SLUTTER: Årets sesong blir den siste for utviklingslaget til Uno-X. Mikal Grimstad Uglehus er blant rytterne som har landet trygt på beina, og vel så det. FOTO: Anouk Flesch/Uno-X
Lesetid: 6 minutter
I vinter fikk rytterne bekreftet ryktene som hadde svirret en stund allerede: 2024 ble den siste sesongen for utviklingslaget til Uno-X.
Her har blant annet navn som Tobias og Anders Halland Johannessen, Johannes Kulset, Anton Charmig, Ådne Holter, Stian Fredheim, Carl-Frederik Bevort og Sakarias Koller Løland tatt steget opp til profflaget med samme navn.
Foran neste sesong kommer ytterligere to tilskudd til den statistikken: Danskene Simon Dalby og Henrik Pedersen gis opprykk i systemet foran 2025-sesongen. Dalby har blant annet vist seg fram i sammendraget under Tour de l'Avenir og Fredsrittet, mens Pedersen ble signert på langtidskontrakt kort tid før han ble Europamester i U23-klassen i Drenthe i fjor høst:
– Henrik er bra, rett og slett. Allsidig, og har en klassikerpreget profil. En god avslutter med god rittforståelse. En flink racer, kan man vel si, sier utviklingssjef, Max-Emil Kørner til Landevei.
Kørner, den tidligere Team Ringeriks-Kraft-rytteren som ledet laget siden oppstarten i til Dare Bikes Development Team i 2019, tar også steget opp til profflaget neste år.
Plukkes opp av Intermarché, Visma
Denne uka er han med og hjelper blant andre Andreas Leknessund og Magnus Cort under Giro del Veneto.
– Som alltid når det skjer en forandring er det lett å se tilbake på den tiden, og tenke at «dette var bra». Jeg er glad i jobbe med syklister i U23-klassen, sånn sett er det litt kjipt. Samtidig som jeg også godt forstår årsakene til at det ble sånn, sier han.
– Det er nok en del som gjerne skulle sett hva dette kunne blitt om man hadde ressurser til å gå all in på en slik utviklingssatsing, men uavhengig av det; hva tenker du om det dere faktisk har fått til i løpet av disse årene?
– Jeg er ganske stolt av det vi har bygget opp, egentlig. Jeg tok en tur nedover memory lane i går, og så på litt bilder fra de første årene. Det er ganske stor forskjell på det rittprogrammet vi hadde i starten, og hvordan vi har fått ting skikkelig på stell nå. Det har vært mange gode ryttere innom laget og mange bra folk. Du ser det jo også litt på den gjengen som var her i år, når noen av de blir plukket opp av Visma | Lease a Bike og Intermarché Wanty, så forteller det en hel del, mener han.
Utover det vet vi også at Daniel Årnes blir å se i drakta til Van Rysel-Roubaix neste sesong.
– Burde flere av disse fått sjansen i ProTeamet til Uno-X, eller er gapet opp dit for stort per dags dato? Da tenker jeg for eksempel på en rytter som Daniel Årnes.
– Det jeg kan si er at jeg håper at døra ikke er lukket for all framtid for rytterne som har vært inn utviklingslaget. Når det gjelder Daniel kan det vise seg å være et veldig godt steg for ham å gå til Van Rysel-Roubaix. De kjører på et betydelig høyre nivå i rittene sine enn vi har gjort, og han vil få en litt friere rolle der enn han hadde fått i profflaget vårt.
– For Halvor, som jeg har veldig sansen for personlig, håper jeg at jeg kan jobbe mer med ham senere. Selv om det er ryttere som forsvinner ut nå, så håper jeg vi holder kontakten med disse, sier han.
Det blir mye gjørme, brostein og franske cupritt neste år. Akkurat slik Daniel Årnes liker det.
To legger opp
Erik Nygaard Madsen og Ola Sylling er blant rytterne som nå legger opp. Sylling har hatt omfattende skadeproblemer, og fikk blant annet påvist tretthetsbrudd i begge beina i 2023.
Han har ikke vært i aksjon denne sesongen, og har alt parkert sykkelen på gårsdstunet.
– Det er studier og jobb som venter for min del, bekrefter han overfor Landevei.
– Hva om laget Markus Lærum forsøker å bygge opp tar kontakt med deg med tanke på neste sesong, kan du overtales til å fortsette?
– Hvis det skjer, hadde jeg sett på det som en tillitserklæring, men det hadde ikke endret på min avgjørelse. Det er et veldig bra prosjekt, og jeg håper de klarer å plukke opp de gode talentene som står ledige, sier han.
Interesse fra Spania
De to øvrige danske rytterne i satsinga, Alfred Grenaae og Mads Landbo vil satse videre i hjemlandet. Grenaae fortsetter karrieren der det hele startet: I Aalborg Cykle-Ring.
Landbo er i dialog med de nye aktørene på kontinentalnivået i hjemlandet.
Når det gjelder Martin Solhaug Hansen og Truls Nordhagen er ting foreløpig ikke avklart.
Solhaug Hansen har hatt interesse fra utlandet, men har foreløpig ikke skrevet under noen kontrakt. Etter det Landevei erfarer, er 21-åringen i dialog med et spansk utviklingslag.
Nordhagen bor og trener til daglig på Lillehammer, og er aktuell for retur til Lillehammer CK om det ikke skulle dukke opp andre muligheter.
– Om det ikke slo ned som lyn fra klar himmel, hvordan synes du rytterne taklet beskjeden om at laget i år var inne i sin siste sesong, Kørner?
– Vi har snakket en god del om dette, og jeg synes de har tatt det på en god mot. I starten var det stadig vekk god stemning på tur, og jeg synes de var flinke å fokusere mot rittene og det du skulle gjøre.
– Etter hvert som tida har gått, har det løst seg for noen og ikke for andre. Noen begynte å stresse litt og hadde lyst til å vise seg fram underveis i rittene, noe som også er naturlig. Jeg synes det var veldig fint å se at noen av rytterne det har løst seg for på eget initiativ sto fram og sa for eksempel at: «I dag har jeg lyst til at Martin (Solhaug Hansen) skal få vise seg fram», og så har det vært full backing rundt det. Det er veldig fint at de har klart å støtte hverandre helt fram til de aller siste rittene denne sesongen, sier Kørner.
Sykkel-gründer Markus Lærum forhandler med tre sponsorer. Nå kobles også flere kjente navn til sykkelkonseptet han håper å få klart foran 2025-sesongen.
Jarle har jobbet som sportsjournalist siden 2004 og var tidligere redaktør i procycling.no. Jarle er kanskje den som har fulgt norsk sykkelsport tettest de siste 15 årene, og hos Landevei.no skriver han nyheter og gir innsikt i hva som rører seg i kulissene i proffsirkuset. Har du tips til en sak? Send ham gjerne en mail:
Hva synes du om denne saken?
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.