GIRO-NEI: Uno-X søkte om å få wildcard i Giro d'Italia, men fikk nei. Foto: Wordup Projects
Lesetid: 4 minutter
Etter kun én sesong som ProTeam gikk Uno-X ambisiøst ut foran årets sesong, da de skulle søke om innpass i ritt i 2021.
På listen sto blant annet to av de største rittene i sykkelsporten, vårklassikeren Milano-Sanremo og treukersrittet Giro d'Italia, som begge arrangeres av RCS Sport.
Sykkelsjef i Uno-X, Jens Haugland, luftet allerede i fjor høst planene om å søke om invitasjon til Giro d'Italia, overfor procycling.no. Det etter at Uno-X hadde blitt nummer seks på Europe Tour-rankingen.
– Vi skal heve lista litt for oss selv, og finne noen nye ritt vi kan jakte på, fortalte han til sykkelnettstedet.
De 19 WorldTour-lagene er automatisk invitert til Giro d'Italia og øvrige WorldTour-ritt, mens ytterligere tre ProTeams får invitasjon. Den ene invitasjonen går til det laget som toppet Europa-rankingen til det internasjonale sykkelforbundet (UCI) det foregående året, mens de to siste velger arrangøren fritt.
I år ble det også gitt unntak til å gi ut ytterligere en invitasjon. For halvannen uke siden ble lagene som inviteres til årets Giro kjent, og da sto ikke Uno-X' navn på lista.
De såkalte wildcardene gikk til Alpecin-Fenix (Europe Tour-vinner), og de tre italienske lagene Vini Zabù, Eolo-Kometa og Bardiani-CSF-Faizanè.
Som i Tour de France spiller nasjonalitet en veldig viktig rolle når det kommer til utdelingen av invitasjonene. Touren har i år invitert kun franske lag.
Landevei spør Haugland om de har tatt med seg noen erfaringer fra sin første Grand Tour-søknad.
– Ikke noe annet enn at vi er avhengig av at det blir færre ProTeams fra respektive arrangørland, om vi skal ha sjans der. Både Spania og Italia har jo fire ProTeams hver for seg. I tillegg til at det er automatisk innpass til Alpecin-Fenix. Da har vi egentlig ikke sjans enda. Er det en ting sykkelsporten har lært meg, er det at den er forutsigbar på mange fronter, så sånn er det med det, forteller han og ler.
Uaktuelt med lobbyvirksomhet
Søkeprosessen skjer gjennom et nettsted som rittarrangørene samarbeider om.
Søknaden er ikke spesielt omfattende, forteller Haugland.
– Vi presenterer filosofi, ryttere og ledere. Det er rett og slett en presentasjonspakke. Så tror vi jo at vi begynner å bli litt kjent for dem vi søker hos.
Det er imidlertid flere måter å få plass i en Grand Tour. Eola-Kometa – som eies av Alberto Contador, og som den tidligere spanske storrytteren driver sammen med Ivan Basso – har Eola inne som sponsor i flere av RCS Sport sine arrangementer.
Hvorvidt det har vært avgjørende for at RCS har invitert Eola-Kometa vil bare bli ren spekulasjon. Men en slik metode er uansett ikke et tema i Uno-X sine lokaler.
– Vi prøver jo å si høyt at vi har søkt, men vi setter ikke i gang noe apparat for å drive på med bakdørsdiskusjoner. Jeg er heller ikke tilhenger av modeller hvor du blir en delsponsor, og så plutselig ramler det inn en plass til laget. Uansett hvordan det fremstår, så vil det kunne komme opp i en diskusjon og sånn vil jeg ikke ha det. Da får vi heller vente til vi får muligheten.
– Det tror jeg er realistisk
Andre ting som kan være med på å avgjøre er hvilke ryttere som sykler i laget.
Nå stiller Alpecin-Fenix og Mathieu van der Poel i årets Tour de France, men gitt en annen situasjon, skulle den nederlandske rytteren og hans lag ha ytret et ønske om å sykle Touren, ville det vært vanskelig for Touren å utelate den nederlandske stjernen.
Samtidig er det selvfølgelig en mulighet å oppgradere til WorldTour-lag. Sykkelsporten har ikke noe opp- eller nedrykkssystem, men det hele går på skjønn og vurderinger gjort av UCI, vurdert på en rekke gitte kriterier, som økonomi, etikk, administrativt og sportslig.
Blir man tildelt en WorldTour-lisens er den gjeldende i tre år.
– Hvis du skal spekulere eller drømme litt, hvor lenge er det til Uno-X får innpass i en Grand Tour?
– Det er noe i meg som sier at det ikke er så lenge til. Det kan være litt forskjell på hva en sykkelsupporter vurdere som lenge kontra hva vi gjør, men vi har drevet på med dette laget i fem år nå. At vi skulle klare å komme inn i en Grand Tour innen tre år, det tror jeg er realistisk på alle mulige måter. Så er det ulike virkemidler for det, men der får vi bare se hvordan ting utvikler seg.
Da kan de få muligheten til å sykle kvinnenes Giro d'Italia, Giro Rosa, samtidig som det etter sigende jobbes med å etablere et Tour de France for kvinner i 2022.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.