KLAR FOR WORLDTOUREN: Uno-X sitt damelag har fått innvilget søknaden om WorldTour-lisens. Foto: Cor Vos/Henrik Alpers
Lesetid: 8 minutter
Under VM i København i 2011, sa Pat McQuaid, daværende president i det internasjonale sykkelforbundet, UCI: «Kvinner fortjener ikke minstelønn».
Mer progressive krefter tok over, og sommeren 2022, er det klart for en historisk, ny førsteutgave av Tour de France for kvinner. Der vil vi trolig se flere norske utøvere på start.
– Det er på mange måter en drøm som går i oppfyllelse for de fleste av oss. Jeg tror det kommer til å bli mye lettere å få anerkjennelse fra vanlige folk. Hvis du sier du er syklist, blir du alltid spurt om du har syklet Tour de France. Nå kan jeg si «ja, jeg har», eller «ja, jeg skal sykle Tour de France».
Det forteller Norges beste spurter, Susanne Andersen. Hun gikk rett fra junior til å sykle de største løpene internasjonalt, og har vært de to siste årene i Team DSM.
Hun har fått få sjanser til å kjøre for egne resultater, og Norge har langt fra sett hennes fulle potensial. Den ambisiøse Stavanger-jenta er en prioritert rytter i laget, ansatt for å kjøre inn resultater. Når Tour de France starter i Paris samtidig som herrene går i mål, er ambisjonen til Andersen tydelig:
– Å starte i Paris betyr en veldig god sjanse for meg. Jeg kan ta med meg etappeseier og gul trøye.
En tøff kamp
Det er flere idretter enn bare sykling som har kjempet en tøff kjønnskamp, men sykling har vært offer for en ekstrem ukultur ovenfor kvinnelige syklister.
UCI, det internasjonale sykkelforbundet, har vært ekstremt konservativt, både i innhold og utøvelse. På 2000-tallet handlet det for UCI for det meste å forsvare seg mot et doping-regime de selv var med på å orkestrere, utvikling av idretten kom i andre rekke, særlig for kvinner.
Mange mener det toppet seg da McQuaid under VM i København sa at kvinnesykling ikke hadde høyt nok nivå til å kunne forsvare minstelønn i lagene. I 2013 var tiden moden for utskifting av iren, og de påfølgende presidentene, Brian Cookson og David Lappartient, endret vilkårene.
Fra 2022 får kvinnenes World Tour et organisatorisk løft, med en modell som ligner mer på det herrene har. Profesjonaliseringen økes betydelig, og det stilles høyere krav enn noen sinne til lagene. Minstelønn, fødselspermisjon med full lønn og et solid støtteapparat er noen av kravene.
Men viktigst av alt, 2022 er året der Tour de France for kvinner arrangeres. For enkelte lag utgjør Tour de France så mye som 90 prosent av all oppmerksomhet de får i løpet av sesongen.
– Jeg er stolt over å kunne fortelle datteren min om dette
Jens Haugland er sykkelsjef i Uno-X, selskapet som har sprøytet inn millioner i norsk sykkelsport. Da herrelaget kom, mente mange det bare var et spørsmål om tid før et kvinnelag ville komme.
Teorien ble bekreftet i september 2020. Planene om et kvinnelag ble lansert, med ambisjon om å sykle på øverste nivå, World Touren, fra dag en. Om de ikke fikk plass på World Touren spilte egentlig ingen rolle for kvinnelaget, de skulle uansett tilby rytterne samme lønn og vilkår som herrelaget, selv om laget altså fikk en lavere status uten direkte krav.
I dag gjenstår det bare praktiske detaljer før Uno-X Pro Cycling blir presentert som et av lagene i World Touren, med garantert plass i den historiske førsteutgaven av Tour de France. Om de mot formodning ikke skulle få den statusen, har laget uansett et så høyt nivå, at de nærmest er garantert å bli invitert som wild card, altså lag arrangøren selv ønsker å ha på start.
– Det at vi får til et damelag klart for den historiske, første utgaven av Tour de France, det er noe jeg gleder meg til å fortelle min datter at «dette har jeg vært med på». Det er kanskje først nå de siste ukene jeg har sett sånn på det, men dette er en historie jeg vil bære med meg som jeg er virkelig stolt over, sier Haugland.
