Nok en WorldTour-invitasjon for Uno-X: Sykler De Panne
Det norske profflaget Uno-X har imponert i sesongstarten, og etter å ha fått en historisk invitasjon til E3 Saxo Bank Classic, har de nå fått invitasjon til Oxyclean Classic Brugge-De Panne.
IMPONERTE: Rasmus Tiller er én av Uno-X-rytterne som har imponert i sesongstarten. Han spurtet til annenplass i Le Samyn. Foto: Mario Stiehl
Lesetid: 5 minutter
I slutten av februar ble det kjent at Uno-X skal sykle den belgiske éndagsklassikeren E3 Saxo Bank Classic, tidligere kjent som E3 Harelbeke.
Dermed skrev de nok en gang norsk sykkelhistorie, som det første, norske herrelaget som er invitert til et WorldTour-ritt. Torsdag ble nok et WorldTour-ritt skrevet inn på lagets rittplan.
26. mars sykler laget E3 Saxo Bank Classic, men allerede to dager før får de debuten sin på WorldTour-nivå. Laget er nemlig invitert til å sykle Oxyclean Classic Brugge-De Panne.
– Det er veldig artig. Det er veldig artig at vi kan fylle på med det som jeg tror er et resultat av gode prestasjoner, forteller sykkelsjef i Uno-X, Jens Haugland, til Landevei.
Det belgiske rittet var tidligere et etapperitt og gikk under navnet Driedaagse De Panne, men er de seneste årene blitt syklet som et endagsritt.
I rittet er selvsagt alle de 19 WorldTour-lagene til start, og er et av rittene hvor klassikerspesialistene gjerne stiller opp som forberedelse til Flandern rundt og Paris-Roubaix.
Den siste tiden har Uno-X hatt strålende prestasjoner i de belgiske rittene Kuurne-Brussels-Kuurne og Le Samyn, og viste seg også frem i Grote Prijs Jean-Pierre Monseré forrige helg.
– Vi er et prosjekt som blir sett og det er et godt bilde på at vi har et godt feste i Belgia. Det synes jeg er helt topp, både med tanke på at det er sykkelsportens mekka og vi har noen partnere det er viktig for. Vi sykler med et klesmerke (Bioracer, red.anm.) som produseres og har sin opprinnelse i Belgia, så jeg synes det er veldig stas, forteller Haugland.
Han forteller at lagets foreløpige uttak til rittet er Niklas Larsen, Erik Nordsæter Resell, Julius Johansen, Anders Skaarseth, Kristoffer Halvorsen, Rasmus Fossum Tiller og Syver Wærsted.
Da hentet et kraftig redusert felt gruppen, men også her hadde laget gjort sine saker bra og etter sterk kjøring hadde Erik Resell og Markus Hoelgaard kommet seg med i gruppen.
Hoelgaard var offensiv i finalen, men kom seg ikke løs, men til slutt spurtet Resell likevel til en imponerende tiendeplass og laget hadde tre ryttere blant de 20 beste, som eneste lag i rittet.
To dager senere, i Le Samyn, var det norske laget igjen offensivt med, da også med blant andre Hoelgaard. Til slutt endte det i en spurt i en redusert gruppe, hvor Hoelgaard kjørte opptrekk for Rasmus Tiller.
Tiller klinket til med 300 meter til mål og det så ut som han skulle vinne rittet. Til slutt passerte Tim Merlier (Alpecin-Fenix) han da det gjensto 50 meter, men han tok likevel en svært imponerende annenplass.
– Opplever at mange heier på oss
I GP Jean-Pierre Monseré var laget godt synlig i avslutningen, men timet opptrekket til Kristoffer Halvorsen litt dårlig. Dermed ble det en 23. plass på kristiansanderen.
De gode prestasjonene har imidlertid sørget for bra med entusiasme rundt laget.
– Tilbakemeldingene har vært veldig gode. Så fikk vi en fin realitycheck på søndag, i GP Monseré. Vi har hatt kjempeopplevelser i Kuurne og Le Samyn. Jeg synes også vi kjørte kjempebre i Monseré, men der fikk vi også se at hvis det ikke flyter så blir vi plutselig nummer 23. Jevnt over fantastisk respons og jeg opplever at veldig mange heier på oss.
– Og stemningen er vel deretter?
– Stemningen i laget er veldig god, samtidig som den er veldig fokusert på hva vi skal gjøre for å forberede oss på det som blir en intens periode fremover. Den energien som vi har skapt, den skal jo utløse og forsterke ny energi. Det jobber vi med nå og det skal vi klare med gode forberedelser, spesielt i Belgia.
Dette er De Panne
De Panne er omtrent 200 kilometer lang og i motsetning til ritt som Omloop Het Nieuwsblad, Kuurne-Brussels-Kuurne, E3, Gent-Wevelgem og Flandern, inneholder det ingen brosteinspartier, men det går til gjengjeld helt på vestkysten av Belgia.
Dermed er det svært eksponert for vind i den flate løypa, og vi får ofte tøff posisjonskamp og viftekjøring som sørger for en stor utskillelse.
I fjor var det Deceuninck – Quick-Step-rytter Yves Lampaert som kom alene til mål og vant, mens den foregående utgaven endte i en massespurt. Der var det Dylan Groenewegen (Jumbo-Visma) som var hvassest, mens Kristoffer Halvorsen tok en sterk sjetteplass.
– Hvilke forventninger skal vi ha til WorldTour-debuten i De Panne?
– Det er det godt spørsmål. Lave forventninger. Under-promise og over-deliver. Det kan gjerne være en god oppskrift. Jeg kommer aldri til å glemme Alexander Kristoff sin råe De Panne-prestasjon i 2015 (Kristoff vant tre etapper og sammenlagt). Han har vel samlet på pallplasseringer i De Panne. Jeg tror han har fire pallplasseringer da det var et etapperitt, så vi har i hvert fall god, norsk historie. Om det betyr noe.
– «Doffen» ble nummer seks i 2019, da.
– Han gjorde det. Vi skal fremdeles ha lave forventninger til «Doffen» i den forstand at han skal få lov til å bygge seg opp, men han er nok nærmere enn hva folk tror ut ifra hva de så på søndag. Det har litt med timing å gjøre. Det er litt ting som skal klaffe, så det er bare å vente.
Tweet not found
The embedded tweet could not be found…
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.