Trek kastet seg rundt da «Toby» (26) herjet på grusen
Torbjørn André Røed kan nå kalle seg for grussyklist på heltid. Denne sesongen får han innpass i Life Time Grand Prix og sikter mot gravel-VM i Belgia.
MER AV DETTE: Torbjørn André Røed gjorde et iherdig forsøk på å komme seg over på landeveien. Nå kan 26-åringen leve av grussykling i stedet. Foto: Unroad Unltd
Lesetid: 5 minutter
– Et rått steg å ta!, utbryter Torbjørn André Røed etter at han sammen med Haley Hunter Smith, Russell Finsterwald og Paige Onweller ble presentert som det nye crewet til Trek Driftless.
Opplegget beskrives et slags kollektiv for «opplevelsessykling» på alle underlag. Nå blir det grus for alle penga!
Etter at 26 år gamle Røed fra Asker vant både Belgian Waffle Ride Kansas og Big Sugar Gravel på tampen av fjoråret, ble hverdagen hans snudd på hodet relativt raskt.
Paradoksalt nok etter en sesong der han i utgangspunktet var fullt påskrudd for å skape seg en karriere på landeveien.
Klar for grusens Champions League
Suksessen i høst gjorde også at han fikk innpass i Life Time Grand Prix-serien der 30 utøvere av hvert kjønn (de 15 beste på rankingen inviteres automatisk tilbake) får innpass.
Det er store greier «over there», også i utstyrsleverandøren Treks øyne.
Nå lover Røed fullt trøkk på grusen via blant annet Waffles Rides, Life Time, Unbound 200 og enkelte opptredener i UCI Gravel World Series med tanke på VM i starten av oktober.
– Den største forandringen min blir å flytte fokus fra landevei og over på en gruskalender. Det blir spennende med lengre ritt og jeg er spesielt nysgjerrig på Unbound 200, sier Røed til Landevei.
I statene kalles Unbound 200 gjerne «The Superbowl of Gravel». I 2022 stilte for øvrig Peter Sagan og Daniel Oss opp under 100-miles-varianten.
Ny verden
Fra å reise rundt i en van på amerikanske hovedveier for å «sykle der sola skinner» og delta i konkurranser litt der han selv finner det for godt, kan Røed nå i større grad nyte friheten av å sette sammen et mer optimalt rittprogram.
Kontrakten med Trek Driftless vil naturlig nok også føre til en helt annen oppfølging når det gjelder utstyr og oppfølging.
– Det blir en god oppgradering med støtte mellom og underveis i ritt, i form av mekaniker og tilgang på hva det enn skulle være av deler, medgir han.
– Hvordan tror du dette vil hjelpe deg når det gjelder å prikke inn formen til de største målene på kalenderen?
– Jeg tror at å ha et lag som dette i ryggen vil hjelpe i retning av mer stabile resultater og et mer stabilt treningsarbeid. Det er utrolig avslappende å få mesteparten av rittuka planlagt, mens jeg selv kun trenger å fokusere på forberedelser og hvile.
Lørdag 13. januar ble omsider velodromen i Asker offisielt åpnet med solid oppmøte, og de første offisielle rundene ble syklet av den norske sykkellegenden Knut Knudsen.
«Granka» for amerikanere
I hverdagen er det Grand Junction i Colorado som har vært 26-åringens foretrukne base. Dette etter at han avsluttet skolegangen i delstaten og begynte å satse mer på syklinga.
Her kunne han også kombinere skigåing og sykling i løpet av én og samme dag – hvis han ønsker det.
I vinterhalvåret legger han også inn en periode i Tuscon, Arizona. Det er han langt fra alene om å gjøre i denne delen av året.
– Det er som «Granka» for amerikanere, hvis jeg kan si det sånn. Så å si alle møtes der om vinteren for å trene i ørkenen. Det er mellom 15-25 grader hver dag og sol. Det er ganske behagelig. Det er også group rides der hver lørdag hvor det møter opp alt fra 70 til 200 syklister. Alt fra amatører til WorldTour-proffer.
Her ligger for øvrig også Russel Finsterwald i trening for vinteren. Røed – eller Toby Reed – som amerikanerne helst omtaler ham sånn gleder seg til å bli enda bedre kjent med sin nye rekkekamerat.
– Jeg kjenner til Russell fra før av, men vi skal nok bli bedre kjent nå. Det blir nok flere treningsturer i Tuscon framover. Det er greit å få en på laget med mer erfaring fra grusen og som vet hvordan man håndterer sponsorer. Så jeg håper å lære mye av ham.
Sikter mot VM på grus i Leuven
Utover høsten vil også gravel-VM ha høy prioritert hos Røed. Han har ikke deltatt her tidligere, men har allerede lagt en plan for hvordan han skal posisjonere seg inn mot mesterskapet i Leuven i begynnelsen av oktober.
– Jeg planlegger å sykle gravel-VM i Belgia. Jeg skal få kjørt noen av rittene i UCI-serien for å få en bedre startposisjon, sier han.
I fjor var Wout van Aert, Florian Vermeersch, Connor Swift, Quinten Hermans og Matej Mohoric bare noen av landeveisprofilene som stilte til start. Det var til slutt Mohoric som tok med seg trøya hjem, i en disiplin som i løpet av de siste årene har vokst i både utbredelse og popularitet.
Nå blir Røed en av det han estimerer til totalt 15-20 mannlige ryttere i USA som kan leve av idretten sin.
– Hvor viktig er det nå at du fremdeles skal ha det gøy både på og av sykkelen?
– Jeg ville ikke gjort dette hvis det ikke var gøy, så å fortsette med å ha det gøy på sykkelen er det viktigste. Trek gjør det enkelt for meg, vet å ha litt press på resultater, men heller spre glede på sykkelen. Med selvfølgelig er det også gøy å vinne ritt, så da må det trenes litt. Jeg vil holde det enkelt og gøy med mye sykling med venner og utforske nye grusveier, avslutter han.
Birger Hungerholdt har viet livet til landeveien. Nå ønsker han et overraskende comeback i norsk sykkelsport for å snu en spiral han beskriver som «sterkt nedadgående».
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.