SPILLER HØYT: – Skal vi gjøre dette i mange år ønsker jeg ikke å ha et tankesett der vi forsvarer det vi har, sier Jens Haugland. Nå sikter laget mot World Tour-status.
Lesetid: 4 minutter
Tidligere i dag ble det klart at Uno-X Pro Cycling søker om lisens for å sykle i WorldTouren fra 2023. Laget ble i 2020 det første norske laget registrert som profflag, og har i dag status som ProTeam. Sykkelsjef i Uno-X, Jens Haugland, mener sjansene er gode for å få innvilget statusen.
– I forkant av søkeprosessen rundt ProTeam-status brukte du begrepet «sannsynlighetsovervekt» for om prosjektet ville bli realisert. Vil du bruke samme begrep i dag?
– Her er vi nok mer i en situasjon at vi er avhengig av å komme opp med noe solid, men jeg tror Uno-X er i posisjon for det. Vi kommer fra Skandinavia, vi har en fin og solid historie der vi har vokst naturlig.
– Hva betyr det for muligheten for å få en plass på WorldTouren?
– I prinsippet har UCI sagt at det er 18 lag fra 2023, og lagene søker om lisens for tre år av gangen. Om det er sånn at alle de eksisterende lagene søker om videre lisens og alle lagene er rangert bedre enn oss, da blir det trangt i den døra, sier Haugland til Landevei under laget pressekonferanse.
Da laget søkte om status som ProTeam fra og med 2020-sesongen var det helt andre kriterier enn nå som måtte innfris for å få søknaden innvilget.
Sykkelsporten har tilsynelatende ikke hatt et tak på antallet ProTeam, før inntil de siste årene. Det gjorde at mange lag ble opprettet for å sykle de største rittene, men flere av lagene hadde svært dårlige vilkår for ryttere og støtteapparat.
Grovt forenklet: Søker du status som ProTeam i dag er det primært lagstruktur og minstelønn som er det viktigste for å få statusen.
Men skal du ha et lag med WorldTour-lisens er det i tillegg til høyere budsjett også kamp om plassen, og akkurat nå er det altså 18 lag i WorldTouren.
Men: Sykkelsporten har for lengst blitt kjent med at Uno-X både sykler godt nok for WorldTouren, i tillegg til at de har det administrative i orden.
Med et gigantprosjekt på kvinnesiden i full sving, og et ønske om å kjøre på øverste nivå på herresiden, er det erfaringsmessig muligheter som åpner seg, mener Haugland.
– UCI har vist seg tilpasningsdyktige for attraktive prosjekter. Det er et av kriteriene til UCI. Denne gangen vil jeg heller bruke begrepet fifty-fifty, sier han for å sykle i World Touren.
Et typisk budsjett for disse lagene er på 100 millioner kroner. Team Ineos er i dag i førersetet hva utgifter gjelder, de bruker nærmere 400 millioner kroner i året.
Lønnskostnadene til et WorldTeam er definitivt den høyeste utgiftsposten. Minstelønnen til rytterne er på 38000 euro, og laget plikter å ha minst 27 ryttere i stallen, maks 30.
Skal du drifte et World Tour-lag må en ha minst fire sportsdirektører og ti «staff members». Dette er alt fra massører til sekretærer, leger og trenere. World Team-lagene er også pliktig til å kjøre alle løp i WorldTouren. De kan også bli invitert til mindre ritt, eksempelvis Tour of Norway.
– Det er ingen hemmelighet at det er lønnskostnadene som drar opp utgiftene i et WorldTour-lag, de utgjør ofte 60–70 prosent av budsjettet. Vi skal ikke legge oss på lønnsnivå med et par oljesjeiker, men det skal knipe for konkurrentene om de vil ha de beste rytterne våres. Men budsjett, det er vanskelig å være et World Tour- lag med et budsjett på under 13–15 millioner Euro, sier Haugland.
Sponsorer
Uno-X er kapitalsterke, men skal de opp ett nivå er de trolig nødt til å hente inn flere sponsorer.
Hvilke merkevarer dette vil bli er fortsatt uklart, men flere av de nåværende sponsorene blir værende.
– Jeg vet at Bjørn (Fjellstad, red.anm.) i Sweet drømmer om å se en Sweet-hjelm i Tour de France innen 2025, og det må vi få til. For et nordisk prosjekt tror jeg det er få idrettseventer som matcher Tour de France eller Giro d'Italia om en ønsker å få frem et budskap. Vi ønsker å invitere flere med på eventyret, og vi tror at det kommer til å bli med flere. Men om det blir endringer i navnet, det vet jeg ikke, sier Haugland.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.