HVEM VINNER DEN FØRSTE TEMPOEN? Stefan Küng, Pierre Latour og Wout van Aert er alle kapasiteter til å vinne. Foto: Cor Vos.
Lesetid: 3 minutter
Den første tempo-etappen i Tour de France 2021 er så vidt over 27 kilometer lang, og helt uten de store, tekniske utfordringene.
Det er med andre ord de rene tempospesialistene som kommer til å hevde seg, gitt at de får fri fra andre plikter i laget. Men hva kommer det å ha å si for sammendraget?
En tempo på under tre mil på et tidlig tidspunkt i Tour de France vil på ingen måte avgjøre rittet. Men på slike dager får vi alltid se at klatrespesialistene taper litt tid til sammenlagtrytterne som er gode på tempo.
I duellen mellom Pogacar og Roglic er det garantert sistnevnte som gjør det best. Men hvor mye tid kan det være snakk om? På en slik tempo vil det skille 20-60 sekunder mellom de beste og dårligste temporytterne i sammendraget.
Vi må selvsagt ikke glemme at Roglic har veltet stygt - veldig stygt - og garantert kommer til å lide for det.
Det betyr at om Pogacar skulle tape ett helt minutt i dag, blir det trolig lettere å kjøre inn tiden fjellene de kommende dagene.
Den samme problemstillingen står Geraint Thomas for. I dag får vi svaret på hvor mye han har lidd av den ødelagte skulderen.
FDJ kommer til å gi gass
Sannsynligvis tegnet Groupama-FDJ en rød ring rundt onsdag 30. juni på rittkalenderen for lenge siden. 22 år etter at Rom Steels vant i Laval vil Tour de France nok en gang stoppe i Mayenne. Den individuelle tempoetappen vil i sin helhet sykles i regionen hvor de eksentriske Madiot-brødrene kommer fra.
Om du ikke vet hvem de er: Marc Madiot er den gærne sportsdirektøren i FDJ. Mang en gang har vi sett han henge ut av vinduet, vill i blikket og stein hakke gal i fremtoningen, mens han jager sine ryttere frem til seier fra et brudd.
Det franske laget har en av verdens beste temposyklister på laget: Stefan Küng.
– Spesialister som meg lengter etter å sette tennene i en etappe som utfordrer våre kvaliteter på sykkelen. I år blir det to muligheter til å kjøre for seier, siden både 5. og 20. etappe byr på lange tempodistanser i løyper hvor vi får vise hva vi kan, sier Küng.
Åpner opp rittet
Pierre Latour har vunnet det franske mesterskapet på tempo to ganger. Han ser likhetene ved de to tempoetappene i årets Tour, og mener den første tempoen har mange spennende elementer.
– Den første etappen er den mest utfordrende av de to, sier rytteren på Total Direct Energie.
– Det blir veldig viktig å komme inn i en god rytme fra start. Jeg vil også si at nedoverbakkene er en tanke mer tekniske i Mayenne, enn på den andre tempoen der løypa går mellom vingårdene i Bordeaux, sier han.
Løypa i Mayenne har alt som trengs for å etablere et hierarki mellom utfordrerne til podiet i Paris.
Stefan Küng sier seg enig i det.
– Dette blir en viktig test på styrkeforholdet mellom sammenlagtfavorittene. Jeg mener at denne tempoetappen kan åpne opp rittet. Rytterne som taper tid her må angripe på etappene etterpå for å vinne tilbake tid. Jeg tror at den store favoritten for den gule trøya etter målgang i Laval er Wout van Aert, sier Küng.
Küngs analyse baserer seg på at belgiske van Aert på Jumbo-Visma burde være blant kandidatene som kan vinne flere av de første etappene i årets Tour.
– Han vil være sulten på etappeseire og dager i den gule trøya. Det kan gå lenge til at han får en sjanse som dette igjen, konkluderer Stefan Küng.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.