Løypene for Tour of Norway 2025 er nå klare, det blir fire etapper for menn og to etapper for kvinner når rittet arrangeres fra 29. mai til 1. juni.
Første etappe starter og slutter i Sola, for første gang i rittets historie. Den 182,2 kilometer lange etappen vil trolig ende i massespurt, men sidevind langs Jærstrendene kan sørge for å piffe opp den innledende etappen.
Rittets lengste etappe går fra Egersund til Oltedal, hele 211,8 kilometer. Her venter rittets eneste førstekategoristigning, Sirdalstoppen, som vil være avgjørende for klatrekonkurransen.
Tredje etappe for menn og den første for kvinnene går fra Jørpeland til Heia. Begge får en tøff bakkeavslutning på 2,2 kilometer med 7,7 prosent stigning i snitt. For mennene blir dette trolig den mest krevende etappen med seks kategoriserte stigninger.

Rittet avsluttes som vanlig i Vågen i Stavanger, der Alexander Kristoff har vunnet tre år på rad. Stavangermannen jakter nå sin fjerde strake seier på hjemmebane, samtidig som han er på jakt etter sin 100. proffseier.
For kvinnene blir dette historisk, da det er første gang Tour of Norway arrangeres for kvinner. Hjemmehåpet Susanne Andersen har sett seg ut siste etappe i Stavanger og drømmer om å gjøre som Kristoff – vinne foran hjemmepublikummet.
Den beryktede Grisabakken skal forseres seks ganger for menn og fire ganger for kvinner på siste etappe.
Det ventes et sterkt felt på startstreken i begge rittene. I fjorårsutgaven til herrene var syv WorldTour-lag til start, inklusive storlagene Ineos Grenadiers, Bora-hansgrohe og Visma-Lease a Bike.
Dette er etappene
Tour of Norway 2025, menn
1. etappe, torsdag 29. mai: Sola - Sola, 182,2 kilometer

2. etappe, fredag 30. mai: Egersund - Oltedal, 211,8 kilometer

3. etappe, lørdag 31. mai: Jørpeland - Heia, 143,5 kilomete

4. etappe, søndag 1. juni: Stavanger - Stavanger, 123,8 kilometer

Tour of Norway 2025, kvinner
1. etappe, lørdag 31. mai: Jørpeland - Heia, 96,4 kilometer

2. etappe, søndag 1.juni: Stavanger - Stavanger, 103 kilometer


Deler av denne artikkelen er laget ved hjelp av AI-verktøy, og kvalitetssikret av Landeveis journalist.