Fredag starter sommerens vakreste eventyr, Tour de France, og da er det som alltid litt ekstra moro å delta på TV 2s Tourmanager. Her gir vi deg noen tips til laget ditt.
Som i tidligere år kjører vi på med egen Landevei-liga, og gir deg våre beste tourmanager-tips, slik at du kan ta innersvingen på både sjefen, naboer, kolleger, venner og alle andre.
Liganavnet er naturligvis Landevei, med koden JVHMUGTZ.
Har du spilt Tourmanager tidligere er det lite nytt å melde i forbindelse med årets spill. Covid-19 fortsetter imidlertid å gjøre livet surt for både syklister og fans, og flere uttatte ryttere har allerede måttet si ifra seg plassen etter positiv test de siste dagene. Her gjelder det med andre ord å være på alerten helt frem til starten går fredag kl 16:00!
Covid-19 er kanskje også det eneste som kan stoppe Tadej Pogacar (11,8m) fra en tredje Tour-triumf. Landsmann Primoz Roglic (11,5m) vil trolig bli den største utfordreren, og begge to er naturligvis gode valg i kapteinskategorien på ditt Tourmanager-lag.
Den slovenske duoen vil levere en god åpningstempo i København i morgen, og vil trolig også klare seg relativt bra på brosteinen på etappe 5. Muligheten til å velge begge to fra start er naturligvis til stede, men da er du nødt til å kompromittere laget ditt voldsomt på andre fronter, hvilket vi ikke anbefaler å gjøre den første uken.
I stedet fremstår Pierre Latour (6,7m) som et prima alternativ i denne kategorien. Franskmannen var så høyt opp som nummer 15 på den første tempoen i fjorårets Tour, og kan også klare seg bra i de eksplosive avslutningene på etappe 6,8,9 & 10 hvis formen er på plass. Aleksander Vlasov (9,5m) har tatt ekstreme steg i år, og kan fort bli et must på et Tourmanager-lag senere i rittet.
Spurtere
Alt-eteren Wout van Aert (11,5m) er naturligvis en rytter du må ha på laget, men til forandring fra tidligere år er han nå reklassifisert som spurter i stedet for hjelperytter. Med den endringen har han også fått en solid prisøkning, men med tanke på at dette er en rytter som både kan vinne tempoer, massespurter og beintøffe fjelletapper er det lite å utsette på prisen. Ryktene sier at han i år vil forsøke seg på den grønne trøya, i så fall vil han sanke enormt med poeng også i Tourmanager.
Dermed står vi igjen med en ledig plass i spurtkategorien. Den er det naturligvis fristende å gi til Fabio Jakobsen (11,0m), som trolig er rittets beste rendyrkede spurter. Likevel vil nok både vi og mange andre heller velge Mads Pedersen (7,9m). Dansken spurter nemlig så bra at han kan blande seg inn i toppen på etappe 2,3 og 4. Samtidig er også tempo & brosteinsegenskapene hans så gode at han fort kan sanke mange poeng også på etappe 1 og 5. Legg til det lave prispunktet og du har en tilnærmet uslåelig pakkedeal.
Hadde vi skrudd klokken et par år tilbake ville naturligvis Peter Sagan (9,5m) vært selvskreven i en slik sammenheng, men den slovakiske superstjernen har ikke vært sitt gamle jeg de siste sesongene. Kanskje kan imidlertid den ferske seieren fra Sveits Rundt gi ham den nødvendige dytten i riktig retning? I så fall blir Sagan en farlig mann på en rekke etapper den første uken.
Verdt å nevne i denne kategorien er også ulykkesfuglen Caleb Ewan (10,5m), som har det med å krasje stygt på den første spurtetappen i alle GrandTours han kjører. Holder han seg imidlertid på hjulene er han og Jasper Philipsen (9,8m) kanskje de to eneste som kan matche toppfarten til Jakobsen.
Hjelperytttere
Mathieu van der Poel (8,0m) er en annen rytter du simpelthen ikke kommer utenom. I motsetning til van Aert befinner han seg imidlertid fortsatt i hjelperytter-kategorien, og byr således på en hyggeligere pris enn sin erkerival. Hans ekstremt offensive kjøring i Giro d’Italia gjør at van der Poel er en rytter du vil ha på laget ditt gjennom samtlige 21 etapper.
Alberto Bettiol (6,0m) fremstår som et spennende navn i denne kategorien, gitt at han både kan levere en god prolog, kjører bra på brostein, tåler litt bakker og har en god spurt. Daryl Impey (3,7m) er et strålende alternativ for deg på stramt budsjett, og kommer med en rykende fersk etappeseier fra Sveits Rundt i bagasjen. Han fikk imidlertid påvist covid rett etter at vi skrev dette, og blir dermed ikke å se i årets Tour.
Tidligere grønn trøye-vinner Michael Matthews (7,3m), er også kategorisert som hjelperytter i årets spill, all den tid BikeExchange vil kjøre for Dylan Groenewegen(9,5m) i spurtene den første uken. Matthews er imidlertid en rytter som blir meget spennende utover i rittet. Dessuten har han også imponert ved å vise lovende takter på tempo i senere tid, og er således ikke et ueffent valg fra start.
Vi sverger likevel til superopptrekker Michael Mørkøv (4,6m) som ofte ender opp topp-10 etter å ha avlevert sin spurter i perfekt posisjon. Fleché Wallone vinner Dylan Teuns (6,7m) blir meget spennende etter at de fem første etappene er unnagjort.
