Tobias Halland Johannessen: – Det er bare å kjøre fortest mulig
Tobias Halland Johannessen (22) er like godt egnet for Tour de France som han er for Flandern rundt. Uansett hva slags rytter han blir, er en ting helt sikkert: Han kommer til å sykle offensivt.
– Jeg har det fint akkurat nå. Jeg er hjemme i Norge igjen og sykler litt med piggdekk. Jeg vil si at mange av de fineste turene er om vinteren, forteller Tobias Halland Johannessen.
Han har vært hjemme i Norge en kort periode, etter å ha vunnet en etappe i sitt aller første proffritt, Étoile de Bessegès. I dag reiser han til Belgia, for å forberede seg til vårklassikerne.
Etter å ha vunnet ungdommens Tour de France med minst mulig margin, leverte han for to uker siden toppresultater i sitt aller første ritt som profesjonell. Han sikret seg to tredjeplasser, en etappeseier og ungdomstrøya på første mulige forsøk.
Selv om han stort sett er på samling eller ritt med Uno-X i varme sykkelland, snakker han varmt om hvorfor han liker iskalde sykkelturer hjemme i Follo.
– Jeg tror det er den følelsen av at en må jobbe litt mer for det enn andre. De som bor i Spania har det varmt og deilig, og alt er enkelt. Jeg tror jeg blir hardere, det har vært minus 15 på noen av turene i vinter.
– Hva tenker resten av feltet om hva dere gjør i Norge om vinteren?
– De fleste har ikke en gang hørt om piggdekk, så de spør jo heller ikke om vintersykling. Jeg viste noen av soigneurene på laget bilder av piggdekk for første gang, de hadde ikke sett for seg at det fantes noe som heter Schwalbe Marathon Winter.
– Hva sa de?
– De skjønte konseptet. Men de mente det ikke skulle gå an.
Tobias solide klatreegenskaper ble virkelig bevist da han vant Tour de l'Avenir. Men at allsidigheten var i verdensklasse var ikke alle klar over, og i Bessegès fikk vi også se den sylskarpe spurten til 22-åringen.
Han kunne minne om Tadej Pogacar eller Julian Alaphilippe i stilen: Har du han med til mål, har du tapt.
Avslutteregenskapene tilskriver han det meste annet enn strukturert trening, han snakker heller om lek og moro i terrenget, og duelleringen med tvillingbroren Anders.
– Spurtegenskapene gjør at jeg har en mulighet ekstra til å vinne. Holder jeg hjulet har jeg mulighet i spurten, det er en ekstra greie som er behagelig å ha med seg.
– Men hvor kommer egenskapene fra?
– Jeg tror det er fordi jeg har bakgrunn fra terrensykling og cx. Skal du lykkes der må du være eksplosiv. Jeg tror det er derfor mange som har den bakgrunnen ofte har en god spurt, selv om de kanskje klatrer veldig bra.
– Hvorfor blir en så eksplosiv av terrengsykling?
– I cx er det ekstremt mye svinger, der du ofte hopper av og på sykkelen. Da må du akselerere opp i fart hele tiden, så det svinger veldig hvor mye en er opp og ned i watt. Det kommer naturlig gjennom terrengtrening også, i og med at det er så mye opp og ned. Sykler du rolig i terrenget må du ofte opp på 800 watt bare for å komme over en kneik.
– Men har du ikke trent noe spesifikt på spurting?
– I og med at jeg er tvilling, har det vært noen skiltspurter gjennom årene. Jeg tror jeg og Anders er rimelig jevngode, men vi skal huske at en skiltspurt ikke bare er de siste seks sekundene før skiltet. Siden vi kjenner veiene hjemme godt, kan vi fint starte spurten to minutter i forkant av skiltet.
– Dette er jo en klassisk måte for amatører å kjøre seg i senk på, men det har fungert for dere?
– Jeg tror det. Vi har også begynt med at den som er først over dobbel 40 får minuspoeng. – At skiltspurter kan være bra kan jeg forstå, men blir en god av å ta trackstand foran 40-skilt?
