Året etter fortsatte Sebastian Kirkedam Larsen å levere gode resultater for Ringerike SK. Sammen med Martin Tjøtta var han toneangivende og tok totalt fem seirer, blant annet to etapper under Vuelta a Hispania.
Det var derfor intet mindre enn fortjent da han begynte å hospitere for Uno-X Dare Development Team i august, og siden skrev under for 2023-sesongen.
Kirkedam Larsen var en smart sykkelrytter med en god avslutning. En god lagkamerat som også spilte de rundt seg gode. Derfor var det en stor overraskelse da Joseph Doherty, mannen bak den gode U23-bloggen Cycling Zone, meldte den 18. juli at 20-åringen «hadde bestemt seg for å legge opp og heller følge opp andre ting av sykkelsetet».
Kortversjonen:
Den norske syklisten Sebastian Kirkedam Larsen har valgt å avslutte sin sykkelkarriere for å fokusere på bibelstudier.
Larsen, som tidligere har levert gode resultater for Ringerike SK og var en del av Uno-X Dare Development Team, har slitt med helseproblemer som har påvirket hans prestasjoner i 2023.
Han har blitt diagnostisert med endofibrosis, en tilstand som fører til nedsatt blodsirkulasjon til beina. Tilstanden er noe som typisk rammer gamle røykere, men de siste årene har en sett flere profesjonelle syklister måtte operere for det, men de er gjerne eldre. Blant dem norske Amund Grøndahl Jansen.
Etter å ha fått råd om at operasjon var risikabelt og ikke nødvendigvis ville forbedre situasjonen, bestemte Larsen seg for å legge syklingen på hylla.
Han uttrykker takknemlighet for de opplevelsene sykkelsporten har gitt ham, og ser frem til å begynne på bibelstudier ved DTS (Disippel Training School) på Hamar.
Oppsummeringen er laget av AI-verktøyet ChatGPT og kvalitetssikret av Landeveis journalister.
Vis mer
Underpresterte
Én måned i forveien mottok Landevei følgende oppdatering fra Kirkedam Larsen etter at han ikke hadde vært i aksjon siden GP Herning i midten av mai, et ritt han for øvrig endte opp med å stå av underveis.
Det hele framsto relativt udramatisk.
«Har vært ute av konkurranse nå en liten periode på grunn av et bein som stivner før det andre. Er nok snakk om en overbelastning som kom i vinter, så da har jeg måttet roe litt ned for å få kontroll på det».
Når han var tilbake i konkurranse var uvisst. Svaret skulle altså bli at det aldri ville skje igjen.
Kirkedam Larsen forteller Landevei følgende om hvordan 2023-sesongen hans fortonet seg.
– Det begynte i slutten av desember (2022, vår anm.). Venstrebeinet begynte å stivne da jeg kjørte «all out» helt mot slutten av noen harde drag. Det har egentlig bare vært en frustrerende, lang periode, forteller han.
Resultatmessig så det ikke så galt ut. Han bokførte to topp 5-plasseringer internasjonalt, blant annet under Youngster Coast Challenge i belgiske Koksijde.
Innerst inne visste han at han kunne gjøre det bedre. Mye bedre.
– Jeg kjørte inn en UCI-pallplass i starten, og hang for så vidt bra med på spurter. Samtidig kjente jeg hele tida at jeg fikk for mye laktat i kroppen. Jeg hadde en mistanke om at det hadde noe med blodet å gjøre. Etter hvert kjørte jeg så mange dårlige ritt. Jeg visste at jeg underpresterte hele veien.
Kontaktet Grøndahl Jansen
Han bestemte seg for å sette ned foten og holde seg utenfor konkurranse til han kom til bunns i problemene. I forbindelse med Liège-Bastogne-Liège i midten av april var han for første gang i kontakt med Amund Grøndahl Jansen.
Jayco-AlUla-proffen hadde to sportslig svake sesonger bak seg i 2021 og 2022. Sluttpunktet i fjorårssesongen ble satt under Egmont Cycling Race i august. Deretter skulle det ta nesten et helt år før han var tilbake i vigør under Arctic Race.
29-åringen fra Nes på Romerike hadde følt seg kraftløs på sykkelen i en lengre periode. Det hadde sågar gått så langt at han begynte å merke muskelsvinn på den ene siden av kroppen.
Etter å ha blitt diagnostiert med endofibrosis – nedsatt blodsirkulasjon til beina, lot Grøndahl Jansen seg operere i lysken ved en spesialklinikk i Eindhoven.
Kranglete blodårer truet med å gjøre slutt på karrieren. Nå er endelig Amund Grøndahl Jansen tilbake.
