STOR SEIER: Kurt Asle Arvesens seier i E3 Prijs Vlaanderen var en stor skalp for nordmannen. Foto: Cor Vos
Lesetid: 5 minutter
29. mars 2008 er en dato Kurt Asle Arvesen aldri kommer til å glemme.
Den da 33 år gamle eresfjordingen hadde tidligere vunnet to etapper i Giro d'Italia, han hadde vunnet NM og blitt u23-verdensmester. Men denne milde marsdagen skulle han også skrive seg inn i den belgiske klassikerhistorien.
– Jeg har gode minner derfra ja, sier Arvesen humrende til Landevei.
For det er altså nå 13 år siden han vant E3 Prijs Vlaanderen, som nå heter E3 Saxo Bank Classic, og som alltid arrangeres på den siste fredagen i mars.
2008 skulle bli et forrykende år både for Arvesen og CSC-Saxo Bank, og at laget vant Milano-Sanremo helgen før var avgjørende for at nordmannen kunne gå til topps prestisjefylte E3 Prijs Vlaanderen (gjerne best husket som E3 Harelbeke).
– Jeg husker det veldig godt. Jeg var hjelperytter for Cancellara i Sanremo, da han vant. Jeg satt med i finalen og gjorde en jobb for han. Da fikk jeg frie tøyler fra start i E3, forteller han.
I Sanremo hadde Arvesen gått av gårde i en gruppe opp Poggio, mens Cancellara bare kunne følge hjulene i feltet bak.
Mot toppen ble gruppen hentet, og over toppen var Arvesen en av de siste som klarte å henge med en 16-mannsgruppe som rev seg løs.
Etter utforkjøringen angrep Cancellara nesten umiddelbart, holdt unna til mål alene og vant, mens Arvesen markerte angrepene bak og ble tok en sterk tiendeplass selv.
I E3 Prijs Vlaanderen bare seks dager senere hadde CSC nok en gang posisjonert seg godt, med både Arvesen og Lars Bak (som nå også jobber i Uno-X) i bruddet.
– Når Tom Boonen angrep bakfra så markerte bare Cancellara han, for han ønsket at vi skulle få sjansen til å kjempe om seieren i bruddet. Det var jo en takk for sist, kan du si.
Og mens Boonen kjørte det remmer og tøy kunne holde, sørget Cancellara for å markere og forsøkte å drepe alle initiativ til å jakte ned Arvesens gruppe.
Til slutt satt Arvesen igjen med David Kopp (Cycle Collstrop), Greg Van Avermaet (Silence-Lotto), Bernhard Eisel (High Road), Thomas Voeckler (Bouygues Telecom) og Janek Tombak (Mitsubishi-Jartazi) i finalen.
Med halvannen kilometer igjen angrep Kopp og Van Avermaet, men Arvesen kjempet seg tilbake og spurtet forbi Kopp på de siste par hundre meterne, og kunne juble for en stor klassikertriumf.
Senere den sesongen skulle Arvesen også vinne sin eneste etappe i Tour de France, den 11. etappen til Foix.
Tror på samme oppskrift
Det er med andre ord litt spesielt når Arvesen sitter i en av Uno-X' to servicebiler som sportsdirektør i 2021-utgaven.
I De Panne ble det litt tøft for Uno-X i avslutningen, og i E3 venter en tøffere løype og flere av de hvasseste klassikerspesialistene. Deriblant Wout van Aert og Mathieu van der Poel.
Arvesen tror hans seiersoppskrift fra 2008 kan være måten Uno-X gjør seg markert på i 2021-utgaven.
– Det tror jeg blir måten for oss å komme langt i det rittet der. Nå er det vel meldt litt dårlig vær på fredag, så da hadde det vært gunstig for oss å få av gårde en gruppe på åtte til 15 ryttere fra start, hvor vi har en eller to mann. Det er nok måten vi kan få et resultat på, men som sagt har jeg blitt overrasket før med denne gjengen.
– Vi kan vel si at du var underdog i 2008, så det viser jo at det er mulig?
– Ja, og vi er jo kjempeunderdog, det er vi. Vi skal bare ut der og kjempe, så tar vi opptellingen til slutt.
– Har dere sett noe på utgaven du vant da, for å hente inspirasjon?
– Nei, det har vi ikke, men vi har sett mye på den som kommer på fredag. Alle som skal sykle rittet vi var ute på søndag og kjørte den siste delen av den løypa. Vi har gjort oss rimelig godt kjent.
I E3 kommer Markus Hoelgaard og Jonas Iversby Hvideberg inn i laget. Duoen har ikke vært i aksjon siden Le Samyn i starten av mars, men gjorde begge to sine saker bra i Kuurne-Brussels-Kuurne, hvor de satt med tetgruppen inn. Hoelgaard var også med å prege finalen i Le Samyn.
Niklas Larsen våknet syk foran De Panne og blir erstattet av Kristoffer Halvorsen. Resten av laget består av Syver Wærsted, Rasmus Tiller, Erik Resell og Anders Skaarseth.
Det belgiske WorldTour-rittet kalles gjerne for «mini-Flandern», ettersom det går i mye av løypen til Flandern rundt.
Blant hellingene som står på programmet er Oude Kwaremont og Paterberg, og det er totalt 17 bakker som skal forseres i løpet av det 204 kilometer lange rittet.
– Vi har en performance plan som sier at vi har ganske frie tøyler i starten. Vi har noen som ikke skal brenne av altfor mye krutt i starten, eller gå på større brudd, og så har vi noen som skal markere mindre brudd, forteller Arvesen – og fortsetter:
– De som ikke havner i brudd, de går over i beskyttet rolle inn mot der hvor det braker løs. Vi må være i god posisjon tidlig. Fra Taaienberg (80 kilometer fra mål) og ut så eksploderer det rittet der normalt sett. Og vi har sett tendensen de siste årene at ting skjer tidligere enn antatt også.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.