TØFF MOTSTAND: Torstein Træen overbeviste i Tour Colombia 2.1 i fjor, men møter et tøffere startfelt i Tour of the Alps. Hva kan Uno-X-klatreren få til? Foto: Cor Vos
Lesetid: 8 minutter
Vi har nådd fasen av sesongen hvor vårklassikerne er i ferd med å avsluttes, og fokuset vendes mot Grand Tours og etapperitt.
I Tour of the Alps, som er et viktig oppkjøringsritt til Giro d’Italia, skal Uno-X Pro Cycling få bryne seg på tøffe fjell og hard konkurranse.
Det italienske etapperittet starter mandag 19. april, går over fem etapper og avsluttes fredag 23. april.
Tidligere het etapperittet Giro del Trentino, men ble i 2017 til Tour of the Alps, da man utvidet rittets løyper til å omfatte regionene Tyrol, Sør-Tyrol og Trentino i Italia og Østerrike.
Gjennom historien har det hovedsakelig vært et ritt preget av italienske ryttere, men vi har faktisk én norsk vinner. Det var i rittets tredje utgave, i 1979. Da var det Knut Knudsen som gikk seirende ut av etapperittet.
De siste årene har imidlertid startlisten hatt et mer internasjonalt snitt, med Pavel Sivakov, Thibaut Pinot, Geraint Thomas, Mikel Landa, Richie Porte og Cadel Evans som vinnere av de foregående utgavene.
I årets utgave er det hele 13 WorldTour-lag på startstreken, samt syv ProTeams, deriblant Uno-X Pro Cycling, og ett kontinentallag.
Rittet er utelukkende for ryttere som går godt i både korte og lengre bakker, og du finner ingen spurtere på startlisten her.
Totalt skal rytterne gjennom 13000 høydemeter med klatring i løpet av rittets fem dager.
Vi tar en titt på løypa.
1. etappe, 19. april: Brixen – Innsbruck, 140,6 kilometer
Den første etappen starter i Italia, men krysser over Brennerpasset, hvor rytterne går inn i Østerrike.
Etappen starter med en ukategorisert stigning på 5 kilometer à 6,2 prosent, før man tar fatt på en lang, falsk flate opp mot Brennerpasset. De siste 15 kilometerne mot passet, stiger det med rundt tre prosent i snitt.
Deretter sykler man utfor ned mot VM-byen fra 2018, Innsbruck, hvor en lokal sløyfe skal sykles to ganger.
I rundløypen møter man stigningen opp til Axams, som var en del av tempoene i Innsbruck 2018. Den er 4,6 kilometer med 5,7 prosent, med 13 prosent på det verste.
Toppen av stigningen siste gang når man 18 kilometer fra målstreken. Inn mot mål er det lettkjørt, bortsett fra en liten knekker med omkring fire kilometer fra mål.
2. etappe, 20. april: Innsbruck – Feichten im Kaunertal, 121,5 kilometer
På dag to venter en relativt kort, men brutal klatreetappe, med rundt 3000 høydemeter på menyen.
Etter rundt 50 kilometer med relativt flate veier, skal man ta for seg tre tøffe klatringer i avslutningen av etappen.
Først skal man opp Piller Sattel, som er 8,1 kilometer lang med 6,3 prosent i snitt. Etter en bratt og kort utforkjøring, skal man etter hvert ta fatt på Piller Sattel igjen, men denne gangen fra den bratteste siden.
Der venter 6,5 kilometer med 9,4 prosent og 17 prosent på det verste. Fra toppen og til mål er det litt over 21 kilometer, og avslutningen opp til mål er en del slakere enn de foregående bakkene.
Etter 11,1 kilometer med 3,8 prosent når man mål i Feichten im Kaunertal. De vanskeligste partiene kommer midtveis i den siste stigningen, hvor det er én kilometer med 7,5 prosent og tolv prosent på det verste.
3. etappe, 21. april: Imst – Naturns, 162 kilometer
En ny dag med rundt 3000 høydemeter venter på dag tre, med en ny klatring opp Piller Sattel.
Denne gangen med en lengre vei til toppen, som starter litt lavere. Det gir en klatring på 16,5 kilometer med 5,1 prosent.
Etappen starter i Østerrike, men via Reschenpasset skal man tilbake i Italia og Sør-Tyrol. Passet er langt og slakt, med 17 kilometer à 3,1 prosent.
Etter en noe krevende utforkjøring, fortsetter man mot en ukategorisert klatring opp Frining, som er 9,5 kilometer à 6,5 prosent.
Herfra er det rundt 50 kilometer til mål, som hovedsakelig går utfor eller i flatt terreng. Ned fra Frining er det imidlertid en ny, utfordrende utforkjøring, før det venter en knekker rundt 20 kilometer fra mål.
Der skal man opp Tarsch, som er 3,4 kilometer med 6,9 prosent, før det er lettkjørt ned mot målgang i Naturns.
4. etappe, 22. april: Naturns – Valle del Chiese, 168,8 kilometer
Her venter rittets kongeetappe, og den dagen med klart mest klatring. Totalt skal rytterne forsere mer enn 4500 høydemeter i løpet av dagen på sykkelen.
Etter en kort, slak bakke i starten av etappen, tar man fatt på veien mot Passo Castrin. Klatringen er 24,4 kilometer lang, med 5,6 prosent i snitt.
