SEIER I SOLID SELSKAP: Men i poengsystemet til sykkelsporten er det mer poeng å hente andre plasser. Uno-X-sjef Jens Haugland mener det kan være lurt å kikke på systemet i andre idretter. Foto: Alex Whitehead/SWpix.com
Lesetid: 8 minutter
I Gloucester hentet Rasmus Tiller fram sin ypperste spisskompetanse, da han vant spurten i en mindre gruppe.
Det var på den sjuende av totalt åtte konkurransedager.
En småkupert etappe, blant annet med passering av 2. kategorien Crawley Hill. Og der flere angrep fra Wout van Aert fulgte innenfor den avsluttende mila.
Ved kilometersmerket fikk Nils Politt (Bora-hansgrohe) endelig kontroll på van Aert. Tobias Halland Johannessen gjorde et kort opptrekk, og Tiller sørget for en spektakulær seier.
Over streken holdt han Danny van Poppel (Bora-hansgrohe), Stephen Williams (Storbritannia), Gregor Mühlberger (Movistar), Damian Howson (Q36.5 Pro Cycling) og Magnus Sheffield (Ineos Grenadiers) bak seg.
Kortversjonen:
Uno-X-sjef Jens Haugland foreslår endringer i poengsystemet i sykkelsporten.
Han mener at systemet ikke reflekterer prestasjonene til rytterne godt nok, og foreslår å se til golfen hvor rankingpoengene er basert på hvor sterkt startfeltet er.
Uno-X er for tiden rangert som det 20. beste laget internasjonalt, og ligger på en 3. plass blant Pro Team-ene. Dette vil gi dem automatisk innpass i alle éndagsritt i WorldTour neste år.
Haugland tror det blir en jevn duell med TotalEnergies på fjerdeplass hele veien inn mot sesongslutt.
Oppsummeringen er laget av AI-verktøyet ChatGPT og kvalitetssikret av Landeveis journalister.
Vis mer
Nikker i retning av golfsporten
I sykkelsporten er det rittkategorien som avgjør hvor mange poeng som deles ut.
For enkeltetappe i et 2.Pro-ritt, satt Tiller og Uno-X Pro Cycling igjen med usle 20 poeng.
For øvrig det samme som Tobias Halland Johannessen hentet inn da han vant den siste etappen av Luxembourg rundt, i et enda sterkere startfelt, og gikk solo inn til seier foran Alex Aranburu, Franck Bonnamour, Valentin Madous og Mauri Vansevenant.
Teamsjef Jens Haugland hyller de to prestasjonene. Han er selvsagt også godt bevandret i hvordan både rankingsystemet og poengskalaen til det internasjonale sykkelforbundet ser ut.
Akkurat i dette tilfellet mener han dog at sykkelsporten kan lære av hvordan man gjør det golfsirkuset.
– Det er to supre etappeseirer som gir oss 40 poeng til sammen. Hvis du vurderer det opp mot motstanden for eksempel Tobias Halland Johannessen er oppe mot, for det er en klasseprestasjon, så reflekteres ikke det i poengene som deles ut, forteller Haugland til Landevei – og fortsetter:
– Det er en ting jeg savner i sykkelsporten og som jeg elsker ved for eksempel golf. Der er rankingpoengene lagt opp etter hvor godt startfeltet er.
Han mener prestasjonene ikke blir målt opp mot kvaliteten på rytterne som er der.
– Det blir litt det samme med måten Tobias leder Rasmus ut på oppløpet i Britain, etter den fighten mot Wout van Aert i forkant. Også det er en strålende seier vi har tatt i høst.
Fransk offensiv
Tirsdag starter Cro Race der laget hans blant annet har Torstein Træen, Jonas Gregaard og Alexander Kristoff på plass for å jakte poeng i løpet av seks etapper de to av dem er vurdert som flate.
I øyeblikket er Uno-X ranket som det 20. beste laget internasjonalt. I duellen mellom Pro Team-ene, ligger det norske profflaget helt oppe på en 3.-plass med 5 700 poeng.
Det vil gi dem automatisk innpass i alle éndagsritt i WorldTour neste år, altså ritt som Flandern rundt, Paris-Roubaix, Milano-Sanremo, Liège-Bastogne-Liège-Bastogne-Liege og Il Lombardia, ritt de tidligere har vært avhengige av invitasjon fra arrangøren for å sykle.
Foran på rankingen ligger Lotto Dstny (12 865 poeng) og Israel Premier Tech (8925).
I duellen mot Edvald Boasson Hagens lag, franske Total Energies på fjerdeplass, har det norske laget 281 poeng å gå på.
For halvannen uke siden vippet den duellen i klar retning av det norske laget. Siden har imidlertid Jean-René Bergaudeaus mannskap fått vind i seilene.
Spurterne Geoffrey Soupé og Dries Van Gestel hentet inn 215 + 155 poeng fra La Vuelta, mens Stef Cras ble belønnet med 155 poeng for sin 11.-plass i sammendraget.
I Bretagne Classic de totalt inn 430 poeng. Mesterparten via Mathieu Burgaudeaus flotte 2.-plass. 24.-åringen, en av satsingens aller beste poengsankere, er nå ute med kragebeinsbrudd fra et treningsuhell på sykkelen.
Uno-X-talent tvinges til å legge opp. Starter på bibelskole i stedet:
Sebastian Kirkedam Larsen mistet det han trodde skulle være levebrødet, men fant samtidig en ny vei.
