VM i Sveits ble avlyst på grunn av korona, men nå flyttes mesterskapet til Imola-banen i Italia. Men selv om mesterskapet har målgang på en paddeflat Formel1-bane, vil det fortsatt være beinhardt.
INGEN FOLKEFEST: Det var liv i Bergen, men med korona og målgang på en Formel1-bane blir det mindre livlig under årets verdensmesterskap. Foto: Henrik Alpers.
Lesetid: 2 minutter
Da koronasituasjonen utviklet seg i Sveits, ble det raskt klart at VM ikke kunne arrangeres i landet.
Arrangement med over 1000 deltagere ble forbudt frem til 1. oktober, i tillegg til at over 45 nasjoner hadde innført karantene ved innreise til Sveits.
Det betød at prestisjearrangementet til det internasjonale sykkelforbundet, UCI, måtte flyttes. Deler av arrangementet skulle nemlig gå i UCIs hjemby, Aigle.
Nå er det klart at verdensmesterskapet flyttes, og at det vil bli arrangert i Imola. Det er flere italienske medier som melder dette, både La Gazzetta dello Sport og tuttobici.web.
For deg som automatisk tenker bil når du hører Imola, du har helt rett. Imola er aller mest kjent for motorsport.
Imola er en liten by, der ̧«Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari» er navnet på racerbanen der VM vil sykles. Racerbanen refereres ofte bare til som «Imola».
Mesterskapet i Sveits var antatt å bli en av de hardeste og mest kuperte utgavene noensinne, og mesterskapet vil ikke bli veldig annerledes i Italia.
Deler av fellesstartene vil kjøres i bakkene og området rundt Imola-banen, men selve finalen vil foregå i paddeflatt Formel1-terreng.
Herrene vil sykle 260 kilometer, med intet mindre enn 5000 høydemeter til sammen. Kvinnene på sin side skal sykle 144 kilometer og klatre 2750 høydemeter.
Når det gjelder tempo vil både menn og kvinner sykle 32 kilometer. Akkurat denne løypen må betegnes som paddeflat, da den inneholder bare 200 høydemeter over de tre milene.
Det er foreløpig ikke klart hvilke norske deltagere som vil stille.
Junior og U23 avlyses
Slik det ser ut nå vil det kjøres individuell tempo for kvinner og menn torsdag 24. september, mens fellesstartene vil avvikles helgen som kommer. Kvinner vil kjøre fellesstart den 26., mens herrene vil avslutte mesterskapet søndag 27.
Det betyr at U23-klassen og juniorklassen vil avlyses. Sett med norske øyne der dette dårlig nytt, Norge har trolig det som er verdens beste U23-landslag.
Jonas Iversby Hvideberg ble nylig Europamester, men ville trolig vært sjanseløs på gullet i den harde løypa i Italia. Bedre ville det trolig blitt for Andreas Leknessund eller kanskje Torstein Træen fra Uno-X.
PS: Det er slettes ikke første gang det kjøres sykkelløp på Imola. Giro d'Italia hadde målgang på den berømte banen i 2015 og 2018. Ilnur Zakarin vant i 2015, mens Sam Benett vant etappen i 2018.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.