– Vi tekster hverandre hver dag, men prater ikke på telefonen.
Som flykaptein i Norwegian hender det at Marlen K. Boasson Hagen plukker opp Edvald ute på jobb og tar han med seg hjem i cockpit. Om ektemannen må klatre høye fjell i Touren, jobber hun i luftlagene høyt over han.
Under Tour de France lar hun Edvald gjøre jobben på bakken til de tre ukene er over.
– Vi møtes på middagen i Paris sammen med laget og familier etter at rittet er ferdig. Da er det god stemning. Rytterne kan slappe av etter tre lange uker, sier Marlen (29). De to giftet seg i januar i fjor. De har kjent hverandre siden 2011. Således har hun fulgt med på de fleste av Edvalds ni deltakelser i verdens største sykkelritt.
Så lenge Tour de France står på er det liten kontakt mellom de to.
– Vi tekster hverandre hver dag, men prater ikke på telefonen. Jeg vet at de har program fra morgen til kveld med konkurranse, måltider, media, massasje og reise. Edvald eksisterer i en boble mens Tour de France står på. Jeg lar han være i boblen. Jeg vil ikke stjele fokus, sier Marlen.
« Vi satt på bakken i Venezia i cockpit og så han vinne etappen i 2017.»
– Hva er ditt beste minne fra Tour de France?
–Den siste etappeseieren hans i 2017 (19.etappe fra Embrun til Salon-de-Provence. Edvald kom alene til mål etter å ha kjørt i fra bruddet han var med i). Det var lenge siden sist han hadde vunnet en etappe. Målpasseringen skjedde samtidig med at jeg hadde 10 minutter på bakken i Venezia. Hele crewet satt stuet i cockpit og fulgte innspurten på mobil. Stor stemning og en helt spesiell opplevelse. Jeg hadde flaks at det skjedde på en mellomlanding så jeg fikk muligheten til å se disse minuttene.
– Hva er ditt verste minne fra Tour de France?
– En velt det siste året han syklet for Team Sky (2014). Hele familien min satt og så på TV. Det gjensto 80 km da 40-50 ryttere gikk i asfalten. Edvald så ut til å ligge nederst av alle sammen. Han fullførte etappen, men hadde det veldig vondt. Etter målgang ble det han sendt rett på sykehuset hvor det ble konstatert kragebeinsbrudd. Touren var bare halvveis og han kom hjem med fatle.
Marlen var ikke kjent med sykkelsporten før hun møtte Edvald. Hun visste ikke hvem han var da hun møtte han for første gang i Grimstad.
– Jeg hadde aldri sett på sykling. Det var mye å lære. Jeg ble bitt av sykkelbasillen jeg også. Tour de France er et sirkus uten like. Vinterstid trener Edvald mye i Spania. Familien har et hus der. Jeg kan sykle med han en time eller to før han drar avgårde i eget tempo. Sykling er den aktiviteten vi kan gjøre sammen. Det å gå lange turer fjellet er ikke tingen å gjøre i sykkelsesongen, sier Marlen, som har arvet Roubaix-sykkelen til Edvald fra Team Sky-tiden.
«Vi er begge i hver vår boble om sommeren »
Selv spilte hun håndball på Sørlandet. Ballspillet måtte vike da interessen for å fly våknet tidlig i tenårene. Bare 21 år gammel begynte hun å jobbe fast som flyver. 29 år gammel er hun kaptein om bord. Hun flyr til destinasjoner i Europa med Dubai som lengste strekning. Sant å si passer det bra at ektemannen er travel i juli. Sommeren er høysesong for ferierende nordmenn. Marlen jobber mye og er i en slags boble hun også.
– Vi tar ferien etter VM i oktober/november, sier Marlen.
Edvald har rundt 150 reisedager i året, mens hun selv er på reisefot fra 120-150 dager.
– Vi går glipp av mange aktiviteter og arrangement med familie og venner gjennom sommeren. Samtidig er vi heldige som får jobbe med det vi trives med. Han får konkurrere med 200 av verdens beste syklister i fantastiske Tour de France. Han må nyte det så lenge som mulig. Han har mange gode år igjen.
Hun roser Edvald for at han aldri gir henne dårlige vibrasjoner da hun må ut på reise i jobben. Han trenger den samme forståelsen.
– Han må ha spillerom til å fokusere på syklingen og konkurransene. Jeg kan ikke gi han dårlig samvittighet fordi han må reise avgårde.
Alt går ikke alltid som planlagt. Det fikk Marlen oppleve da hun satt i følgebilen under årets Paris-Roubaix.
– Edvald punkterte tre ganger. Hele laget var nede for telling på grunn av punkteringer. Ellers var det sinnssykt spennende å følge rittet så tett på. Mye må klaffe for at lage kan høste gode resultater.
I årets Tour de France har hun og søsteren planlagt en tur til etappen i Nîmes for å følge et par etapper. Ellers vil hun se på TV når det er tid.
–Du kommer tett på rytterne i konkurransene også på TV. Kommentatorene på TV2 gjør rittet kult. De gjør mye for sykkelsporten.
Hun har tro på at Edvald kan ta etappeseire i årets Tour.
– Han er i god form, men har vært noe uheldig gjennom vårsesongen etter at han vant en tempo i Portugal og syklet i ledertrøya. Som allroundrytter kan han både gå i brudd og vinne massespurter. En utfordring er det at feltet er oppmerksomme på han. Det er ekstra vanskelig for han å komme med i brudd.
Maren tenker også på den siste etappen i Paris hvor Edvald har kjempet om de tre første plassene flere ganger. Vinneren må nærmest fly over målstreken på brede Champs-Élysées for å ta seieren.
– Posisjoneringen i siste sving har alt å si, sier Maren, og håper at ektemannen får take-off og setter konkurrentene på plass på en av etappene.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.