JOKER: Hugo Hofstetter vant Le Samyn tidligere i år, og kan ta over rollen som førstespurter fra avdankede Andre Greipel i Israel Start-up Nation. Foto: Cor Vos.
Lesetid: 10 minutter
Årets utgave av TV2s populære Tour-manager spill er kanskje den mest utfordrende noensinne. Først og fremst byr årets rute på fjell- og spurtetapper omtrent annenhver dag.
Dermed blir det i år vanskelig å benytte seg av en tidligere velkjent Tourmanager-strategi, nemlig å starte med to dyre spurtere og to billige kapteiner, for deretter å bytte om på disse når fjellene kommer.
Sesongen-2020 har naturlig nok vært den merkeligste i manns minne, men hvilke konsekvenser får det at Tour de France nå skal kjøres hovedsakelig i september? Noen ryttere trives best i de glovarme temperaturene vi ofte ser i Frankrike i juli, mens andre aldri klarer å finne formen på høsten. Dette høres kanskje ut som småting, men er faktorer som ikke skal undervurderes. Ikke minst har det også blitt kjørt få ritt etter restarten, og beslutningsgrunnlaget for å velge ryttere til et Tourmanager-lag er derfor syltynt sammenlignet med tidligere sesonger.
I den pågående situasjonen, med stadig økende corona-smitte i Frankrike, er det heller ikke utenkelig at ryttere i feltet kan få påvist positive prøver i løpet av rittets tre uker. Tester én rytter positivt ryker trolig også romkameraten på ubønnhørlig vis ut av rittet, til et lengre opphold i karantene. Ironisk nok er det trolig de største stjernene som er mest koronautsatt, da det er disse alle vil ha en bit av før, under og etter etappene. Ikke minst ryktes det også at et lag med to positive prøver vil bli kastet ut av Touren.
Vel, nok snakk, men før vi durer på er det et viktig element vi må nevne. I Tourmanager multipliseres nemlig basispoengene en rytter skaffer med enten 2, 3 eller 4, basert på rytterens kategori i spillet. Om van Aert, klassifisert som hjelperytter, blir nummer tre vil han altså likevel generere mer poeng enn en Sagan som vinner. På grunn av dette lønner det seg følgelig å investere mer i gode poengsankere blant hjelperyttere og ungdomsryttere, enn f.eks. kapteiner og spurtere.
Om han har kommet seg etter velten i Dauphiné er Primoz Rogliz (11.5m) trolig den beste rytteren, og den tidligere skihopperen er såpass eksplosiv at han ofte hevder seg godt i avslutninger også. Prisen, og det faktum at han veltet ut av Dauphiné, gjør likevel at vi går for andre ryttere på kapteinsplass. Senere i rittet kommer vi nok imidlertid til å gjøre plass til både Roglic og Egan Bernal (11.5m), om begge finner toppformen. Fra start har vi i stedet valgt Gulliaume Martin(9.4m) og etternavnsbror Dan (8.4m).
Gulliaume ble nylig nummer tre i Dauphiné og er i sitt livs form. Dette er en rytter som kan gi svært mye verdi for pengene den første uken i fjellene. På den andre siden har Dan Martin slitt litt med skader den siste tiden, men iren har allerede varslet at han kommer til å gå for etappeseire i årets ritt. Med sin god avslutning kan Dan fort sanke noen topplasseringer om formen ikke er alt for ille.
SPURTERE
Peter Sagan (11.0m) kommer man simpelthen ikke utenom her, selv om enkelte med rette er skeptiske til formen slovaken har vist etter restarten av sesongen. Å utelate Peter den store har imidlertid straffet seg før, og vi tror det vil skje i år igjen. Sagan plukker nemlig poeng på de fleste etapper gjennom hele rittet, og går ofte i brudd på de harde etappene.
