/ VM

Raskest i Laksebakken

STRAVA-TI: Carl Fredrik Hagen har KOMen i VM-løypas tøffeste bakke.

Sist oppdatert: 22. september 2017 kl 10.33
KLATREMUS: Carl Fredrik Hagen trives når veien går oppover, her fra en etappeseier i Tour de Alsace. Foto: Tour de Alsace.
KLATREMUS: Carl Fredrik Hagen trives når veien går oppover, her fra en etappeseier i Tour de Alsace. Foto: Tour de Alsace.
Lesetid: 3 minutter

Årets mest omtalte norske bakke? Laksebakken, som egentlig heter Landåslien, har i alle fall vært på alles lepper de siste ukene. Bare den siste uken har stigningen blitt kjørt nesten 2000 ganger på Strava! 

Laksebakken

Segmentnavn: Salmon Hill https://www.strava.com/segments/14762386

Lengde: 1,5 km

Antall høydemeter: 85

Gjennomsnittlig stigning: 5 prosent 

Antall forsøk: 3 698 av 1 261 ryttere

KOM: Carl Fredrik Hagen 3:17 Aug 31, 2016

QOM: Simone Boilard 4:18 Sep 16, 2017

Som løypens tøffeste bakke tror mange dette kan bli et avgjørende punkt når medaljene skal deles ut på fellesstartene fredag, lørdag og søndag.

Joker-Icopal-rytter Carl Fredrik Hagen, som også har KOM til Tryvann, er i besittelse av KOMen i Laksebakken, før medaljejagende ryttere slippes løs opp bakken. Han satte rekordtiden under den første etappen av Tour des Fjords i 2016, da VM-løypen skulle testes i ritt for første gang. Samtlige 20 beste tider på segmentet er foreløpig satt denne dagen, 31. august 2016. 

LES OGSÅ: Ut å stjele VM-trøya

Etappen huskes først og fremst for et komplett kaos, med et felt som ble ledet feil inn i en tunell, usikkerhet om hvorvidt rittet var nøytralisert, samt busser og biler i løypen inne i Bergen sentrum.

Carl Fredrik forteller at nettopp den kaotiske situasjonen i feltet bidro til at det ble kjørt hardt opp Laksebakken.

- Det var en veldig uoversiktlig situasjon, hvor man ikke visste helt hvor mange som var foran, om rittet var nøytralisert og så videre, så det gikk ganske radig unna opp bakken der. Dessuten var det bare en runde i VM-løypen den dagen. 

LES OGSÅ: VM mot alle odds

Etter å ha sittet i brudd store deler av den aktuelle etappen ble Carl Fredrik hentet av feltet idet de tok fatt på den avsluttende runden. Likevel var han altså forholdsvis sprek da Laksebakken skulle forseres.  

- Jeg husker at jeg trodde bakken skulle være mye hardere, den er langt i fra den bratteste. Da jeg kom i mål var jeg litt sånn, hæ, var det der VM-bakken? Den er ganske bred og fin, og farten er høy. Likevel blir det helt annerledes når du skal kjøre den 11 ganger, bakken kommer til å forandre seg gjennom løpet.   

Carl Fredrik trener jevnlig med vårt største VM-håp, Edvald Boasson Hagen, og har stor tro på at Eddy the Boss vil bite godt fra seg i Lakesbakken på søndag. 

- Det er en bakke som skal passe Edvald veldig, veldig bra. Vi kjørte noen fireminuttere sammen før han dro til Tour of Britain, og han virket i meget bra slag. Jeg blir overrasket hvis han ikke sykler veldig fort opp der. 

Edvald er dog ikke på Strava, men trolig blir det en rytter av samme kaliber som ender opp med å stjele Carl Fredriks KOM. For ifølge KOM-holderen selv er det nemlig ingen sjanse for at den overlever de tre neste dagene.

- Jeg visste ikke engang at jeg hadde KOM opp der, men det er jo kult. Den står imidlertid ikke etter søndagen, det hadde i så fall vært veldig overraskende. De tre siste rundene kommer det til å gå unna noe helt sinnsykt. Jeg får sikkert en melding om at en eller annen klasserytter har tatt KOMen.

PS: Den spanske landslagsrytteren Mavi Garcia satte i går ny QOM med den sterke tiden 4:07. 

...

I artikkelserien STRAVA-TI vil vi denne høsten ta for oss de ti mest prestisjefulle Strava-segmentene i Bergens-regionen. Her vil vi se på tall og statistikk knyttet til det aktuelle segmentet og ta en prat med rekordinnehaverne for å finne ut hva som skal til for å sette en KOM eller QOM.

Tidligere har vi tatt for oss Fanafjellet nordFanafjellet SørGullbotnBirkelundsbakkenMunkebotn og Bjørndalen

Publisert 22. september 2017 kl 10.33
Sist oppdatert 22. september 2017 kl 10.33

Relaterte artikler

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen