Intermarché - Wanty-Gobert-rytteren syklet selv Milano-Sanremo, hvor Matej Mohoric suste til seier, etter å ha distansert konkurrentene i den siste utforkjøringen ned fra Poggio.
Det med hjelp av en senkbar setepinne, som har vært vanlig i terrengsykkelritt tidligere. Med systemet kunne sloveneren senke setet foran utforkjøringen og få et lavere tyngdepunkt og raskere sittestilling.
Les hele historien om senkepinne og Mohorics bruk av den i Milano-Sanremo her.
Selv om Kristoff er skeptisk, utelukker han det heller ikke helt.
– Jeg har ikke prøvd, og så er det sikkert en mulighet for at setet sklir ned, men i avslutning som Sanremo kan det jo være et våpen
Kristoff er velkjent for å justere mye på setehøyden sin, og stopper gjerne midt under langturen for å gjøre millimeterjusteringer.
– Det hadde vært perfekt for meg! Jeg liker å stille setehøyden, så hadde vært konge å få det på sykkelen, sier han med et glimt i øyet.
– Posisjoneringen er viktigere
Amund Grøndahl Jansen (BikeExchange-Jayco) tror også at teknologien nødvendigvis blir forbeholdt enkelte ritt.
– Jeg tviler på at det blir i hvert ritt. Kanskje noe i Milano-Sanremo og etapper som ender med tekniske utforkjøringer i andre etapperitt, sier han - og legger til:
– Det er ikke så ofte utforkjøringene er avgjørende. Spesielt ikke på individuelt ferdighetsnivå. Posisjoneringen er viktigere med mindre man er riktig dårlig til å kjøre nedover.
– Ser du for deg at det er noe du kan komme til å prøve i slike tilfeller?
– Umiddelbart kan jeg ikke komme på noe annet sted enn i Sanremo. Kanskje fjelletapper i Grand Tours hvis jeg skal være med en spurter i siste gruppetto, som jeg har vært med Dylan (Groenewegen, red. anm.) i blant. Da kjøres det komfortabelt oppover og grisehardt nedover.
Fascinert
Movistar-proff Katrine Aalerud vil aller helst tilskrive seieren Mohorics velkjente utforferdigheter.
- Jeg tror det handler mest om at han er helt rå utfor, og det er det han skal ha mest kreditt for. Og når man er så rå kan man eventuelt tenke på å ha en setepinne som det, for å komme enda lavere og bli raskere. Men jeg tror han tjente på det ved å kunne bruke terrengsykkel-sete.
27-åringen fra Vestby synes det er fascinerende å følge utstyrsutviklingen på landeveien.
- Jeg tenkte på at snart har vi alt fra terrengsykkel utenom rammen og styret, og kanskje ikke samme størrelse på dekkene. Men det kunne vært kult å prøvd det senkepinne på landeveien, for å kjenne følelsen av at man kan være raskere i utforkjøringene.
Sjekk også ut vår podcast-spesial om senkepinne her.