Vi parer han med Giacomo Nizzolo (8.8m), som i motsetning til Sagan har vært i kanonform siden sykkelrittene kom i gang igjen. Senest på onsdag vant han EM-fellesstarten, og uken før ble han italiensk mester. Trolig kommer han til å få et solid opptrekk av vår egen Edvald Boasson Hagen. Sam Bennett (11.5m) og Caleb Ewan (11.5m) er trolig rittets beste spurtere, men vi har tro på at Nizzolo kan utfordre duoen, og det til en betydelig billigere penge.
Trenger du et billigere alternativ kan Luka Mezgez (7.2m) være et godt valg, sloveneren vant poengtrøya i Polen rundt nylig og går godt i bakker. Det samme gjør Bryan Coquard (7.5m), som er desperat etter å vinne en etappe, og har vist god form i det siste.
KLATRERE
Ingen har vel glemt den heroiske innsatsen til Julian Alaphilippe (8.2m) i fjorårets ritt. Selv om han neppe kommer til å replikere to uker i gul trøye er det mange etapper den første uken som passer Alaphilippe som hånd i hanske. Dette er en mann vi simpelthen ikke tør å utelate.
SOLID: Bauke Mollema er ikke verdens beste eller mest grasiøse syklist, men kan være en god rytter på årets Tourmanager. Foto: Cor Vos.
Bauke Mollema (6.8m) er kanskje ikke det mest sexy valget, men nederlenderen kommer trolig til å bli kaptein for Trek, ettersom Richie Porte virker å være helt ute av det. Nederlenderen viste dessuten svært lovende takter i Il Lombardia for to uker siden. Prispunktet er også særdeles godt for en rytter som kan være blant rittets 10 beste klatrere.
Richard Carapaz (8.0m) og Sepp Kuss (7.7m) blir trolig hjelperyttere for Roglic og Bernal, men i form er duoen blant de aller beste klatrerne i feltet. Følg nøye med på dem når rittet inntar fjellene!
I førsteutkastet vårt hadde vi Alejandro Valverde (7.6m) inne på laget, men etter nærmere ettertanke tror vi ikke spanjolen kommer til å hanke inn alt for mange topplasseringer den første uken (hvilket han nå sikkert kommer til å gjøre).
TEMPORYTTER
Tom Dumoulin (8.2m) er definitiv den beste rytteren i denne kategorien, men om Primoz Roglic er i form kommer trolig Dumoulin først og fremst til å agere som en svært sterk hjelperytter. Da er det bedre med ryttere som får frie tøyler, som f.eks. Thomas de Gendt (6.9m).
Vi har valgt å gå for Michael Valgren (5.5m). Dansken har ikke kjørt inn noen store resultater etter restarten, men de tre siste årene har han vært i kalasform i september måned hvert eneste høst. Med en god spurt, stor kjørestyrke og greie klatreegenskaper kan Valgren plukke med seg en del topplasseringer gjennom rittet. Det er likevel ikke til å stikke under en stol at vi først og fremst har han på laget fordi han er et billig alternativ.
Et wildcard i denne sammenhengen kan være Hugh Carthy (5.8m), som er eid av bare 0,5%. Den hengslete briten er av en eller annen grunn klassifisert som temporytter, men er først og fremst en solid klatrer. I fjorårets Giro var han on-fire den siste uken, og finner han den samme formen her kan han gi god verdi for pengene når klatreetappene kommer på rekke og rad senere i rittet.
UNGDOMSRYTTERE
Vi har plukket ut Benoit Cosnefroy (6.0m) og Marc Hirschi (6.9m). Dette er en duo som går godt i bakkene, men samtidig kan spurte relativt bra. Begge har dessuten vist gode takter i de siste rittene, og kan fort havne i den hvite trøya etter andre etappe (å kapre en trøye gir poeng i Tourmanager).
Hver dog klar til å slenge inn f.eks. Daniel Martinez (8.2m) om han markerer seg like godt i fjellene som han gjorde i Dauphiné.
Trenger du en billig løsning anbefaler vi Neilsson Powless (4.5m). Amerikaneren er kun eid av 1,9 %, men er en langt bedre rytter en MaximeChevalier(4.5m) som har hele 22 % eierskap. Et annet billig alternativ er Connor Swift (4.5m), som muligens kan få til noen topp-10 resultater i spurtene. Vi tror imidlertid briten kommer til kort i dette selskapet.
