Trentin slår tilbake mot sykkelkollegaenes uttalelser: – Bruk mindre tid på TikTok
Matteo Trentin har representert rytternes interesser i møter med UCI. Nå kritiserer Alexander Kristoffs italienske lagkamerat kollegene i sykkelfeltet.
SLÅR TILBAKE: Matteo Trentin synes kritikken som gis mot de nye UCI-reglene er ubegrunnet. Foto: PhotoFizza / UAE Team Emirates
Lesetid: 5 minutter
Etter at UCI de siste ukene har kommet med et tydelig forbud mot «super tuck» og «puppy paws», altså å legge seg i aerodynamisk sittestilling på overrøret og å ligge over styret med underarmene som støtte, har det kommet mange reaksjoner.
I proffrekkene har mange ryttere ytret stor misnøye med forbudet, og gått hardt ut mot det internasjonale sykkelforbundet (UCI).
– Det var litt overraskende. Jeg føler ikke det er så farlig. Det er jo stort sett trygge veier og rett frem. Jeg føler rytterne selv har kontroll på om det er mulig å gjøre eller ikke. Jeg føler ikke man tjener så mye på å ligge sånn heller. Litt senere går det jo nedover, og kanskje det blir litt tryggere, sa Kristoff da «super tuck» ble forbudt.
Siden kom også UCI med en presisering på at heller ikke «puppy paws» vil være tillat lenger.
De nye forbudene er blitt lagt ned etter at UCI det siste halve året har hatt flere møter knyttet opp mot sikkerheten i proffsykling.
I disse møtene er rytterne blitt representert ved Alexander Kristoffs lagkamerat Matteo Trentin (UAE Team Emirates), og Philippe Gilbert (Lotto Soudal), i tillegg til rytternes egen interesseorganisasjon, CPA.
Sint Trentin
I et intervju med Cyclingnews i forkant av Tour de la Provence, slår Trentin hardt tilbake mot kritikken fra kollegaene i feltet.
– Denne gangen kan ingen si at de ikke ble informert, innleder han – og fortsetter:
– Jeg er lei meg for å si det, men de må sjekke e-postene sine og laste ned de nye reglene. Å tvitre at de ikke ble informert er enkelt, men e-postene ble sendt til over 800 ryttere og jeg kan fortelle deg at bare 18 ryttere lastet ned informasjonen. Hvis noen ønsket å være uenig med forslagene som kom hadde de mange sjanser, men det var veldig lite respons.
31-åringen forteller at han er sint over rytternes ytringer. De siste årene har CPA gjentatte ganger fått kritikk for å ikke representere rytternes ønsker på tilstrekkelig vis.
– Jeg vet ikke hvem de vil skylde på, men det kan ikke være meg, Phil (Gilbert) eller CPA. Ikke denne gangen. Kanskje rytterne skal bruke mindre tid på TikTok og være mer proaktiv når det kommer til å gjøre arbeidsplassen sin til et tryggere sted.
Flere norske ryttere undrende
Foran debuten i sitt nye lag, Team DSM, spurte Landevei Andreas Leknessund, hva han tenkte om de nye reglene.
– Jeg tenker egentlig ikke så mye på det, men jeg har selvfølgelig sett mye snakk om det. Jeg har egentlig aldri sett problemet, men at det kommer regler mot det får vi bare akseptere. Jeg vil ikke henge meg så veldig opp det.
– Er det ting du tenker burde tas tak i?
– Det er alltid ting som kan forbedres, men dette er uansett en start.
I et intervju med VG, forteller Leknessunds tidligere lagkamerat, Jonas Iversby Hvideberg (Uno-X), at han ikke synes det er den riktige veien å gå.
– Jeg har ikke opplevd noen spesielt farlige situasjoner på grunn av det. Det er en risikovurdering vi gjør underveis rundt hvorvidt det er fornuftig å gjøre det, sier Uno-X-rytteren.
Også Carl Fredrik Hagen stusser på reglene, og sier han trodde det var en 1. april-spøk.
– Jeg skjønner fint lite av det for å være ærlig, men det er bare å forholde seg til det, så lenge reglene eksisterer. Jeg tenker i utgangspunktet vi er fornuftige og oppegående menn og kvinner som vet når vi kan gjøre det og når det ikke er trygt, fortalte han til VG.
– Må se det fra et større perspektiv
President i CPA, Gianni Bugno, uttalte at rytterne må tenke mer på hvilke rollemodeller de er, da han uttalte seg til Cyclingnews tidligere i uken.
Også Trentin understreker dette.
– Jeg har fått telefoner fra trenere som forteller meg at de jobber med unge barn, som gjør det mer og mer fordi vi gjør det. Vi snakker om ryttere under 15 år som kopierer oss. I stedet ønsker jeg å lære disse ungene å kjøre trygt utfor og forby dem å ligge på ramma og fase det inn oppover i proffrekkene.
Han sier at han også opplever dette som trygt, når han gjør det selv, ettersom han handler ut ifra situasjonen og omgivelsene. Det han reagerer på, er når ryttere gjør det midt i feltet. Derfor støtter han et forbud.
Italieneren sier også at det er flere tiltak som skal gjøres, og at rytterne må være oppmerksomme på at dette er en del av en større pakke for å gjøre sporten tryggere.
- [ ...] Hvis de tok seg tid til å lese reglene, ville de se at det er planer lagt for de neste årene, inkludert et nytt design av gjerder. Det er også regler på hvordan kjøretøy skal passere feltet, i tillegg til mange andre ting.
– Folk må se det store bildet. Jeg har ingenting imot at du er uenig med reglene på «super tuck»-posisjonen, men dette er regler som kommer slik at sporten skal bli tryggere.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.