Jayco–AlUla-proffen har erfart at det kan være vanskelig å få stilt diagnosen endofibrosis. En måte å gjøre det på, er å måle blodtrykket ned til anklene i forbindelse med aktivitet:
– At det langsomt tærer på blodkar rundt lysken, er noe som skjer med overraskende mange syklister. Du kan kanskje sammenlikne det litt med «røykebein» og arrvev som danner seg inne i blodkarene og gjør at de ikke klarer å utvide seg. Samtidig er det vanskelig å fange det opp, og en litt ugrei diagnose. Det er bare kirurgi som hjelper og det kan altså ikke reverseres eller behandles på noen annen måte, har Grøndahl Jansen uttalt til Sykkelmagasinet.
«Skjer ikke med en 20-åring»
Nedsatt blodsirkulasjon kan altså være noen som rammer kjederøykere over tid, og en hel del mer eller mindre «aldrende WorldTour-proffer».
Men kan det ramme en i utgangspunktet ung, sunn gutt?
– Jeg kontaktet Amund for å fortelle litt hvordan jeg følte det, og spurte «er dette likt som det du har slitt med»? Han skrev gode og utfyllende svar, og sa det var greit å få det sjekket ut. «Ikke forvent at det skal gå over av seg selv». Når jeg leste hva han skrev, tenkte jeg at jeg hadde det samme problemet. Det var samtidig vanskelig å få andre til å tro på det. «Det skjer ikke med en 20-åring», var det nok mange som tenkte.
Når syklister, triatleter og skøyteløpere gjennom mange år kombinerer framoverbøyd arbeidsstilling med et sted i overkant av 10 000 treningstimer, har også oppmerksomheten rundt tematikken økt de siste åra.
For Kirkedam Larsens del var det nok like mye et resultat av genetikk som årevis med hard trening.
– Jeg har ikke noe godt svar på hvorfor dette problemet rammet nettopp meg. Jeg har ingen skade på selve blodåren. Det kan dreie seg om genetikk og hvordan kroppen er satt sammen. Det er mye som ligger litt tett på hverandre i det området (lysken, vår anm.), og for meg er det nok litt for tett. Det er noe eksternt som pusher og drar i den åren hver gang jeg tråkker. Det gjør at jeg får veldig nedsatt blodgjennomstrømming, forklarer han.
Det er utvilsomt et paradoks for en ung, talentfull sykkelrytter. Det innser han selv også:
– Jeg kan i prinsippet gjør alt annet enn å sykle på en landeveissykkel. Eller, jeg kan jo gjøre det og, men ikke på toppnivået, erkjenner han.
Frarådet operasjon
Som Grøndahl Jansen påpeker er det ingen vei utenom operasjon for å få bukt med problemene.
Romerikingen forteller til Landevei at heller ikke hans kirurg anbefalte ham å gjøre inngrepet som har en prislapp på et sted mellom 20-25 000 euro.
– Det er nok ingen som utfører operasjonen hjemme i Norge, og forsikringsselskapet Jayco bruker på rytterne, dekker ikke lenger problemet. Så kostnaden må tas privat, sier Grøndahl Jansen.
Ettersom den 29 år gamle proffsyklisten var såpass plaget i hverdagen og på lengre sikt ønsket seg et aktiv liv sammen med familien, var det enklere å ta valget.
– Jeg har hatt vondt både under og i etterkant av ganske vanlig aktivitet, så det var en viktig faktor. Også har jeg jo boliglån og regninger som skal betales, legger han til.
Etter comebacket i Arctic Race har Grøndahl Jansens comeback fortsatt via ritt i Belgia og Frankrike.
I Kirkedam Larsens tilfelle var rådet krystallklart:
– Jeg så på en måte ikke på operasjon som et mulig alternativ. Jeg kunne trosse det alle eksperter sa og mest sannsynlig funnet en lege som var villig til å gjøre det. De ekspertene jeg snakket med sa at ingen andre norske leger hadde vært villig til å gjøre det.
– Jeg fungerer helt fint til annet enn å sitte på sykkelen. Det er høy risiko forbundet med å gjennomføre kirurgi rundt hovedpulsåra, og det kan også ende opp med å få en dårligere blodåre etterpå, sier han.
Dermed var karrieren ugjenkallelig over for Kirkedam Larsen.
– Hvordan taklet du en såpass brå avslutning på det hele?
– I starten tenker man jo hele tiden at det kommer å ordne seg. Når det først begynner å gå opp for det, blir det litt sånn: «Oj, er det faktisk starten på slutten av syklinga». Da blir det jo litt trist der og da.
Kirkedam Larsen har nok tatt overgangen fra en aktiv idrettskarriere og møtet med hverdagen i det sivile livet veldig godt.