HJELPERYTTERE
Wout van Aert (8,2m) har vært on-fire siden restarten, og vunnet rubbel og bit. Går godt i bakkene og spurter meget bra. Kan utfordre Sagan om den grønne trøyen, men sier selv at han kun kommer til å kjøre for Roglic. Ja han er dyr, men er en mann du ikke kan utelate fra laget ditt! Om han faktisk ikke blander seg inn i noen avslutninger på de første tre etappene kan det imidlertid være smart å allokere midlene på en annen måte. OBS: van Aert har selv sagt at han sett seg ut etappene 19 & 21, så sørg i alle fall for å ha ham på laget til disse etappene!
LURING: Wout van Aert sier selv han kunne vil passe på Roglic de første ukene, men holder han ord selv på etappene som passer ham perfekt? Foto: Cor Vos.
Matej Mohoric (5.3m) er en solid allrounder og besitter en god spurt fra små grupper. Ikke minst er sloveneren også en av feltets beste utforkjørere, noe som kan bli avgjørende allerede på den andre etappen. Mohoric er dessuten en meget god mann å ha på typiske bruddetapper.
Hugo Hofstetter (5.6m) er bare eid av 2,4 prosent, men franskmannen er en ganske så god spurter. Selv om det i utgangspunktet er André Greipel det skal kjøres for i spurten hos Israel Start-Up Nation, virker den aldrende gorillaen å være i så dårlig form at han knapt kommer til å være med inn i en eneste spurt. Da kan det i stedet bli Hofstetter som spurter for de blåhvite, hvor noen topp-10 plasseringer bør være innenfor rekkevidde.
Om Jasper Stuyven (7.0m) blir Treks mann i spurtene kan han være verdt å få inn på laget, men foreløpige rapporter tyder på at Stuyven i stedet skal kjøre opptrekk for verdensmester Mads Pedersen (6.8m). Lilijan Calmejane (5.6m) og Alessandro De Marchi (5.8m) er to andre hjelperyttere som kan score mange poeng med sin offensive kjørestil. Vurderes bør også Greg van Avermaet (7.5m), men prispunktet gjør at vi enn så lenge venter med å hente inn den olympiske mesteren.
SPORTSDIREKTØR
Jumbo-Visma er laget med størst potensiale her (11.1m), men vi har valgt å gå for den litt billigere løsningen med Bora-Hansgrohe (9.5m). Med Peter Sagan som poengplukker på de flate etappene, og Buchmann, Kämna og Scachmann på de mer kuperte ser vi for oss at en sportsdirektør fra det tyske laget vil sanke bra med poeng. Er du på stramt budsjett anbefaler vi UAE sportsdirektør (8.3m), hvor Alexander Kristoff kan hente poeng på de flate etappene, mens Tadej Pogacar kan gjøre det samme i fjellene.
AVSLUTTENDE TIPS
Helt til slutt noen generelle tips:
- Ta inn den spurteren som har vært best på rittets første ni etapper når vi kommer til etappe 10 & 11. Her kommer det to etapper på rappen som trolig vil ende i en massespurt, og da lønner det seg å ha rittets beste spurter på laget.
- Følg med på skader, corona og så videre. Dette kan åpne muligheter for en opptrekker etc. Et eksempel er hvis QuickSteps spurtkanon Sam Bennett må forlate rittet, da kan plutselig Micahel Mørkøv bli mannen det belgiske laget kjører for i spurtene.
- Spar mange av dine 25 bytter til de to siste etappene. Her kan du klyve opp mange plassering med de riktige forandringene.
Lykke til, og husk fristen for å sette opp ditt lag kl 14:15 i morgen (lørdag)! Glem heller ikke å bli med i vår egen Tourmanager-liga. Tagg oss på Twitter med @landevei om du har Tourmanager-relaterte spørsmål, så skal vi forsøke å svare etter beste evne!
Dette er altså de 13 vi har plukket ut før sirkuset tråkkes i gang i Nice i morgen.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.