Arvesen slakter forbud: – Alex visste ikke han kjørte for medalje
Kurt Asle Arvesen var en av mange som stilte retoriske spørsmål om sykkelsportens kanskje merkeligste regel, etter målgang i dagens VM i fellesstart for herrer. Han mener radioforbudet kan ha kostet norsk medalje.
KAOS: – Det var kaotisk på slutten, og Alex visste ikke han kjørte for medalje, sier Kurt Asle Arvesen. Arkivfoto, Cor Vos.
Lesetid: 3 minutter
– Bullshit, sa Wout van Aert til TV 2.
– Det er tullete. De bruker det hele året, men ikke i det viktigste løpet, sa Kai Lexberg. Begge viser til forbudet som gjør at rytterne ikke får bruke radiokommunikasjon når det er VM. Kurt Asle Arvesen i det norske støtteapparatet mener det i verste fall kan ha kostet Alexander Kristoff en pallplass.
For det som var tre grupper med nesten to minutters spredning da det var igjen litt over en mil, ble litt ut av det blå til et samlet felt siste kilometer. Det fikk ikke Alexander Kristoff med seg i det hele tatt.
– Alex visste ikke at han kjørte om medalje. Med den utviklingen som var på slutten var det totalt uoversiktlig og vanskelig med kommunikasjon uten radio. Vi hadde noen folk på sida som prøvde å gi beskjeder, men han visste et ikke selv, sa Arvesen til TV 2.
– Det kan hende det hadde blitt en pallplass. Han var litt innestengt, men hadde han visst det kunne han kommet lengre frem, la Kai Lexberg til. Han satt i en av de norske følgebilene under rittet.
– Hvorfor er det sånn?, spurte Sindre Olsen i TV 2 videre.
– Det må du nesten spørre noen som sitter borti her på et kontor med store hvite snipper på. De er aldri ute i løypa og de sitter aldri i bilene, men de skal bestemme. Det er utrolig fortvilende. Om det ikke er radio neste år må vi ha tavler og enda mer informasjon flere plasser i løypa, svarte Arvesen.
– Bullshit!
– Det er bullshit, sa Wout van Aert til TV 2 rett etter målgang, litt ut av det blå.
De ante ingenting om at de akkurat hadde vært med på et VM-gull.
I proffsykling bruker rytterne radio til å kommunisere mellom seg og følgebilene, for å få relevant informasjon om vær, vind, ulykker, tidsdifferanser eller taktikk.
Så lenge rittet er UCI-kategorisert, kan deltagere helt fra kontinentalnivå bruke radio.
Men under verdensmesterskapene er det ikke tillatt med radio for noen av klassene, enten du er junior eller senior.
– Vi bruker radio hele året, og det er ikke bare rittet eller taktikken vi snakker om, det er sikkerhet også. På dette nivået er det jo det vi alltid gjør, men i VM ser vi bare et kort på siden av veiene med noen tider. Det burde ikke være sånn. Jeg mener ikke å sutre, men siden du spør, akkurat det der er ganske irriterende, sa Van Aert til TV 2.
– Det var vanskelig på slutten, for jeg kjente ikke beina mine i den siste bakken. Så kom den lange tempoflaten, og jeg visste ikke hvordan jeg lå an før følgebilen kom opp på siden. De sa avstanden ble større og større. Jeg kjørte alt jeg kunne. Det er VM, jeg vil jo vinne, og jeg kan ikke ta noen sjanser., sa han.
Radioforbudet preget ikke rittet direkte, men det var mange i pressesonen som opplevde dagens ritt som spesielt kaotisk. Løypa i Wollongong var svingete, småkupert og svært uoversiktlig, og i tillegg var det få steder i løypa der differansene ble vist.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.