EKSTREMT: Under prologen i Tour Down Under i januar, dro Pello Bilbao det ganske langt. Foto: Cor Vos
Lesetid: 4 minutter
Stjerner som Tadej Pogacar og Remco Evenepoel har gjort det hele sesongen, vinklet hendlene sine godt innover. Hvorfor? For å sitte smalere og følgelig mer aerodynamisk.
Men foran 2024-sesongen må de trolig justere på dette, for UCI har oppdatert regelverket sitt og kommet med nye regler.
UCI, altså Det internasjonale sykkelforbundet, har den siste tiden gjennomgått regelverket sitt, og forrige uke kunne de meddele at hendelvinkel vil begrenses.
– Ekstrem helling begrenser bremseevnen til syklistene og er en modifikasjon av produktet som går utover den tiltenkte bruken, skriver de i en pressemelding.
Videre skriver de at i 2025 kommer det nye reguleringer som «krever overholdelse av installasjonsretningslinjene fastsatt av produsentene av bremsehendlene.»
For å omgå «puppy paws»-forbud
Selv om noen få proffer har gjort det i flere år, var det først etter at UCI forbød «puppy paws» at trenden virkelig skjøt fart.
«Puppy paws» er altså konseptet å hvile albuene/underarmene oppå styret, for å oppnå en lavere, smalere og mer aerodynamisk stilling.
Da dette – sammen med «supertuck» – ble forbudt våren 2022, måtte rytterne bli mer kreative, da de nye reglene tilsa at hendene måtte være i kontakt med hendler eller styre.
Ved å vinkle hendlene innover, kunne en fremdeles ha kontakt med hendlene, samtidig som en hviler hendene mot styret.
I hovedbildet i toppen, ser du det som trolig er den mest ekstreme varianten, altså fra prologen i årets Tour Down Under, hvor lag og ryttere ikke fikk stille med temposykler, og Pello Bilbao og flere valgte å vinkle hendlene langt inn, for å nærme seg en tempostilling.
Vi har ikke sett like ville vinkler i fellesstarter, men Taco van der Hoorn var blant de første til å begynne med dette og har også en av de mer ekstreme variantene i ritt.
Lørdag var det gravøl for Vélochef. Mange hundre tusen kroner investert av Oslo-syklister gikk tapt da den populære sykkelrestauranten måtte legge ned.
– Endrer bremsedynamikken
Amund Grøndahl Jansen (Jayco-AlUla) sier til Landevei at han synes forbudet er «fair».
– Har du sett eller erfart noen farlige situasjoner eller ekstreme varianter?
– Jeg tror det er vanskelig å tillegge skyld på hendlene, men jeg tror det endrer bremsedynamikken noe, spesielt nede fra bukken, sier han – og legger til:
– Også blir det større gråsone rundt om man faktisk holder i styret eller hviler underarmene på styret, som altså er forbudt.
– Er det noen flere smutthull i den gata som blir det neste noen prøver å utnytte?
– Nja, virker nokså vanntett.
Escape Collective har fått tak i bilder fra UCI av det som skal være et instrument som skal hjelpe kommissærene å ettergå reglene.
Instrumentet festes til bukken på styret, og har en plate som ligger på innsiden av hendelene, og som angir hvor mye rytterne maksimalt kan vinkle hendlene.
Det fullstendige regelverket er ikke kjent ennå. Derfor kan vi ikke si noe om hvorvidt styrer designet med flare (utsving) og en naturlig vinkel hvor hendelen er plassert, vil ha noe spesielle unntak i regelverket.
Karbonstyrer er lette, aerodynamiske, stilige og dyre, men av og til knekker de. Betyr det at de er farlige? Landeveis ekspert Øyvind Aas svarer.
CPA: – Ikke bare enda en idiotisk UCI-regel
Rytternes egen interesseorganisasjon, CPA, stiller seg også bak UCI i saken.
I et intervju med Cyclingnews sier CPA-leder Adam Hansen, den tidligere proffsyklisten kjent for sin lange rekke Grand Tour-deltakelser på rad, at flere ryttere hadde uttrykt bekymring for sikkerheten.
– Jeg gjorde en undersøkelse blant rytterne, for noen var bekymret og noen ryttere i feltet så velt. Enkelte ryttere var ganske ekstreme med det (hendlene, red.anm.), sier Hansen.
Sammen med UCIs innovasjonssjef Michael Rogers, har Hansen jobbet med saken.
Ifølge Hansen skal Rogers ha jobbet med produsenter, som skal ha fremlagt data som viser fare for at styrene kan knekke, fordi kontaktpunktene flyttes til områder som potensielt ikke er designet for å tåle belastningen.
– Han fikk forskning fra produsentene. Ved 10 eller 15 grader innover, skapte det ekstra belastning på styrene. Han så noen styrer sprekke og vi så bilder av styrer med sprekker i dem.
– Det som bekymrer meg er at en rytter i midten av rittet spurter opp en bakke på hendlene. Det skaper en sprekk i styret, men han kan ikke kjenne det, fordi det skjer nederst ved festet på hendelen. Mot slutten av rittet spurter han i bukken, under sprekken. Da kan det skje en fatal ulykke.
For enkelte ryttere handler vinkelen på hendelene om ergonomi. Altså at utformingen på hendlene rett og slett er ubehagelig mot håndflate og grepet, når hendelen er sentrert.
Dette skal ha blitt tatt med i UCIs vurdering på hvor mye vinkel som skal tillates.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.