Lørdag starter årets Tour de France og TV 2s Tourmanager er noe som gjerne gjør rittet ekstra morsomt å følge. En god start er viktig og her deler Landevei sine eksperttips.
Sommerens viktigste konkurranse er så klart TV 2s populære managerspill Tourmanager, for hva er vel viktigere enn å sette på plass venner og kjente, og vise at du er den mest sykkelkyndige i gjengen?
Men veien dit er lang, og full av svette, nerver og mang en hodepine. Her er Landeveis beste tips!
Bli også med i vår liga. Ligakode: TWSB64UG
Aldri spilt Tourmanager før og lurer på hvordan det fungerer? Les mer i faktaboksen under:
Harde fakta: Tourmanager
Her er det viktigste du må vite om spillet:
Du skal gjennom hele Tour de France ha 12 ryttere pluss én sportsdirektør i laget ditt, og forsøke å sanke så mye poeng som mulig.
Hver enkelt rytter har en pris. De antatt beste rytterne er de dyreste, de antatt svakeste (som sjeldent er høyt på resultatlisten, gjerne fordi de er hjelperyttere) koster minst.
Du har 100 millioner til rådighet.
Underveis kan du gjøre totalt 25 bytter. Går du tom for bytter, må du stå rittet ut med de rytterne du hadde da du gikk tom.
Rytterne er delt inn i seks forskjellige kategorier: Kaptein, spurter, klatrer, ungdomsrytter, temporytter og hjelperytter.
Du skal ha to ryttere fra hver kategori, bortsett fra hjelperytter, som du har tre fra, og temporytter som du har én av.
Rytterne kan ta poeng på etappeplassering eller at de har tatt poeng i spurt eller klatrekonkurransen underveis. De kan også ta poeng på å holde en av rittets fire ledertrøyer.
For å jevne ut poeng-potensialet mellom forskjellige ryttere, er det en multiplikator. Lagkapteiner og spurtere får doblet (x2) antall poeng de får på hver etappe, klatrere og temporyttere får tredoblet (x3) og hjelperyttere firedoblet (x4). Det vil si at dersom du treffer ofte med hjelperyttere som tar poeng, er det størst muligheter for å sanke mye poeng.
Fjorårets nummer én og to i Tour de France, Jonas Vingegaard (11,8m) og Tadej Pogacar (11,7m), er selvfølgelig svært naturlig valg her.
Vingegaard har vist seg som verdens beste klatrer de siste to sesongene og viste svært lovende form i Critérium du Dauphiné. Samtidig var Pogacar ute en lengre periode med brudd i hånden.
Men han ser også ut til å være klar til Touren, og følgelig bør en starte med han heller enn Vingegaard. Det fordi Pogacar er mer eksplosiv enn Vingegaard, og de to første etappene har korte, bratte bakker, som passer Pogacar bedre.
For å kjøpe seg litt handlingsrom bør en kun starte med én av disse. Fra starten må du ha Pogacar, bytt inn Vingegaard når de store fjellene kommer.
For å komplettere kapteinsduoen kan du velge Pierre Latour (6,9m), som er den billigste, men antagelig ikke tar noen poeng. Ønsker du noen som er nærmere toppen på de etappene, passer bakkene i Baskerland Jai Hindley (10,7m) og Simon Yates (9,5m) ganske bra.
Se også opp for Mikel Landa (9,2m), som er på hjemmebane, men mangler antagelig snerten til å gjøre det helt store.
Spurtere
Det er vanskelig å komme utenom Wout van Aert (11,3m), som også er valgt av veldig mange.
Van Aert var helt vill i fjorårets Tour og har vunnet ni etapper i de fire foregående utgavene. MEN: Belgieren har sagt at han ikke går for grønn trøye i år, slik han gjorde i fjor, hvor han sanket mye poeng på innlagte spurter også.
I år skal han kjøre mer for Vingegaard, selv om han selvsagt før sjanser selv også. I og med at de to første etappene er kuperte og kan skille, vil han kanskje ikke ha like frie tøyler som vanlig der.
Men på etappe 3 og 4 vil han nok kunne kjempe om seieren som vanlig. I fjor var også Van Aert kategorisert som hjelperytter, og vil ikke sanke like mye poeng i år siden han er flyttet til spurter, som gir mindre poeng (x2 som multiplikator).
Av de rene spurterne er Fabio Jakobsen (11m) og Jasper Philipsen (10,3m) de aller raskeste. Det skal godt gjøres å slå de på de flatere etappene.