Spår kamp hele veien inn
Haugland tror det blir en jevn duell hele veien inn.
– Slik jeg vurderer det nå, står de to konseptene ganske likt. De har Dujardin, Turgis, Tesson og Simon som sine beste poengplukkere. Vi har Tiller, Kristoff, Wærenskjold og Halland Johannessen, og så får vi se om det også er noen andre som melder seg på. All respekt til Total Energies; de har syklet godt den siste tiden og er inne i en god periode, sier han.
– Hvor viktig er denne tredjeplassen for dere?
– Jeg synes den er viktig og det er riktig at vi prøver å ta den. Vi har kjørt uten den i år og fått et fantastisk rittprogram, så vi må ingen ting.
Han påpeker imidlertid at det vil gi systemet deres litt ro, og hjelpe dem å etablere seg ytterligere.
– Det er en lengre kamp som pågår her også, og det går blant annet ut på å maksimere poengfangsten fram til 2026 når den neste runden med WorldTour-lisenser skal deles ut. Så skal det også sies at vi har nesten 300 poeng til gode på Total Energies. Det er ikke «bare-bare» å hente inn det, heller.
– Hva slags strategi ruller dere nå ut for å ta mest mulig poeng sesongen ut?
– Vi har sendt Alexander Kristoff til Cro Race, og etter å ha sett startlisten der nede, må det være lov å si at vi håper at han kan kjøre inn litt poeng under massespurtene. Ellers har vi et ganske jevnt program med endagsritt i Belgia, Italia og Frankrike. Det er egentlig så enkelt som det.
– Vi får se om vi krydrer det litt mot tampen av sesongen ved for eksempel å sende Søren Wærenskjold til Chrono des Nations eller om det er mulig å sette opp et par proffryttere i utviklingslaget for et par av de mindre løpene, hvis det kan øke sjansene våre totalt sett. Det viktigste er at vi klarer å disponere kreftene våre så bra som mulig under rittene som gjenstår. Det var blant annet derfor Rasmus Tiller reiste hjem etter Tour of Britain, i stedet for å dra rett videre i de belgiske rittene. I bakkant av EM ønsker vi heller å bruke ham i Franco Belge, Binche-Chimay-Binche og Paris-Tours.
Avventende til Jumbo-Visma-spekulasjon
Den store snakkisen denne uka har selvsagt vært nederlandske wielerflits.nls blanke nyhet om at det har pågått samtaler om å slå sammen Jumbo-Visma og Soudal-Quick Step siden midten av juli.
Foreløpig har lagene knyttet seg til 50 ryttere foran 2024-sesongen, og det er i tillegg store støtteapparat i begge leirer.
Haugland ønsker ikke å spekulere i hva utfallet av samtalene blir per nå, men er naturligvis klar over at det kan slå positivt ut for Uno-X.
– Det kan det, for hvis alt annet forblir uforandret, er vi tjent med at det er færre lag over oss på rankingen. Dersom det dukker opp strukturelle endringer i WorldTour-set up-en, vil det gjøre at vi rykker et steg opp på stigen.
– Det er mange som forteller oss at vi er «langt bak på rankingpoeng», men per nå er vi nummer 20 i verden. Vi er to plasser under WorldTour, og det finnes få eksempler på at det i løpet av en treårig WorldTour-syklus er de samme lagkonstellasjonene som har startet og sluttet når vi kommer til en ny periode.
– Er nyheten om samtalene mellom Jumbo-Visma og Soudal-Quick Step gode nyheter for sykkelsporten generelt sett?
– Her vil jeg ta et stort forbehold om at jeg ser på dette som nye hypotetisk og som spekulasjoner der vi står i dag. Historisk sett har sykkelsporten alltid vært gjenstand for strukturelle justeringer, sånn sett er det ikke noe nytt. Richard Plugge og hans lag opplever solid framgang og befinner seg i en utrolig posisjon. Samtidig kan det være at han tenker «det jeg har i dag, er det ikke sikkert jeg har i morgen», og derfor er på utkikk etter nye konstellasjoner.
– Han vet nok at Ineos og UAE vil fyre fra alle sylindre for å få dem ned fra tronen. Og det er vel heller ingen hemmelighet at Patrick Lefevere kan se for seg å inneha litt andre roller. Sånn sett var det kanskje ikke en «mega-surprise» da jeg først hørt ryktet, men jeg må si at jeg har glad jeg ikke skal igjennom alle rundene med UCI-regulations rundt et sånt opplegg, sier Uno-X-sjefen.
Til wielerflits.nl uttaler Haugland for øvrig at det hypotetisk sett kan være aktuelt å overta en ledig WorldTour-lisens, men at det skal skje på konseptets egne villkår.
– Da må det i så fall skje uten forpliktelser. Vi kommer ikke til å kjøpe en lisens som inneholder ryttere og støtteapparat. Det faller ikke naturlig for oss i det hele tatt. Vi har vår egen struktur og et system vi har bygd selv, klargjør han.
Tidligere har for øvrig CCC kjøpt lisensen etter BMC i 2019. Israel Premier Tech overtok lisensen etter Katusha inn mot 2020, og Intermarché sikret seg plass i sykkelsportens øverste divisjon ved å kjøpe ut CCC, høsten 2020.
Dette er Norge på tvers, 460 kilometer med vakker natur, motvind og lidelse.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.