Tour-nyheten skaper blest: Ny sponsor kan sikre dobling av budsjettet
Etter at den historiske nyheten om at Uno-X Pro Cycling sykler Tour de France 2023 har ledelsen i laget har ingen planer om å ligge på latsiden. Nå åpner de for å dele lagnavnet med en ny partner, og flere potensielle kandidater har meldt sin interesse.
VIL FORSETTE Å VOKSE: Før denne sesongen signerte Uno-X Alexander Kristoff. Onsdag fikk de plass i Tour de France. Men ambisjonene stopper ikke der, forteller Jens Haugland (til høyre). Foto: Wordup Projects
Lesetid: 4 minutter
– Ja, flere, er det korte svaret fra Uno-X-sjef Jens Haugland, på om laget har hatt kontakt med potensielle nye sponsorer etter Tour de France-nyheten sprakk onsdag.
Haugland bekrefter at de aktivt søker etter en ny delsponsor, som vil kunne få sitt navn som en del av lagets offisielle navn, som i dag altså er Uno-X Pro Cycling. Samt logoen sin på trøyen som skal eksponeres for over hundre millioner seere under sommerens Tour de France.
På spørsmål om interessen som har meldt seg de siste dagene er konkret og realistisk, svarer han «ingen kommentar».
– Det har vært alltid en del av en langsiktig strategi at vi skal ha med oss flere. Vi tror og mener at vi har en grunntanke og filosofi som kan gjøre oss til et veldig godt lag i mange år fremover. Men vi også trenger nye impulser og inspirasjon. Vi har godt av å ha flere bein å stå på. Norsk og dansk sykkel har godt av det.
Det norske profflaget har allerede et budsjett på 100 millioner per år i sitt sykkelprosjekt, bestående av dame-, herre- og utviklingslag.
Nå vil de utvide det med 40-60 millioner.
– Det er en offensiv tanke bak det. Vi er veldig robust der vi er i dag. Vi er da vel ikke et system som stopper å tenke på hva vi kan skape fremover. Skal vi sitt rundt det samme bordet som de samme lagene i verden, da må vi være ambisiøse. Vi har en del ryttere med utgående kontrakter i andre profflag, med riktig pass, som vi har lyst på.
Blant rytterne Haugland sikter til er Tobias Foss (Jumbo-Visma), Andreas Leknessund (Team DSM) og Markus Hoelgaard (Trek-Segafredo), som alle kom fra det norske laget, samt andre profiler som Sven Erik Bystrøm (Intermarché-Circus-Gobert).
Like før jul dro Uno-X Pro Cycling-sjef Jens Haugland til Paris. Der møtte han Tour de France-ledelsen, med den norske sykkellegenden Thor Hushovd som støttespiller.
I tillegg er flere danske profiler også på utgående kontrakt.
– Betyr dette at taket er nådd for hvor mye penger Uno-X selv kan spytte inn i prosjektet?
– Det har jeg ikke noe spesiell kommentar til. Vi prøver til en hver tid å ta beslutninger rundt det som er riktig for laget og vår virksomhet, og vil ikke spekulere i hva det blir fremover.
– Så klart er «the sky the limit»
I en bloggpost på Uno-X' hjemmeside skriver Haugland fredag formiddag at laget ser for seg en dansk/norsk-partner, gjerne med Europa som nedslagsfelt.
Som kan komme inn på laget allerede i 2023-sesongen.
Det er imidlertid ikke et ufravikelig krav, at den nye sponsoren må være norsk og/eller dansk.
– Vi tror at sjansen er størst både kulturelt og med tanke på verdisett. Men det kan gjerne vøre en aktør med nedslagsfelt i verden. Det aller aller viktigste er en virksomhet eller partner som sitter med samme langsiktige verdisett. Da tenker jeg ikke på penger, men måten vi driver på.
I dag består herre og utviklingslaget av både norske og danske ryttere, men flest norske, mens kvinnelaget har en mer internasjonal profil med ryttere både fra Norge, Danmark, Tyskland, Finland, Storbritannia, Sverige, Nederland og Italia.
– Kan det bli endringer i nasjonalitetssammensetningen med en sponsor som ikke er norsk?
– Det er et interessant spørsmål. I utgangspunktet opererer vi etter en norsk-dansk modell i herrelaget. Hva det vil være fremover, det får vi ta stilling til. Men vi er veldig tydelig på identiteten vår.
– Så det vil si at de røde og gule draktene, de forblir?
– Jeg tror det skal svært godt gjøres at vi gjør endringer på det som er vårt varemerke.
Fra å være et kontinentallag i 2017 (sportens tredje nivå) har man altså på bare seks år lykkes med å komme seg til Tour de France.
– Hva skal Uno-X være i fremtiden? Er det en skandinavisk sykkelinstitusjon eller kan det bli verdens beste sykkellag? Kan man si «the sky is the limit»?
– Så klart er «the sky the limit», svarer Haugland kontant - og refererer videre til lagets oppstart:
– Vi sto og skrudde Bianchi-sykler i kjelleren på Lysaker (Uno-X' hovedkontor, red.anm.) for seks år siden og nå er vi de siste dagene blitt invitert til Tour de France og Paris-Nice.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.