DAB: Jonas Iversby Hvideberg dabet over målstreken i Paris-Tours Espoir, etter to mil solo. Foto: Arrangøren.
Lesetid: 4 minutter
– Ja dette var en god avslutning, det kan du trygt si, sier Jonas Iversby Hvideberg til Landevei. Han er i skrivende stund på vei til flyplassen, etter seieren i Paris-Tours Espoirs.
Iversby Hvideberg neppe avsluttet karrieren som U23-rytter på Uno-X Pro Cycling på en bedre måte.
I U23-utgaven av den franske høstklassikeren, et av sine siste ritt for laget, tok han ikke bare en overbevisende seier. Han kom like så godt solo til mål, og det som var hans aller første ritt etter et langt skadeavbrekk.
– Det var gøy å avslutte på den måten, det var bra å få noe ut av sesongen nå på tampen. Jeg har et løp neste helg, men jeg føler jeg avsluttet sesongen og tiden i Uno-X med et solid resultat, det er veldig gøy, sier han.
Jonas Iversby Hvideberg anses å være en av de største klassikertalentene i landet, og tross sin unge alder har han vært med i seleksjonen i flere store ritt.
I Kuurne-Brussels-Kuurne var han nære ved å gjøre det helt store, før løpet ble ødelagt av en punktering like før mål. CV’en forøvrig viser både EM-gull i U23 og NM-sølv i senior.
– Er dette det endelige beviset på at du har vokst fra U23-klassen?
– Jeg føler allerede i år at jeg har begynt å ta gode steg på de løpene vi har kjørt som har proffløp. Jeg er klar for nivået som kommer de neste to åra, akkurat nå er det mest deilig å se hvordan vi har klart å dominere U23 løp, sier Hvideberg.
Kjørte to mil solo
Paris-Tours var i mange år kjent som en flat høstklassiker for spurterne, men for å gi løpet mer egenart, la arrangøren inn flere gruspartier og bakker. Det har gjort at det er en annen type ryttere enn rene spurtere som hevder seg, og har også løftet statusen på rittet.
Selv om det bare er seks uker siden Iversby Hvideberg knakk kragebenet, tok han løpet på strak arm.
– Det er seks uker siden jeg veltet, bruddet begynner å bli bra så det går fint å race. Men hadde det vært en kar til som ble med meg hadde jeg noksatt meg på hjul og valgt en annen taktikk. Jeg kan spurte men jeg kan ikke spurte bra. Sånn sett var det deilig å komme alene til mål.
– Du gikk lovlig tidlig, med 20 kilometer igjen til mål?
– Når det er 50 kilometer igjen av løpet, kommer du inn på grus i et område med flere gruspartier og bakker. Det gikk bare forholdsvis radig derfra og inn, og siden jeg har syklet rittet de siste tre årene, kjenner jeg løypa godt. Vi kom over en bakketopp og det var litt motvind, og da gikk jeg til.
– Det var så enkelt?
– Jeg så folk begynte å bli slitne, og da jeg fikk luke var det deilig å se at alle bare satte seg opp og ingen ville tette. Jeg ga full gass.
Da Jonas støtet for seier var gruppa han satt i stor, den bestod av over 20 mann. Sjansen for å bli kjørt inn var overhengende, men med mange ryttere fra ulike lag, og følgelig mange ulike agendaer, var det ingen som fikk noe skikk på jakten.
I tillegg satt både Martin Bugge Urianstad og Julius Johansen fra Uno-X i gruppa, og dekket alt som var av angrep.
Det gjorde det lite fristende å kjøre seg opp for resten.
– Jeg så det jo ikke selv, men etter hva jeg har hørt kjørte de to godt bak der. Jeg har et løp igjen i Frankrike, men det var deilig å avslutte sesongen med et godt resultat. Det gir selvtillit på at utviklingen er der den skal være, sier Hvideberg.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.