Biniam Girmay (9,2m) går godt i bakkene og har en god spurt. Usikkert om han henger med på de to første etappene, men utover i rittet kan han være en mann å se opp for på etapper som ender i bakkespurt eller typiske kuperte bruddetapper.
Mads Pedersen (8,5m) kan være et scoop, om du sliter med å få budsjettet til å gå opp. Vil være der oppe på spurtetappene og etter hvert kanskje i bruddene. Vant etappe i fjor på en halvhard etappe, og spurter greit mot de aller raskeste.
Klatrere
Julian Alaphilippe (7,8m) hadde et begredelig fjorår, men er kommet seg til hektene igjen og viste i Critérium du Dauphiné at han er tilbake på et høyt nivå.
Med tanke på starten i Baskerland er han en rytter du må ha. Han er billigere enn hva han har pleid å være og skal gi god verdi for pengene.
På hjemmebane er Pello Bilbao (7,4m). Har generelt vært sterk denne sesongen, var god i Sveits rundt nå nylig og skal være i god form. Etappene passer ham også godt, og han vil kjøre for et godt resultat foran hjemmepublikummet.
Utover i rittet er Giulio Ciccone (8,1m) og Neilson Powless (7,6m) to ryttere som kan lykkes. Begge to kommer til å gå i brudd i fjellene og på halvharde etapper, og har vært strålende denne sesongen.
Powless var i toppen av flere av klassikerne og hevdet seg i sammendraget i Paris-Nice, så han går godt i alle typer terreng. Ciccone vinner en god del ritt fra brudd og er en veldig sterk klatrer, som han senest viste i Dauphiné, da han vant den siste etappen.
Ungdomsryttere
Her er det flere gode kandidater å velge mellom. En du må ha fra start er Mathias Skjelmose (7,8m). Vant Sveits rundt i oppkjøringen til Touren og er i fyr og flamme i år. De to første etappene er midt i blinken for dansken.
Det samme er de fort for Tom Pidcock (7,8m), uten at vi føler for å være like bastant på han. Hadde en lang treningsperiode etter bakkeklassikerne og var ikke kjempeoverbevisende i Sveits rundt, men vi regner med han har kontroll på formen. Kan fort kjempe om etappeseier om han er i toppform.
Fred Wright (6,7m) kan være en joker og et godt budsjettvalg. Sanker støtt og stadig topplasseringer og fikk karrierens første proffseier da han ble britisk mester nylig. Vil også kunne gjøre det bra i innledningen og blir garantert å se mye i brudd fra midtveis av Touren og utover.
Quinn Simmons (5,5m) også et lignende valg. Går bra på halvharde (kuperte) etapper, og vil spesielt være aktiv i brudd utover i Touren.
Apropos budsjett: Tobias Halland Johannessen (5,0m). Kan fort være topp-ti på den første etappen, og på en drømmedag enda høyere. Også verdt å notere seg utover i rittet, dersom han er veldig bra i starten. Er Uno-X sitt sammenlagthåp.
Axel Zingle (6,0m) har kjørt inn en rekke topplasseringer i kuperte ritt denne sesongen. Felix Gall (6,1m) er en sterk klatrer, som kan kjøre godt utover i rittet.
Hjelperyttere
Den viktigste kategorien, hvor multiplikatoren er størst (x4). Mathieu van der Poel (8.0m) er dyr for kategorien å være, men om han først kommer i gang, vil han sanke mye poeng.
Han kommer til å være helt oppe i toppen fra første etappe og det er ikke utenkelig at han kommer til å gå for grønn trøye etter hvert. Må hjelpe Philipsen på de rene spurtetappene, men med god flyt kan han vinne alt fra én til tre etapper. Floppet litt i fjor, men har hatt en helt annen inngang til årets ritt.
Alex Aranburu (6,0m) kan gjøre det bra på de første etappene og er en typisk rytter som ofte sklir inn til topp-10-plasseringer på flate eller halvharde etapper.
Franskmennene Valentin Madouas (6,0m) og Benoit Cosnefroy (6,2m) går også godt på kuperte etapper.
En ting å bite seg merke i med tanke på reglene er at lagkameratene til etappevinnerne får ti poeng. Vinner Wout van Aert, vil Jumbo-Visma-lagkameratene får 10 poeng hver, vinner Alaphilippe vil Soudal-Quick-Step-rytterne få ti poeng.
Dersom du er usikker eller har lite penger, prøv å velge ryttere som er lagkamerater med potensielle etappevinnere.
