positivt for koronaviruset.
Roglic har riktignok hatt god tid til å samle seg etter Giroen, men måtte naturligvis ha en pause etter tre krevende uker, mens Evenepoel har kunne bygge formen mer gradvis igjen, uten å måtte hente seg veldig inn etter Giroen.
Vingegaard har på sin side hatt en drøy måned siden Touren, hvor han åpenbart har måtte roe ned litt, for så å bygge seg opp igjen.
Men i motsetning til Roglic og Evenepoel har han ikke brukt tid i høyden før rittet, noe som ser ut til å være helt avgjørende skal du vinne en Grand Tour i disse dager.
Samtidig var også både Wilco Kelderman, Dylan van Baarle og Sepp Kuss vært igjennom Touren som hjelperyttere for Vingegaard, mens Kuss også syklet hele Giroen.
Det er ikke utenkelig at slitasjen der blir synlig et stykke ut i Vueltaen.
Andorra-etappen på dag tre
Mens Vingegaard var på et veldig høyt nivå fra start i Touren, og Jumbo-Visma angrep fra dag én, kan vi regne med at formutviklingen hans er litt annerledes i Vueltaen.
Her kommer han antagelig inn litt "underkokt" og skal kjøre seg inn i toppform.
Allerede på 3. etappe venter en brutal dag i Andorra, hvor rytterne også skal opp til 2000 meter over havet, og etappen avsluttes med to lengre klatringer på henholdsvis 17,5 og 8,2 kilometer.
Uten de aller bratteste knekkerne og med lange, jevne stigningsprosent, er det til fordel for Evenepoel vs. Roglic, samtidig som kanskje Vingegaard er hakket under dem nivåmessig.
Her kan Evenepoel få en sjanse til å ta kontroll tidlig i rittet.
Mange kokker, mye søl
Roglic og Vingegaard har flere ganger vist at de samarbeider godt og har et bra forhold. Å regne med at de skal havne i en intern krig om kapteinsrollen er urealistisk.
Det trenger imidlertid ikke bety at to sterke kort gjør at det blir utfordrende for Jumbo-Visma.
De kan havne mellom to stoler, hvor de havner i en situasjon hvor de blir nølende rundt hvordan de skal løse ting i praksis.
At ting er avklart i forkant rundt kapteinsroller og forventninger, trenger ikke bety at det går sømløst i praksis.
Tempoetappen
Ja, Jonas Vingegaard leverte en av tidenes tempoer i Tour de France, men å derfor holde ham som favoritt på Vueltaens eneste tempo blir feil.
I Touren kom tempoen på 16. etappe og utmattelsen i feltet (og på Pogacar) var mye større.
I Vueltaen kommer den på etappe ti, og den er i tillegg så godt som paddeflat.
Nå sies det at Vingegaard har en helt eksepsjonell tempostilling, og at han tar så godt som historisk lite vind (CdA, mål på frontareal og mål på hvor mye luftmotstand som produseres av rytter/sykkel).
Men Evenepoel er tempoverdensmester, og kanskje er han et eller to prosent nærmer toppnivået sitt inn mot Vueltaen, enn det Vingegaard er.
Før Evenepoel sto av Giroen, så vant han den 35 kilometer (også flate) tempoetappen i Giroen, og selv om det var jevnt, slo han Roglic med 17 sekunder.
X-faktor og overraskelsesmoment
Vi skal ikke undervurdere at Evenepoel har noe helt spesielt.
Han er bare 23 år, og har allerede en helt ellevill CV, med VM-gull på både tempo og fellesstart, sammenlagtseier i Vuelta, to etappeseire i Giro (i år), tre ganger Donostia San Sebastian og to ganger Liège-Bastogne-Liège.
Han er allerede godt på vei til å kjøre seg inn som en av tidenes beste ryttere, og talentet er unikt.
Den type x-faktor har vunnet ganske mange ritt opp igjennom historien, og belgierne liker selvsagt å trekke paralleller til selveste Eddy (Merckx altså, om noen var i tvil).
Med et antatt svakere lag må også Quick-Step prøve å gjøre noe spesielt.
Løypa i år er ekstremt hard, og det er nesten ikke flate spurtetapper og rittet er så godt som blottet for spurtere.
Men kanskje kan Quick-Step, et av de mest drevne lagene på sidevindskjøring, overraske Jumbo-Visma på en av de flate(re) etappene?
Etappeprofiler og all nødvendig info leser du her.
Mange grunner til at Remco IKKE vinner
Noe av det som gjør at Remco ikke vinner, ligger allerede bakt inn i og mellom linjene på teksten over.
Det mest åpenbare: At han blir spilt ut av to råsterke klatrere i Roglic og Vingegaard, og at de angriper og legger press på ham helt til han knekker, slik de gjorde med Pogacar i Touren i 2022.
I tillegg kan også Evenepoel ende opp med hele tiden å være uten hjelperyttere eller kraftig i undertall.
Samtidig passer Vueltaen Roglic ekstremt bra.
De korte, men svært bratte bakkene på mange etapper, er en av grunnene til at sloveneren tok tre sammenlagtseire på rad ('19, '20 og '21) i Vueltaen.
Alto de l'Angliru (13,5 kilometer à 9,5 prosent) i siste uka, på den 17. etappen, med godt over 20 prosent på det verste, kan vi anta er en av bekymringene for Evenepoel.
Generelt byr den siste uka på ekstreme mengder klatring og høydemeter.
Roglic viste også veldig god form da han tok tre etappeseire (hvorav en var lagtempo) og sammenlagtseier i Vuelta a Burgos nylig. Han er åpenbart i rute.
At Jumbo-Visma er et svært drevent Grand Tour-maskineri er også en klar fordel, mens Soudal - Quick-Step er i en fase hvor de holder på å bygge om laget for å hjelpe Remco (hvis han blir).
Rytterne deres har klare roller og en forståelse for hvordan rittet skal gjøres.
Samtidig er dette kunne Evenepoels tredje Grand Tour (brutt to Giroer, vunnet én Vuelta) og han er fremdeles bare 23 år.
Selv om han åpenbart har tatt steg taktisk (og fysisk), er han mindre erfaren enn Roglic. Tidligere var som regel rittene/etappene han vant gjort på overlegent vis, hvor han bare kjører og tar kontroll.
Er Jumbo-Visma på topp her, så vil de gjøre alt de kan for å vippe Evenepoel av pinnen, og ikke la han få kontrollere.
Og så skal vi ikke glemme at det er en rekke andre, sterke navn til start, og at Vueltaen ofte lever sitt eget liv.
Blant utfordrerne finner vi Geraint Thomas (Ineos Grenadiers), Juan Ayoso, João Almeida og Jay Vine (UAE), Enric Mas (Movistar), Aleksandr Vlasov (Bora-hansgrohe), Mikel Landa (Bahrain Victorious), Hugh Carthy (EF Education-EasyPost), Romain Bardet (Team DSM) og flere.
PS: Vuelta a España starter lørdag kveld med en 14,8 kilometer lang lagtempo. Sjekk sendeskjemaet for TV under her:
Her får du alltid full oversikt over sykkel på TV i dag, både på TV 2, Eurosport og Discovery. Kanaler, sendetider og hvilke norske ryttere er også inkludert i vårt sendeskjema!
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.