– Akkurat det tror jeg har veldig liten funksjon. Dette er nok mer for gøy, og alt som er gøy er jo bra.
Den norske Alaphilippe
– Han klatrer bra, spurter godt og han er teknisk god, han er en moderne syklist. Tobias er en «Alaphilippe-type», men han klatrer bedre enn franskmannen.
Det forteller den belgiske sportsdirektøren i Uno-X, Gino van Oudenhove.
I et lengre intervju med den belgiske sportsavisen Sporza, lovpriser han allsidigheten til Halland Johannessen.
Akkurat hva slags rytter han kommer til å bli med årene, er vanskelig å spå. Hva det norske publikummet ser i ham, er kanskje noe annet enn hvordan resten av verden vurderer talentet.
– Vi skal la Tobias prøve litt forskjellige ritt i år, også vårklassikerne. Tobias vil kjøre Omloop, for eksempel. Som belgier drømmer jeg om at han blir god i klassikerne, men nordmennene har nok en drøm om at han blir en klatrer, sier Gino.
Mens Tobias er den som er blitt trukket frem som eneren, har tvillingbroren Anders havnet litt i skyggen. Han har vært mer skadeplaget, og ikke fått samme anledning til å skinne.
Talentet er det samme, mener Van Oudenhove.
– Broren Anders er ikke mye dårligere, det skiller bare et par watt. Det er vel egentlig den eneste forskjellen, de er jo enegedde tvillinger, sier han.
Startet i terrengsporten
Tobias og Anders startet i terrengsporten. De syklet i hagen og de syklet inne i stua, til morens store fortvilelse. Tobias endte etterhvert opp med to NM-gull og VM-bronse som junior, og da han som førsteårs senior ble spurt om når han skulle sykle landevei, lød svaret: Aldri si aldri.
Det tok bare ett år før valget ble tatt. Kjørestilen fra den individuelle grenen terrengsykling, ble overført til lagsporten landevei.
Han fortsatte å kjøre svært offensivt, selv om han satt i Frankrike med store navn, blant annet tidligere vinner av Flandern rundt - Alberto Bettiol.
– Når jeg ser for meg et ritt ser jeg aldri for meg å tape. Akkurat det gjelder alle på Uno-X. Når vi legger taktikken handler det om å vinne. Også er det ikke alle jeg kan navnet på, det kan være en god ting. Men jeg kjører på samme måte uansett, aggressivt og respektløst, sier han.
Broren Anders er en av dem som trekker frem offensiviteten. Den har alltid vært der, leser du rittrapporter fra ungdomsårene sprengte han ofte feltet og vant – noen ganger sprengte han seg selv og tapte.
På kort tid er han blitt smart nok til å bli en taktisk landeveisrytter, i tillegg til å være sterk nok til å vinne.
Akkurat hva slags rytter han skal bli vet verken vi eller han. Om bare en uke iskalde brosteinsklassikere, og når været blir varmere kuperte ardennerklassikere.
– Det hadde vært meget kult å kjøre Liège- Bastogne-Liège, jeg tror det skal passe meg bra. Jeg kjørte U23-utgaven av Liège i fjor, og da ble jeg nummer tre. U23-utgaven er 175 kilometer, så proffutgaven blir nok vesentlig seigere, sier han.
– Hva tenker du om å sykle på de historiske veiene vi møter i vårklassikerne?
–Det er kult å sykle det en har sett på tv, men du løser ikke oppgaven på noen annen måte.
– Hvordan løser du det?
– Det er bare å kjøre fortest mulig opp.
Tobias Halland Johannessen
Født: 23.08.1999
Klubb: Drøbak
Bor: Hjemme ved Drøbak
Aktuell: Etappeseier, ungdomstrøye og tredjeplass sammenlagt i Étoile de Bessèges
På tv: Debuterer i vårklassikerne lørdag 26. februar, i Omloop het Nieuwsblad
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.