Temporyttere
I årets ritt er det kun én tempo, den er veldig hard og kommer på 16. etappe. Derfor er det lurt å plukke allsidige ryttere, gjerne ryttere som en vil se en del i brudd.
Magnus Cort (7,0m) vant en etappe i Giro d'Italia i mai og vant etappe i Touren i fjor. Han kommer til å være i brudd og kommer til å prøve å spurte på enkelte etapper. Han vil antagelig være en jevn poengsanker.
En som elsker å gå i brudd er Victor Campenaerts (5,7m). Kommer til å prøve seg jevnt og trutt, og har også potensial til å ta en etappeseier på en god dag.
Søren Kragh Andersen (5,1m) har vunnet etapper fra brudd i Tour de France tidligere og får antagelig frihet til å prøve utover i rittet.
Sportsdirektør
Her er det kanskje mange som blir stressa av og gjør unødvendige bytter underveis, og det er en vanskelig kategori i år.
Jumbo-Visma (11,0m) vant seks etapper i fjor og kommer til å kjempe om mange etappeseire i år, samt sammendraget. Men hva betyr det at Van Aert er mer bundet opp mot Vingegaard i år? Vanskelig å si hvilket utslag det gir.
Ellers er det the usual suspects, lagene som har ryttere som jakter etapper. Soudal - Quick-Step (9,1m) og Alpecin-Deceuninck (10m), med ryttere som henholdsvis Fabio Jakobsen og Julian Alaphilippe og Mathieu van der Poel og Jasper Philipsen. De har også andre gode kort for brudd.
Av de billigere har Lotto-Dstny (7,8m), Lidl-Trek (7,3m) og Astana (7,2m) både spurtere og bruddryttere. Lotto-Dstny med Caleb Ewan og Campenaerts, Lidl-Trek med Pedersen og Simmons, og Astana med Mark Cavendish og Alexey Lutsenko.
Vil du prøve å spare penger, er Uno-X (5,0m) aller billigst, og vil nok være topp-ti på litt etapper, men vil garantert heller ikke være i nærheten av å sanke flest poeng.
Hva med de norske rytterne?
Alexander Kristoff (8,0m) er en relativt billig spurter, som antagelig vil kjøre inn noen topp-ti. Det skal nok litt til for at han tar en etappeseier, men han vet hva det går i og kan gjøre det bra på ren erfaring.
Ønsker du å gamble litt, kan du teste Søren Wærenskjold (4,6m) fra tredje etappe. Både Kristoff og laget har luftet tanken om at han får prøve seg i spurtene, all den tid Kristoffs formtopp kommer senere i rittet, og hans forse er seigheten, som vil slå til senere i rittet.
Torstein Træen (5,7m) kan bli en joker i fjellene, dersom han taper tid i sammendraget tidlig i rittet. Er Norges beste klatrer i øyeblikket, og viste i Dauphiné at han er tett på verdenstoppen.
Jonas Abrahamsen (4,0m) kan være en mann for bruddene utover i rittet.
Nytt av året: Dagens mann
I år skal hver dag en rytter velges ut av TV 2s sykkelekspert Magnus Drivenes. Denne ryttere vil få 50 poeng, for å ha utmerket seg på et eller annet vis.
– Det kan være en hjelperytter som har gjort en strålende innsats, en som har vært i brudd og vært offensiv eller det kan være en som har vist god sportsånd. Vi får se litt hvordan det utvikler seg, men det skal gå til en rytter som har utmerket seg, sier Drivenes.
Dette vil skape en liten x-faktor, som kan være vanskelig å forutse. Men typisk vil det nok være heroiske bruddforsøk eller sterke hjelperytterprestasjoner som vil bli plukket ut.
Kanskje om Jonas Abrahamsen sitter og tauer som en helt for Uno-X en dag, så vil han få poengene.
Noen enkle tips
Prøv å velge et allsidig lag og prøv å unngå å bytte i starten.
Husk fristene for hver etappe, de er på formiddagen, litt før etappen starter.
Ikke gjør bytter i panikk, stå heller med laget du har og bruk litt tid og gjør research før du bytter.
Husk å følge med på om ryttere velter, blir skadet og/eller bryter rittet.
Følg med på utviklingen og uttalelsene til ryttere. Det blir gjerne indikert eller varslet ganske tydlig før etappene, gjennom lag eller rytteres egne uttalelser, om de kommer til å prøve å gå for brudd eller etappeseier.
Trenden er nå at brudd oftere går inn, så skal du vinne, må du være oppmerksom her. Hjelperytter-kategorien er der hvor det er mest poeng å hente.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.