Mens herrelaget har et norsk-dansk fokus, er rytterstallen til damelaget mer internasjonal. For å kunne kjøre på det øverste nivået, har de søkt etter ryttere også utenfor Norge og Danmark. Amalie Lutro, Susanne Andersen, Anne Dorthe Ysland og Mie Bjørndal Ottestad er de fire norske, Julie Leth er det danske alibiet. I tillegg er syv andre ryttere klare fra nyttår.
Tour de France-eventyret de begir seg ut på er det ingen som vet hvordan vil bli, men Haugland er klar på at det kommer til å bli enormt.
– Jeg mener Tour de France er et av verdens største idrettsarrangement, det er en institusjon i sportsverden. Dessverre har arrangementet bare har vært forbeholdt ett kjønn, og det er på tide at produktet Tour de France utvider. Det kommer til å bli enda større, og det kommer til å bli en stor opplevelse for både utøvere og publikum, sier han.
Tåler å vente med å delta
– Jeg har fått spørsmål mange ganger, om når jeg kan sykle Tour de France. Jeg har bare måttet svare at jeg tror det kan komme når som helst. Da jeg var liten og så på Tour de France, tenkte jeg ikke over at det ikke fantes for oss, sier Anne Dorthe Ysland.
Hun er regnet for å være en av våre aller største sykkeltalenter gjennom tidene. Hun har hatt én sesong som senior, for Team Coop-Hitec Products. Med tiden er hun ventet å sette farge på store, internasjonale sykkelritt. Tour de France er definitivt en av dem, når tiden er inne.
– Nå kommer Tour de France endelig for kvinner – hva nå?
– Jeg kunne ikke vært født på et bedre tidspunkt, om vi snakker om Tour de France. Dette er bare starten, jeg er heldig som får oppleve noe de som er født bare noen år før meg ikke har hatt samme mulighet til. Det er kjedelig å tenke på, når en sammenligner med herresiden, forteller hun.
Ysland er i dag bare 19 år gammel, og at 19-åringer sykler Tour de France hører til ekstreme sjeldenheter. Faren for å brenne ut unge talent for tidlig er overhengende, i tillegg til at de færreste 19-åringer er klare for touren, både fysisk og mentalt.
På kvinnesiden er det noe annerledes. De er simpelthen færre utøvere, og yngre ryttere kan tåle Tour de France. Men foreløpig vet ingen riktig hvordan de åtte etappene vil utspille seg, annet enn at lista blir lagt høyt, og kampen om resultater vil være brutal.
Sannsynligvis må vi vente noen år før vi ser Ysland i Touren.
– Det hadde vært veldig artig å sykle den første utgaven av Tour de France, men dette er noe jeg må snakke med både trener og lag om. Hvis jeg ikke kjører, så er det en grunn for det. Skal jeg først kjøre Tour de France er jeg ikke fornøyd med bare å delta, jeg vil vise at jeg har noe der å gjøre, sier hun.
Vil prestere - ikke delta
Amalie Lutro (21) er en av jentene som er fostret opp i Team Coop-Hitec Products, Norges første profflag på kvinnesiden. Hun har som resten av jentene signert en toårskontrakt med Uno-X, og har ingen umiddelbar hast med å delta i Tour de France’ førsteutgave.
– Et mer spennende spørsmål er når deltar jeg i Tour de France for å prestere blant de beste. Uansett om jeg sykler det selv eller ikke neste år, gleder jeg meg like mye til løpet, og skal følge spent med.
– Hvordan forandrer livet ditt som syklist seg, nå som dere har et eget Tour de France å se frem til?
– Det er ganske kult å drømme, og vite at jobben jeg legger ned er mot en gul trøye i selveste Tour de France. Foruten egne ambisjoner og drømmer, håper jeg rittet også kan være med på å løfte kvinnesykling et hakk videre. Om ting gjøres rett, tror jeg ikke det utelukkende kun er positivt for oss ryttere, men også får lagene og sponsorene våre, sier hun.
Hvem får kjøre Tour de France?
Tour de France Femmes går over åtte etapper, og arrangeres 24.- 31. juli.
World Touren for kvinner vil trolig bestå av 14 eller 15 lag, avhengig av hvem UCI innvilger lisens. Lag som kjører World Touren er garantert plass i rittet, like mye som de plikter å stille.
Hvor mange øvrige lag som blir invitert til Tour de France avhenger av antallet World Tour-lag, men det er totalt 22 lag som skal starte i Paris.
Hvert lag vil bestå av seks ryttere.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.