Uno-X' kvinnelag nektes å sykle i øverste divisjon
Uno-X' nye kvinnesatsing tvinges til å kjøre i sykkelsportens andredivisjon før de får status som profflag. Det er rake motsetningen til hvordan det er på herresiden.
MELLOMSESONG: Når Uno-X' starter kvinnesatsingen, blir det først som kontinentallag. Illustrasjonsfoto: Henrik Alpers.
Lesetid: 5 minutter
Har du penger kan du starte et herrelag som får kjøre på høyeste nivå, altså World Touren, fra første sesong. Men på kvinnesiden må laget ditt vente ett år før du kan søke om status som World Tour-lag.
Den problemstillingen møter Uno-X' nye kvinnesatsing når de setter i gang i 2022. Uno-X har både penger og organisasjonen som kreves for å drifte et World Tour-lag, men per i dag er de tvunget til å kjøre som kontinentallag det første året. Akkurat det er ikke noe Uno-X er veldig fornøyde med.
– Hva venter dere på, UCI?
Det er det retoriske spørsmålet sykkelsjef Jens Haugland i Uno-X stiller på lagets hjemmeside, om hvorfor kvinnelag må ta ett år på lavere nivå før de kan søke om status som World Tour-lag.
Slik regelverket står nå, kan altså ikke et nystartet damelag sykle i den øverste World Tour-divisjonen før de har hatt ett år som kontinentallag. Det betyr at rittarrangører står fritt til å ekskludere Uno-X fra å delta i de største rittene, simpelthen ved å la være å invitere dem. Årsaken trenger de på ingen måte å opplyse om.
For andre lag synker attraktiviteten som sponsorobjekt, når laget ikke er garantert innpass i de største rittene med mest eksponering.
– I praksis tror jeg det er mer en formalitet enn det er noe annet. Laget vil bli invitert til å kjøre World Tour-kalenderen for damer, det har jeg et helt avslappet forhold til. Det er mye viktigere å sette opp et prosjekt som blir en speiling av det vi opplegget vi har på herresiden, heller enn å bekymre seg for den formelle statusen, sier Haugland.
Blant de beste topplagene på kvinnesiden finner vi for eksempel Boels-Dolmans.
Laget til verdensmester Anna van der Breggen, med de tidligere verdensmesterne Chantal Blaak og Amalie Dideriksen i stallen, har frem til og med 2020 vært registrert som kontinentallag, og får først World Tour-status fra 2021.
I tillegg til trioen som har lov å smykke seg med regnbuestriper på ermene har de også europamester Amy Pieters, og andre superstjerner som Jolien d’Hoore og Christine Majerus.
Med andre ord – har du de riktige rytterne får du trolig kjøre de største løpene – selv om det er annerledes på herresiden.
Men ulempen er solid for rytterne – for laget har ikke de samme forpliktelsene overfor rytterne som de ville hatt om laget hadde World Tour-status.
– Boels har frem til 2021 ikke vært forpliktet til å gi lønn til rytterne. Om jeg er forpliktet eller ikke skal ikke ha noe å si. Vi skal betale lønn, og vi skal gjøre dette på en måte som gjør at vi har et skandinavisk-basert damelag med samme betingelser som herrene. Blir vi begrenset med ett års formalitet som kontinentallag fra UCI, kommer ikke det til å ha noen som helst praktisk forskjell på hvem som kjører på laget og hva slags lønn de har, sier Haugland.
Det internasjonale sykkelforbundet har brukt lang tid på å bygge opp en World Tour for kvinnene, noe som har innebåret prøving og feiling. Noen har etterlyst en ren speiling av herrenes konkurransekalender med både treukersritt og klassikere på over 250 kilometer, mens andre igjen har pekt på nødvendigheten av tilpasninger som tar hensyn til antall utøvere, lagbudsjetter, attraktivitet for sponsorer og hva som er praktisk gjennomførbart for avvikling av ritt.
De siste årene er også svangerskapspermisjon blitt en sentral del av utformingen av en toppliga for damene.
Årsaken til at UCI har satt som forutsetning at et damelag må sykle en sesong som kontinentallag før de får World Tour-status er ukjent, men oppleves av involverte parter som et ønske fra UCI om å kvalitetssikre lagene som etterhvert skal opp i World Touren.
Men hvorfor det er slik på kvinnesiden men ikke på herresiden vet ingen, selv om det har vært nok av useriøse lag opp gjennom tiden. Kritikere av modellen peker på en høy usikkerhet for sponsorer. Skal du få eksponering på kvinnesiden vil du nødig bruke midler på ett års kanossagang før du er garantert å få kjøre de største løpene der eksponeringen er størst.
– Jeg skal gi deg medhold i den kritikken. UCI har gjort noe veldig riktig med at vi har et World Tour-lag for damer. Men at Jumbo-Visma <LENKE> med 200 millioner i budsjett ikke har mot nok til å stå opp og å si at «vi etablerer et World Tour-lag» med de ressursene og pengene de har, de burde gått rett inn og hevet stemmen. Jeg ønsker at de klemmer til. Det er det samme med Ineos, de bruker over 400 millioner på herrene, bruk nå 50 millioner på damene? Sier han retorisk.
Så hvilken status får kvinnelaget til Uno-X når de begynner å kjøre løp i 2022?
– Jeg har i flere runder opplevd UCI som ganske fleksible. Vi skal tikke av alle de kravene som er i en søknad for et World Tour-lag for damer, så får vi se hvordan det går. Jeg tror modellen er noe som henger igjen fra en overgangsordning da de etablerte World Touren for damer. Vi må bare erkjenne at det tar tid for UCI å få det gjennomført, sier Haugland.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.