Det takker han blant annet Bibelen for:
– Troen min har hjulpet meg igjennom det. Det er nesten slik at jeg selv ikke kan forstå hvor godt jeg har taklet det. Jeg har det veldig bra med meg selv, og det selv om man mister veldig mange av kontaktene sine, da man har veldig mange venner knyttet til det samme miljøet. Det har vært en trosreise for min del. Jeg tror at Gud kan snu alt vondt til noe godt. Det dukker opp nye veier, og selv om det er gøy å sykle, finnes det mye annet også.
Haldenseren flytter denne høsten til Hamar for studier ved DTS (Disippel Training School).
- Det er en kristen skole hvor man får lære mer om Jesus og hans kjærlighet til meg og andre. Det blir mye bibelstudier, og så drar man også til utlandet med et ønske om å velsigne menneskene der.
– Gikk rett til hjertet
20-åringen fra Halden forteller at han i fjor høst følte en lengsel etter noe mer.
– Av og til gjør man feil i livet og ting man angrer på. Jeg tror alle kan kjenne seg igjen i det. jeg følte jeg satt med en lengsel etter mer og ting jeg ikke trodde jeg kunne fikse helt på egenhånd.» Jeg var kanskje litt nedfor i en periode og det var litt mindre av den glade gutten inni meg. Jeg åpnet Det nye testamentet og leste Romerbrevet. Det er brev som Paulus har skrevet til menigheten i Roma. Jeg har prøvd å lese i Bibelen tidligere, men det har kanskje ikke snakket helt til meg.
— Denne gangen gikk alt rett til hjertet. Jeg fikk behov for å be om tilgivelse og si at jeg trenger Jesus. At jeg ikke var god nok bare i meg selv. Det var en veldig god opplevelse, og jeg fortsatte å lese litt hver dag. Jeg opplevde at lengselen ble møtt, og fikk erfare en større glede. Det gikk ikke så bra med syklinga til slutt, men jeg fant noe annet som holdt meg oppe og som fikk meg igjennom utfordringene. Som idrettsutøver innafor en prestasjonskultur er det veldig mye som knytta opp mot det neste målet du setter deg. Jeg har mistet noe som betydde mye for meg, men har fortsatt mye håp for framtiden. Sånn sett har dette vært en veldig fin reise, forteller han.
Han er overbevist om at det har hjulpet ham gjennom situasjonen han har stått overfor det siste halvåret.
– Hadde det skjedd tidligere, hadde jeg falt rimelig sammen. Mest sannsynlig hadde jeg blitt smådeprimert og følt at jeg «egentlig hadde mistet alt». Nå sitter jeg igjen med en følelse av at jeg har alt. Det gir meg en sinnssyk glede. Det er veldig godt.
– Har du vokst opp i en kristen familie?
– Jeg er oppvokst med barnetro fra et kristent hjem, så jeg har fått høre om Jesus gjennom oppveksten. Jeg føler man kommer til et punkt hvor man må ta stilling til om det er din tro eller ikke. For min del kjente jeg at jeg trengte Jesus og da søkte jeg også litt mer på mitt eget initiativ. Så jeg har vokst opp med en kristen tro og nå har det mer blitt et personlig valg.
Sto av siste aktive ritt
I høst fikk han muligheten som soigneur for juniorlandslaget under Giro Lunigiana. Han har slått seg til ro med at den aktive delen av sykkelkarrieren hans nå er over.
– GP Herning ble mitt siste ritt. Der sto jeg av etter seks mil, så det var en ganske dårlig avslutning på det, sier han og ler.
– Hvordan oppsummerer du karrieren?
– Leuven var et definitivt høydepunkt (verdensmestertittelen til Strand Hagenes, vår anm.). Jeg sitter igjen med sinnssykt gode opplevelser. Det blir litt sånn at man tar ting på forskudd og tenker for eksempel at «nå skal man være syklist i tre år til», og tenker kanskje da at man mister noe når det ikke går slik. Man har ingen garantier.
– Når jeg ser tilbake på alle rittene jeg har fått syklet, så er jeg veldig takknemlig. Jeg har reist mye rundt i ungdomstida, blant annet den turen ned til Leuven. Det er kanskje mitt største sykkelminne fordi vi løste det så bra som et lag. Året jeg hadde i Ringerike SK i fjor var også veldig bra. Og så vil jeg takke Uno-X for at jeg fikk sjansen i år. Egentlig er jeg bare veldig takknemlig, avslutter han.
Factor Ostro Gravel har stor dekklaring, ekstrem stivhet og er bygget for fart. Inspirasjonen er hentet direkte fra landeveissykelen med samme navn, og har aerodynamiske former.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.