I BOKS: Da døra stengte seg hos Uno-X, satte Daniel Årnes seg ned og tenkte over hvilke lag som hadde sett ham mye i aksjon denne sesongen. Da gikk tankene fort til Roubaix.
Lesetid: 6 minutter
Da interessen fra profflagene uteble, og han stadig gikk rundt og ventet på svar fra Uno-X Mobility – valgte Daniel Årnes å ta saken i egne hender.
Det viste seg å fungere bra.
– Jeg har egentlig ikke sjekket så mye rundt. Joona (Laukka, vår anm.) tok en runde blant profflagene, men det var vanskelig. Jeg skjønte at jeg måtte finne det beste alternativet for min del, og da kanskje fra nivået under.
– Det første laget jeg tenkte på var Van Rysel-Roubaix, så jeg spurte Joona om han kunne kontakte dem. De var veldig på med en gang, så det løste seg ganske fort, sier Årnes til Landevei.
Han har skrevet under for det franske kontinentallaget for 2025-sesongen.
Passer godt sammen
Det er en overgang som gir mening på flere områder. Laget har allerede en del ryttere som har forlatt U23-klassen for flere år siden, og satser stort på både den franske cupen og en del belgiske ritt.
Det betyr mye gjørme, dårlig vær og brostein. Noe som passer lagets norske nyervervelse godt.
– Hva ønsker de at du skal bidra med hos dem?
– Jeg tror for det første at de har veldig trua på meg. De holder til helt oppe ved grensa mot Belgia. De har kjørt en del av ProKermesse-rittene jeg har vært med på, og jeg har møtt dem under en del ritt i Frankrike. Jeg tror de har sett at jeg har trøkk og den type styrke disse rittene krever. Det er et klassikerpreg på laget, og jeg passer nok veldig godt inn i deres rittprogram og med tanke på hva slags rytter jeg er, mener Årnes.
Landevei har tidligere fortalt historien til 24-åringen fra Sandnessjøen som reiste på treningsleir til Belgia for to år siden, og én måned senere hadde kjørt inn seks seirer og tre annenplasser.
Det endte opp med interesse fra utviklingslaget til Uno-X og et par andre lag, men etter at blant andre Thor Hushovd har bestemt seg for at U23-satsinga legges ned til neste år, har det ført mange norske ryttere «ut på markedet» foran neste sesong.
– Når ble det avklart at det ikke ble noe mer hos Uno-X neste år?
– Jeg var inne i loopen ganske lenge. Slik jeg forsto det, var det i hvert fall oppe til vurdering. Jeg hadde ikke fått et endelig nei før i forrige uke. Jeg har hatt Roubaix i bakhånd som et veldig godt alternativ, om jeg ikke skulle få plass videre hos Uno-X.
– De var for så vidt klare for å signere, men det var også greit at jeg ventet til jeg fikk en endelig avklaring fra Uno-X.
Hovedsete for Decathlon og Tour de France-start
Van Rysel-Roubaix er et fransk lag med lange tradisjoner. Tidligere var laget kjent som Roubaix – Lille Metropole.
Som lagnavnet indikerer sykler laget på utstyr fra Van Rysel. Det er merket den franske sportskjeden Decathlon fører, og som profflaget Decatlon-AG2R La Mondiale har brukt med suksess denne sesongen. I Roubaix har man brukt disse syklene i to år.
Kjeden har over 2000 butikker i mer enn 70 land. Hovedkvarteret ligger i Villeneuve-d'Ascq, nordvest i landet, helt på grensa mot Belgia. Neste sommer starter Tour de France i Lille, som ligger i det samme området.
Årnes gleder seg til å ta fatt på sitt nye eventyr, og har store forventninger til lagets rittkalender.
– Laget holder til i Roubaix. Jeg tror faktisk de har kontorer rett bak velodromen der, sier han.
– Hva vet du om hvilke ritt det er mulig å få sjansen til neste sesong?
– Rittprogrammet er ekstremt bra. Det kjører Tro Bro Leon, Grand Prix du Morbihan, Binche-Chimay-Binche, Circuit Franco Belge, GP Denain, Firedagers i Dunkirk og mange andre store løp. Det bør passe meg godt, og jeg håper å få innpass i mange av de løpene. I tillegg til klassikere er det en del punchy ritt i den franske cupen, forteller han.
– Det har vært vanskelig
Årnes ser nå på mulighetene til å bo i utlandet i større deler av sesongen, og ser for seg at området rundt Nice vil være en fin base mens vinteren herjer her hjemme.
Han har faktisk forhørt seg om mulighetene for å finne noe sammen med Embret Svestad-Bårdseng, som til daglig sykler for utviklingslaget til Arkéa-B&B Hotels.
Etter mye motgang er resultatgarantisten Markus Hoelgaard tilbake. I Zürich hadde han «årets beste bein» og leverte en prestasjon han er stolt av.
– Den ene delen av det er å sikre seg gode treningsforhold, når det ikke er like enkelt her hjemme. Det andre dreier seg om å lære seg språket, forteller han.
– Du er fortsatt en ung mann, men du har vokst ut av U23-klassen. Hvor mye vanskeligere er det da å lande en kontrakt for en norsk syklist i utlandet?
– Det har vært vanskelig, og kanskje spesielt når det gjelder å bli proff. Der ser de gjerne på alderen, og hvilke resultater du har kjørt inn. Her har jeg kanskje havnet litt i den samme situasjonen som Embret. Vi har kanskje ikke hatt resultater som skinner helt igjennom, men har jevnt over prestert solid. Mange av rittene vi konkurrerer i, blir kanskje heller ikke vist på TV. Men det blir litt sånn at du kanskje føler du har gjort det bedre enn man har klart å vise fram, og da er det veldig vanskelig å havne på bordet hos profflagene.
– Så fort jeg tok kontakt med et lag jeg har konkurrert mye imot, så var det interesse der med en gang. Roubaix har sett meg i løpene og sett hva jeg gjør underveis. De vet også godt hva slags type rytter jeg er. Så de har vist interesse for meg og er et tradisjonsrikt, fransk kontinentallag. Men du har fortsatt spørsmålet om «hvorfor de skal ta inn en nordmann»? Jeg er veldig glad for at de er villige til å satse på meg, og gleder meg til å komme i gang.
Avslutningsvis sender Årnes også en hilsen til agenten sin for måten han har hjulpet ham til å lande på beina også foran 2025-sesongen.
– Det hjelper at man har Joona som agent. Han kjenner de franske lagene godt, og de stoler på ham. Det er mye enklere når han kommer inn og sier: «Hei, vi har en rytter her som er såpass bra». Det er i hvert fall enklere enn om jeg skulle ha opprettet den kontakten selv, sier Årnes.
Jarle har jobbet som sportsjournalist siden 2004 og var tidligere redaktør i procycling.no. Jarle er kanskje den som har fulgt norsk sykkelsport tettest de siste 15 årene, og hos Landevei.no skriver han nyheter og gir innsikt i hva som rører seg i kulissene i proffsirkuset. Har du tips til en sak? Send ham gjerne en mail:
Hva synes du om denne saken?
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.