NYTT ARBEIDSVERKTØY: Uno-X bytter ut Dare med Ridley til kommende sesong, og den belgiske produsenten har en helt ny modell på plass. Foto: Skjermdump @cyclingspy / Instagram
Lesetid: 5 minutter
På Instagram-kontoen @cyclingspy dukket det like før helgen opp et bilde av Uno-X-duoen Magnus Cort og Søren Wærenskjold på det som tilsynelatende er en tilpasning på lagets nye sykkel, en helt ny og ulansert sykkel.
Det norske profflaget har siden 2018 syklet på det taiwanske sykkelmerket Dare, men under sommerens Tour de France kunne daglig leder Thor Hushovd fortelle at laget har signert en 10 år (!) lang avtale med den tradisjonsrike belgiske produsenten Ridley.
Den nåværende modellen av Noah Fast kom i 2021 og som seg hør og bør med en rekke aerodynamiske funksjoner.
Men den nye Noah Fast, som altså ikke er offisielt lansert, har likevel fått en ganske dramatisk overhaling, og flere av sykkelens trekk ser vi igjen hos flere andre produsenter.
På bildet under ser du hvordan den nå utgående modellen av Noah Fast ser ut:
Slående likheter med ny-gammel Uno-X-sykkel
At det er en ny Noah Fast kan vi se på styrerøret, hvor det står skrevet Noah Fast like under toppen av kronerøret.
Og hei sveis, sa du styrerør? Man kan vel ikke unngå å se det, det massive frontpartiet på sykkelen. Det føyer seg jo åpenbart inn i rekken av moderne toppsykler som bygges med smal front og dyp form, men Noah Fast er ganske ekstrem.
For de spesielt oppmerksomme, vil de nok legge merke til at den har en viss likhet til den nye Dare-sykkelen som Alexander Kristoff dukket opp med i Paris-Roubaix og syklet mesteparten av sesongen på.
Sykkelen, VA-AFO (VA er forkortelse for Velocity Ace), ble offisielt lansert i oktober og er utviklet i samarbeid med Uno-X og med lagets eget aero-geni, performance coach Casper von Folasch, som også har vært sterkt delaktig i utviklingen av lagets tempo- og aerohjelm.
Landevei fikk allerede tidlig i vår opplysninger om at Ridley var på vei inn, og HLN.be omtalte også det i juni.
Antagelig har Uno-X og Von Folasch også vært svært involvert i utviklingen og detaljene i den nye Noah Fast, gitt de slående likhetene mellom de to modellene.
Dette kan vi si om nye Noah Fast
Fronten på sykkelen er åpenbart det mest interessante her. Som både Specialized, Factor, Trek, Scott og de aller, aller fleste har gjort de siste årene, er det altså en smal og dyp front som tydeligvis er det mest aerodynamiske.
Parameteret CdA (coefficient of aerodynamic drag) forteller hvor mye luftmotstand noe utgjør. Og jo mindre frontareal, jo mindre CdA.
Med smal og dyp front, og riktig øvrig utforming på rørene på en sykkel, har du ikke bare redusert frontarealet, men luften hekter seg også på resten av rammen på en måte som ikke lager turbulens.
Slik Noah Fast er designet, oppfyller den helt klart disse kravene. Inntil 2023 hadde UCI den velkjente 3-1-regelen, altså at alle rørformer måtte ha en 3:1-forhold. Nå er gjeldende regel 8:1, noe Ridley åpenbart presser til eller nær maks her. I motsatt ende av skalaen har vi Factor O2 Vam.
På det lekkede bildet sykler Magnus Cort med en tradisjonell styre/stem-kombinasjon, men fordypningen i overøret/styrerøret, forteller oss at her kommer det en integrert løsning, med et aerostyre som har en ganske flat og sømløs overgang til overrøret, for maksimal aerodynamisk effekt, slik vi ofte ser på temposykler.
Ved kronen på gaffelen er det også en ganske skarp vinkel/kant, antagelig både av aerodynamiske hensyn og for at gaffelen ikke skal bli for smal. Trekkene er de samme vi ser på nye Ridley Falcn RS, hvor de har et design de kaller for «fork diffuser». Det henger sammen med at det også er skapt mer avstand mellom forhjul og underrøret. Ved å endre designet på kronen, å bygge den litt høyere bakover mot underrøret, skal ifølge Ridley gjøre at luften «passes the downtube more easily without pushing the bike back.»
Totalt sett ser det ut til å være dypere rammeformer over hele linja, naturlig nok. Setepinne og seterør ser man ikke så mye av, men det man kan se tyder også på en smal, dyp profil. På den forrige generasjonen Noah Fast var både sete- og kjedestag ganske tynne og avrundede. Her har de åpenbart vesentlig mer tydelige former.
Baksiden av underrøret har en stor overflate og Ridley har nok spesialdesignede flasker/flaskeholdere i loopen. Aero is everything, ey?
Ridley har begynt med UDH som standard på sine sykler og brukt det både på Falcn og Grifn og gjør antagelig det samme med Noah Fast.
Totalt sett kan vi altså tydelig slå fast at dette er en ganske dramatisk overhaling i forhold til den forrige generasjonen og veldig i tråd med det mange av de øvrige konkurrentene gjorde.
Underveis i sesongen uttalte Alexander Kristoff at han var svært fornøyd med den nye Dare-sykkelen, som han tok alle sine seire på i 2024. Forhåpentlig vil 37-åringen og resten av laget trives godt på den nye Ridley-en, som muligens har lånt litt inspirasjon fra Dare VA-AFO.
I åpningsklassikeren Omloop Het Nieuwsblad kunne vi for første gang se Uno-X' helt nye, ulanserte aerohjelm fra Sweet Protection i aksjon. Her er det vi vet så langt.
Uavhengige vindtunneltester viser at Factor Ostro Vam er like rask som Cervélo og Specialized, men hva med på veien? Der er Ostro et ordentlig råskinn, viser det seg.
Knut var selv aktiv Norgescup-syklist på landeveien i sine yngre dager. De siste ti årene har han dekket norsk og internasjonal sykkelsport tett, sykler fremdeles mye og gjør også tester av sykler og utstyr. Har du en sak Knut kan være interessert i? Send gjerne en e-post:
Vis mer
Hva synes du om denne saken?
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.