Klatringen er imidlertid todelt, og den siste delen er meget krevende. De siste ni kilometerne ligger den stort sett rundt ti prosent i snitt.
Etter utforkjøringen ned fra klatringen, og et mellomparti, tar man fatt på Passo Campo Carlo Magno 37 kilometer senere.
Der skal man forsere med 14,4 kilometer med 6,4 prosent i snitt. Deretter venter et langt dalføre, med en liten fartsdump på profilen, før man skal ta fatt på den siste klatringen.
Boniprati byr på ti kilometer med 6,8 prosent i snitt, og er mest krevende i starten. Toppen nås med 6,9 kilometer til mål, men ned til Valle del Chiese venter en svært teknisk utforkjøring.
5. etappe, 23. april: Valle del Chiese – Riva del Garda, 120,9 kilometer
En kort, men trolig intens etappe skal avslutte og muligens avgjøre Tour of the Alps 2021.
Men 2700 høydemeter presset inn på den korte distansen er det nok av terreng å gjøre det i.
Etter en ukategorisert stigning i innledningen, byr Passo Duron virkelig opp til dans, med 6,4 kilometer à 7,9 prosent. Etter en utforkjøring og en ny ukategorisert stigning, sykler man ned til målbyen og Gardasjøen, hvor det skal sykles en rundløype.
Der skal man to ganger opp Lago di Tenno, som stiger med 6,2 prosent i 8,5 kilometer.
Norske ryttere
For mens Tobias Foss er på Tenerife og forbereder seg til sin andre Giro d’Italia, og Carl Fredrik Hagen er inne i rekonvalesens etter skulderbruddet, er de seks nordmennene på det norske profflaget de eneste norske rytterne til start.
De stiller imidlertid med flere gode kort på hånden, og her skal for flere av klatrerne deres for første gang i aksjon denne sesongen.
På høsten tok han også sin første proffseier, da han vant toppavslutningen på den fjerde og siste etappen i Tour of Malopolska, og ble også tatt ut til å sykle VM i Imola.
Har kun vært i aksjon i de franske éndagsrittene Cholet – Pays de la Loire og La Roue Tourangelle, men Tour of the Alps er et stort mål for 25-åringen.
Her møter han mange klatrere i verdenstoppen og skal virkelig få testet nivået sitt, og man bør ikke ha for store forventninger i den brutale løypa. Men er Træen på Colombia-nivået, så skal man ikke se bort ifra at han er langt unna teten.
Han har også gode hjelperyttere rundt seg i Idar Andersen og Torjus Sleen, som begge sesongdebuterer.
Sleen var strålende da han hjalp Tobias Foss til seier i Tour de l’Avenir i 2019, men hadde litt trøbbel med helsa i fjor og måtte blant annet fjerne mandlene.
Det preget resten av 2020-sesongen, men det skal være et tilbakelagt kapittel for tønsbergenseren nå. Tour of the Alps kan imidlertid bli en brutal start, og 24-åringen trenger muligens litt tid for å komme ordentlig i gang.
Andersen var også instrumental i Foss’ seier i 2019, og viste seg jevnt og trutt solid gjennom hele fjoråret, med flere sterke prestasjoner.
Er fremdeles bare 21 år og tar jevnt og trutt steg, men er allerede en meget solid klatrer. Bør kunne bistå Træen godt, og kanskje være med å prege de enkleste etappene. Har en solid avslutning i mindre grupper.
Lars Saugstad, Morten Hulgaard og Sindre Kulset kompletterer troppen.
Favoritter
Regjerende vinner, Pavel Sivakov, er blant de største favorittene til å vinne. Ineos Grenadier-rytteren satser hardt mot Giro d’Italia og skal begynne å nærme seg en toppform.
Har også med seg et utrolig sterkt Ineos-lag, med to av de andre sammenlagtfavorittene, colombianerne Daniel Martínez og Iván Ramiro Sosa, som også skal til Giroen.
Dit reiser også Simon Yates (Team BikeExchange) og Thibaut Pinot (Groupama-FDJ) med forhåpninger om å hevde seg.
En outsider til Giroen er Aleksandr Vlasov (Astana), som viste lovende takter da han ble nummer to sammenlagt i Paris-Nice.
Hugh Carthy (EF Education-Nippo) fikk et ordentlig gjennombrudd som sammenlagtrytter da han ble nummer tre i Vuelta a España i fjor, og i år er det Giroen briten sikter mot.
Det samme gjør Dan Martin (Israel Start-Up Nation), som har med seg Chris Froome, som stadig jobber seg tilbake mot gammel form, etter skaden fra Critérium du Dauphiné for to år siden.
Nairo Quintana (Arkéa Samsic) er en av få i rittet som ikke skal til Giroen, men satser mot Tour de France. Var et stykke unna i Tirreno-Adriatico og Katalonia rundt, men med så mye klatring på programmet skal man ikke utelukke ham.
Team DSM skal sende fjorårets Giro-sensasjon Jai Hindley, og Romain Bardet til Giroen, og de er også på plass for å pirke inn toppformen.
TV
Rittet sendes på Eurosport Norge og Player, Discovery+ og GCN+ fra klokken 14.00 hver dag, med forventet målgang rundt kl. 15.30.
Etappe tre, onsdag, starter imidlertid tidligere, og TV-sendingen begynner klokken 13.00, med forventet målgang litt over klokken 14.00.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.