Temporytter
I tempokategorien vil trolig mange la seg friste av Filippo Ganna (7,5m), men vi synes Stefan Küng (6,7m) fremstår som et langt bedre langsiktig alternativ, etter sistnevntes elleville kjøring i Sveits Rundt for et par uker siden.
Küng går strålende på brostein og kjører plutselig bakker på en måte som er aldeles uhørt for en rytter på et par og 80 kilo. Magnus Cort Nielsen (6,3m) vil trolig kjøre sitt livs tempo i København, men om det holder til en topp-5 plassering tviler vi på. Cort Nielsen er imidlertid en rytter vi trolig får se i mange brudd utover i rittet.
Ungdomsryttere
Blant ungdomsrytterne er Stefan Bissegger (6,0m) den soleklart mest valgte med hele 54%. Vi styrer imidlertid unna sveitseren, alle den tid han har til gode å prestere på sitt beste i Touren. I stedet synes vi Matis Louvel (4,5m) er et spennende alternativ til en hyggelig pris, etter at den unge franskmannen leverte flere topp-10 plasseringer i Criterium du Dauphiné nylig. I tillegg er han relativt solid i bakker, på tempo og på brostein.
Spørsmålet blir imidlertid bare om Louvel får kjøre for egne sjanser i den franske Arkéa-Samsic laget, som også har mer meritterte Hugo Hofstetter(7,9m) på start. Ikke bli overrasket om du ser dem sprinte inn til en 8. og 11. plass på hver sin side av veien.
Brandon McNulty (6,3m) er en annen ungdomsrytter som kan levere en god åpningstempo, men vil trolig bli låst til Pogacar resten av rittet. Da kan du like gjerne gå for Mikkel Bjerg (5,4m) til nesten millionen mindre. Marc Hirschi (7,4m) var i utgangspunktet utenfor Tour-laget til UAE Team Emirates, men da Matteo Trentin nettopp fikk påvist covid-19 ble det likevel plass til den unge sveitseren. Hirschi strever imidlertid fortsatt med å gjenskape magien fra 2020-touren, men om han kjører seg i form etter sin nylig Covid-infeksjon kan han bli en farlig mann utover i rittet.
Quinn Simmons (4,6m) leverte meget offensiv kjøring i Sveits Rundt, hvor han plukket med seg sin andre klatretrøye for sesongen. Den purunge amerikaneren kan fort bli en meget viktig rytter å ha på laget etter hvert som rittet skrider frem.
Klatrere
I klatrekategorien fremstår Jonas Vingegaard (8,2m) og Geraint Thomas (7,5m) som de to sterkeste rytterne, og begge to besitter også en formidabel tempostyrke vi kan få bevitne allerede i morgen. Thomas virker å være i sin beste form på flere år, og vant nylig Sveits Rundt sammenlagt, mens Vingegaard kjørte gnistrende i Criterium du Dauphiné.
Thomas har dessuten levert meget gode resultater i brosteinsklassikerne, og kan stikke av med en topplassering på den femte etappen.
Neilson Powless (5,5m) er et meget godt alternativ om du ønsker å spare noen kroner i denne kategorien. Den unge amerikaneren går godt i alt terreng, kjører gode tempoer og har en bra avslutning. Videre finner vi flust av ryttere som blir høyaktuelle så fort vi beveger oss inn i mer kupert terreng.
David Gaudu (7,6m), Michael Woods (7,8m), Dani Martinez (8,2m) og Damiano Caruso (7,0m) er gode eksempler på slike ryttere, som vi imidlertid styrer greit unna den første uken.
Sportsdirektør
I sportsdirektørkategorien har vi gått for Jumbo-Visma (11,0m) fra start, ettersom van Aert trolig kommer til å sope inn mye poeng den første uken. I tillegg kan både Roglic og Vingegaard bite godt fra seg så fort vi er inne i brattere terreng.
QuickStep-AlphaVinyl (10,0m) er alltids et trygt valg i en slik sammenheng, mens Trek-Segafredo (8,2m) fremstår som et spennende valg til et hyggelig prispunkt. En god strategi her kan være å bytte til en billigere sportsdirektør i andre halvdelen av Touren, når vi har fått noen gode indikasjoner på hvilke lag som plasserer mange av sine ryttere i brudd.
Kort om strategi
Mer enn noen gang handler årets Tourmanager om å ha mange bytter på lager til siste halvdelen av Touren, hvor bruddet fort kan gå inn på hver eneste etappe.
Gitt spillets poengsystem er det nemlig på de fjellrike etappene Tourmanager avgjøres, hvor det gjelder å ha flest mulig ryttere i dagens brudd. Derfor satser vi i år på et lag som kan stå de første seks etappene uten å bruke noen bytter.
Derfra og inn handler det i stor grad om å analysere situasjonen til de forskjellige rytterne i feltet, og på den måten prøve å gjette seg til hvem som kommer til å gå hyppig i brudd. Det virker nemlig å være en trend i de siste års GrandTours at stadig flere brudd går inn og kjemper om etappeseieren, mens favorittene er fornøyde med å gjøre opp seg imellom.
Vi har altså valgt å sette opp et relativt uspektakulært lag den første uken. Her handler det først og fremst om å komme seg gjennom på en grei måte uten å havne for langt bak i sammendraget eller bruke for mange bytter. Dermed ser vårt lag i skrivende stund slik ut, med forbehold om endringer inn mot morgendagens frist kl 16:00.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.