Mie Bjørndal Ottestad har signert for Uno-X Pro Cycling

Mie Bjørndal Ottestad er den første norske signeringen til Uno-X Pro Cyclings damelag.

Sist oppdatert: 9. juli 2021 kl 10.34
KLAR FOR UNO-X: Mie Bjørndal Ottestad er den første norske rytteren som er klar for Uno-X Pro Cycling. Foto: Henrik Alpers
KLAR FOR UNO-X: Mie Bjørndal Ottestad er den første norske rytteren som er klar for Uno-X Pro Cycling. Foto: Henrik Alpers
Lesetid: 2 minutter

For én uke siden annonserte Uno-X Pro Cyclings damelag sin første signering, den finske rytteren Anniina Ahtosalo (17).

Fredag formiddag ble den neste i rekken annonsert, og lagets første norske signering er i boks.

Fjorårets norgesmester, Mie Bjørndal Ottestad, har denne sesongen syklet for Andy Schleck – CP NVST – Immo Losch, men fra og med 2022 skal hun ikle seg det norske lagets trøye.

23-åringen syklet nylig strålende under NM i Kristiansand. Der tok hun bronse på den individuelle tempoen og var en del av vinnerlaget til Asker CK på lagtempoen.

På fellesstarten viste hun også styrke da hun gikk solo i avslutningen, men ble hentet mot slutten og endte til slutt på syvendeplass.

I 2020 ble hun altså norgesmester på fellesstart i Røyse, i den høydramatiske avslutningen hvor Vibeke Lystad jublet for den hun trodde var seier, men etter målfoto viste det seg at Bjørndal Ottestad var ni millisekunder foran.

Uno-X' kvinnelag blir en del av Women's WorldTour allerede fra 2022. Først ble de nektet av UCI, men i juni lempet altså det internasjonale sykkelforbundet på reglene sine, slik at det norske laget kan tre inn på det øverste nivået allerede fra sin første sesong.

Like vilkår

Sykkelsjef i Uno-X Pro Cycling, Jens Haugland, har tidligere fortalt Landevei om vilkårene rytterne i laget vil få.

Blant annet vil de kvinnelige rytterne få den samme grunnlønnen som herrene på ProTeamet får.

– Vi driver ikke virksomhet der vi skiller på kjønn i lønnsfastsettelsen. Det spiller ikke noen rolle om man er regionsjef hos meg, eller om man er syklist. Svaret er så enkelt som det, fortalte han til Landevei i vår.

Den gangen anslo han at laget vil ha en kostnadsramme på mellom seks og syv millioner bare i ansattkostnader.

I starten av juni annonserte også det norske laget at herrelaget vil søke om å bli WorldTour-lag fra 2023.

Tweet not found

The embedded tweet could not be found…

Publisert 9. juli 2021 kl 10.34
Sist oppdatert 9. juli 2021 kl 10.34

Relaterte artikler

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen